דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדברת מזיקים 

מאת    [ 01/11/2010 ]

מילים במאמר: 563   [ נצפה 2186 פעמים ]

הדברת מזיקים

מסתבר שלא רק חרקים נחשבים למזיקים. המונח הדברת מזיקים מתייחס לכל מין של צמח או בעל חיים המסוגל להזיק או להרע לתחום חיים זה או אחר של האדם. חרקים מסוימים מחסלים שדות תבואה שלמים, צמחים ועשבים שוטים מהווים סכנה לחקלאות מסוימת, יונקים רבים נחשבים למסוכנים לאדם, וחרקים רבים מהווים מטרד לחיי היומיום. לכל סוג של בעל חיים, חרק או צמח יש את שיטת ההדברה המיוחדת לו, שפותחה במטרה לחסל באופן הממוקד ביותר את קבוצת היעד.

מיהם המזיקים?

כשמדברים על מזיקים, ניתן להיתקל במספר קבוצות אפיון עיקריות. הקבוצה המוכרת ביותר היא קבוצת החרקים הביתיים. עם קבוצה זו נמנים החרקים הנפוצים בבתים פרטיים לאורך כל השנה כגון: נמלים, ג'וקים (תיקנים), יתושים וזבובים. קבוצת החרקים אינה מסוכנת בדרך כלל אלא גורמת לאי נוחות וחוסר נעימות אצל דיירי הבית. קבוצת המזיקים השנייה היא קבוצת היונקים הביתיים. לרוב יהיה מדובר במכרסמים שונים הנוהגים לבלות את חייהם בביבים ובכוכים מעופשים. קבוצת מזיקים זו יכולה להיות מסוכנת לאדם במקרה של נשיכה מעכבר או חולדה הנושאים מחלה כזאת או אחרת.

קבוצת מזיקים ייחודית יותר היא קבוצת העופות. בשדות תעופה, מכת עופות יכולה להיות סכנת מוות, בשל הנטייה שלהם להידבק לשמשת הטייס, או להיכנס למנועי המטוסים הענקיים. עופות עירוניים כגון יונים ועורבים עלולים להוות מפגע סביבתי טורדני, בעיקר בזמנים של השתלטות על איזורים ציבוריים כגון פארקים או איזורי מסחר.

הקבוצה האחרונה היא מזיקי החקלאות. עם קבוצה זו נמנית שורה גדולה של חרקים ומיני פטריות המהווים סיכון ליבולים חקלאיים. הדברת מזיקים בתחום החקלאות מחויבת כמעט בכל סוג של גידול, מכיוון שמדובר בשרשרת המזון הטבעית של הטבע שרוצה להתממש.

הדברת מזיקים מושכלת

הבעיה הגדולה ביותר בהדברת מזיקים היא המיקוד של ההדברה. הדברת מזיקים נעשית בדרך כלל באמצעות חומרים כימיים, אך לעתים גם על ידי עקירת קן הגידול של קבוצת המזיקים הספציפית. כשמבצעים הדברת מזיקים באמצעים כימיים, יש לעשות זאת בצורה חכמה ומושכלת על מנת שלא לפגוע בסביבה הנוספת של ההדברה. למשל, כשמדבירים בית פרטי מפני חרקים ביתיים, הסכנה הגדולה ביותר היאה שאיפת אדים רעילים מצד תושבי הבית. הפתרון לכך הוא שימוש מושכל בחומרי ההדברה הנכונים בסביבה הספציפית של ההדברה.

שיטות הדברה

כל קבוצה של מזיקים מצריכה התייחסות נפרדת לצורת ההדברה הרצויה לה. ניתן לחלק את שיטות ההדברה השונות למספר קבוצות. קבוצת השיטות הראשונה היא השימוש ברעלים מאסיביים. שיטה זו אינה נפוצה כל כך משום שאין בה התחשבות לסביבת ההדברה. השיטה השנייה היא שימוש ברעלים מדויקים. הכוונה היא שימוש ברעלים המסוכנים לסוג אחד של בעלי חיים, חרקים או צמחים. השימו שברעלים אלה מפחית את סכנת ההרעלה הנובעת משימוש ברעלים מסוכנים יותר. קבוצת שיטות ההדברה השלישית היא הדברה טבעית. ניתן לפגוש כיום מדבירים רבים המשתמשים בשיטות הדברה טבעיות שחוסכות את השימוש בחומרי הדברה מסוכנים ומשאירים את הסביבה המיידית של האזור המודבר נקייה מרעלים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב