דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איזו שיטה עדיפה? קואצ'ינג או מנטורינג? 

מאת    [ 26/10/2010 ]

מילים במאמר: 368   [ נצפה 3469 פעמים ]

 

המנטור מול הקואצ'ר

 ישנם שני סוגים מנוגדים של מדריכים. הסוג הראשון הוא הקואצ'ר, המאמן. תפיסת המאמן הינה כי המתאמן יודע מה טוב עבורו, ועל כן תפקידו של המאמן הוא רק לשקף למתאמן את מצבו, להאיר לו את נבכי ליבו באמצעות שאלות מדריכות, שתפקידן לסייע למתאמן למצוא את התשובות הנכונות. על פי גישה זו, התשובות שימצא המתאמן הן הטובות ביותר, מכיוון שהוא הגיע אליהן בעצמו, ועל כן יהיה מחובר אליהן טוב יותר. האימון לא נועד לשפר את המתאמן, את יכולותיו או תכונותיו, אלא לעשות שימוש בנתוניו העכשוויים של המתאמן כדי לשפר את התוצאות האפשריות ממכלול כישוריו העכשוויים. המאמן לא יאמר למתאמן מהי דעתו האישית ואף אינו אמור לנסות ולהשפיע עליו, וככל שיעשה כן, הדבר אמור להיעשות בצורה עדינה ועקיפה, באמצעות השאלות המנחות ורק במקרים המיוחדים, שהמאמן מוצא לנכון לעשות כן.

 מהעבר השני של המתרס נמצא המנטור - החונך. המנטור הוא בעל הידע ובעל הניסיון. החניך אינו מגיע לתהליך ממקום של שוויון לחונך שלו. החניך כפוף לחונך ואמור להישמע לחכמתו ולניסיונו של המנטור, מתוך הנחה שהמנטור יודע עבור החניך שלו, מה הכי טוב עבורו. החונך כופה למעשה את דעתו על החניך, לטובתו של האחרון. לעתים התהליך כולל הפניה של החניך לתהליך של שיפור יכולותיו, לימוד ורכישת מיומנויות, ועוד. להבדיל ממאמן, שעשוי לעסוק בדיסציפלינות ותחומים שונים, הרי שהמנטור חייב להיות מומחה בתחום אליו מגיעים לייעוץ והכוונה.

 איזו דרך טובה יותר? לכל דרך יתרונות וחסרונות משלה. ישנם מצבים בהם החניך באמת זקוק ליד מכוונת, הן  משום שאינו יודע מה טוב עבורו, והן משום שהוא חסר את הביטחון הנדרש לכך; לעומת זאת, ישנם מצבים בהם המתאמן זקוק למישהו שיסייע לו להוציא את המקסימום מעצמו, או שמדובר במתאמן עצמאי, המעדיף לעשות זאת בדרכו.

 היהדות מכירה היטב בשני הסוגים - והביטוי המבטא זאת בצורה הטובה ביותר הוא "עשה לך רב" (המנטור), "וקנה לך חבר" (המאמן). ולדעתי שתי השיטות נכונות, השאלה היא בפשטות "חנוך לנער על פי דרכו", קרי להכיר את צרכיו של המתאמן/החניך ולהתאים לו את השיטה לה הוא זקוק. ופעמים רבות יהא זה שילוב במידה זו או אחרת של שתי השיטות גם יחד. לשם כך, מאמן טוב צריך להכיר את שתי השיטות, ולפתח רגישות מתאימה מתי להשתמש בכל אחת מהן. ובמקרה שהוא עושה שימוש רק באחת מהן, הוא צריך להיות ישר דיו, בכדי לדעת מתי להפנות את המתאמן לסוג האימון המתאים לו. 

 

ד"ר שי שגב, עו"ד ונוטריון - פילוסוף, עורך דין בנושאי מקרקעין, ירושות, חברות, משפט מסחרי ועוד. מרצה במשפטים ובתחומים נוספים. מעביר סדנאות בתחומים: זוגיות, חינוך, העצמה אישית. dr.shay.segev@gmail.com. * בלוג: הבלוג של ד"ר שי שגב. * לאתר הסדנאות: סדנאות. * לסרטים על פעילויות ושיעורים: סרטים. * פייסבוק "רק שאלה קטנה".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב