דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאונת עבודה 

מאת    [ 21/10/2010 ]

מילים במאמר: 903   [ נצפה 2306 פעמים ]

כולנו חשופים במקום עבודתנו לתנאים מסוכנים היכולים לגרום להתרחשות תאונות עבודה ופגיעות גוף. לכל מקצוע או תפקיד יש סכנות הטמונות בו. לכן, על פי חוק, נפגע בתאונת עבודה זכאי לקבל זכויות והטבות מהמוסד לביטוח לאומי. במקרים רבים ייתכן והנפגע יהיה זכאי לקבל פיצויים מהמעביד/מזמין עבודה/קבלן או גורמים נוספים בשל הנזקים שקרו לו במהלך עבודתו, וזאת כאשר תאונת העבודה אירעה עקב רשלנות או מחדל או הפרת הוראות בטיחות ע"י אותו גורם.

 ברבים מן המקרים, בהם תאונת עבודה או מחלת מקצוע נגרמה כתוצאה מרשלנותו של המעביד, קיימת לנפגע האפשרות לתבוע פיצויים גם מחברת הביטוח של המעביד, בנוסף כמובן לתביעתו במסגרת המוסד לביטוח לאומי.

"מחלת מקצוע"-

במקרים מסוימים תאונת עבודה יכולה להיחשב גם כ"מחלת מקצוע".

קיימות עבודות רבות, שבהן נעשה שימוש בגורמים או בתהליכי עבודה המסכנים את הבריאות ועלולים לגרום לבעיה רפואית ולמחלה – לדוגמה: חשיפה ממושכת לריכוז גבוה של מזהמים כימיים (כמו למשל: אבק, סיבים, גזים רעילים ועוד), או לגורמים פיזיקאליים מזיקים (כמו: רעש, קרינה ועוד). פגיעה גופנית שאירעה עקב ובשל תהליכי עבודה, כמו גם מחלה הנגרמת עקב ובשל חשיפה לגורמים מזיקים, נקראת "מחלת מקצוע".

כדי שמחלה תוכר כ"מחלת מקצוע", שבגללה תוכל לקבל פיצוי כספי, חייבים להתקיים התנאים הבאים:

א. המחלה חייבת להופיע ברשימת המחלות המקצוע הקבועות בתקנות.

ב. המחלה חייבת להיות חשיפה ממושכת ("כרונית"), לגורם המזיק לבריאות ברמה הגבוהה מהרמה המרבית המותרת על פי תקנות הבטיחות בעבודה.

ג. יש לשלול "גורמים מפריעים" למחלה, שאינם קשורים לעבודה, למשל: תאונות, מחלות עבר, גורמים תורשתיים שגרמו לבעיה הרפואית ועוד. קיומם של גורמים אלה, עלול לגרום לניכוי חלקי או מלא של הפיצוי הכספי, ואף לדחיית הבקשה לפיצויים.

"תאונת עבודה"-

"תאונת העבודה" היא פגיעה הנגרמת כתוצאה מאירוע שחל עקב ובשל העבודה. גם תאונת דרכים, בדרך אל העבודה, או ממנה, וכן בזמן העבודה נחשבת כתאונת עבודה.

תאונת עבודה היא תוצאה ישירה של אירוע פתאומי בעבודה, שניתן לומר במדויק היכן אירע, ולציין תאריך, שעת האירוע ואת הגורמים שהובילו לתאונה.

על מנת לקבל פיצוי כספי בגין תאונת עבודה, יהיה על הנפגע לבצע את הפעולות הבאות:

א. לפנות לקבלת טיפול רפואי מייד ובסמוך לאירוע עצמו, ולא יאוחר מ-72 שעות מהמועד בו התרחש (למעט מקרים חריגים).

ב.  להוכיח כי הפגיעה גרמה בשל אירוע הקשור באופן ברור לעבודה.

ראשית על אדם שנפגע בתאונת עבודה, לדאוג לקבלת טופס ("250") ממעסיקו למתן טיפול רפואי לנפגעי תאונות עבודה.
באמצעות טופס זה יוכל הנפגע לקבל טיפול רפואי בקופ"ח ולקבל מרופאו "תעודה ראשונה לנפגע בתאונת עבודה".
הפניה הראשונה לביטוח לאומי הינה באמצעות טופס "הודעה על פגיעה בעבודה" אותו יש למלא ולהגיש לביטוח לאומי (התביעה). זהו טופס רב חשיבות שיש למלא לאחר ייעוץ והכוונה מקצועיים, שכן מחדלים במילוי הטופס, עלולים לגרום לנזקים ולמצבים בהם הנפגע לא יהנה מזכויות המגיעות לו.

מומלץ להגיש תביעה זו לאחר סיום ימי המחלה וקבלת מלוא דמי הפגיעה להם זכאי הנפגע בנסיבות המקרה הספציפי שלו. באמצעות טופס זה עותר נפגע תאונת העבודה להיבדק ע"י ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, על מנת שיקבעו לו אחוזי נכות עקב פגיעה בעבודה. לאחר הגשת התביעה, מוזמן הנפגע לוועדה רפואית בסניף ביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריו, בה נבדק הנפגע ע"י רופא מוסמך של ביטוח לאומי.

יודגש כי יש להגיע לועדות אלה בליווי עורך דין, אשר מעבר לבדיקתו הפיזית של הנפגע, יסביר ויבהיר לאלו אחוזי נכות זכאי הנפגע, על מנת למקסם זכויותיו.

אחוזי נכות שנקבעו לנפגע ע"י ועדה רפואית, והם מתחת ל- 9 אחוזי נכות לצמיתות (כאשר מדובר בפגיעה שאירעה לאחר חודש 4/06), אינה מזכה בתשלום כלשהו. אשר לפגיעות שאירעו לפני חודש 4/06, נכות בשיעור של 5% ומטה, שנקבעה ע"י מל"ל, אינה מזכה בתשלום.

נכות בשיעור של 9% - 19% לצמיתות מזכה במענק נכות חד פעמי, אשר גובהו נגזר משכרו של הנפגע כפי שהוצהר לביטוח לאומי.

אחוזי נכות מעל 20% לצמיתות מזכה בקצבת נכות חודשית אשר תשולם לנפגע תאונת העבודה עד לתום תוחלת חייו (או עד לגיל פרישה, אז זכאי הנפגע לקצבת זקנה, ואז תשולם לו קצבה אחת, הגבוהה מבין השתיים).

על קביעת נכות של ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי ניתן לערער למוסד עצמו בתוך 30 ימים, אז יזומן הנפגע לוועדה רפואית לעררים, אשר תתקיים אף היא בין כותלי המוסד לביטוח לאומי.

במקביל לפניה למוסד לביטוח לאומי כמפורט לעיל, יכול נפגע תאונת העבודה לבחור במסלול נוסף של פניה למעסיק להפעלת ביטוח חבות מעבידים. המעסיק בד"כ מבטח את עובדיו בביטוח חבות מעבידים, אשר נועד בין היתר, גם למקרים בהם נפגע העובד במהלך עבודתו. לצורך קבלת פיצוי מחברת הביטוח המבטחת את העובד, יש להוכיח כי תאונת העבודה אירעה בעקבות רשלנות של המעסיק, או אי שמירה על כללי בטיחות וכו'.

מאחר וקיימת פסיקה ענפה בנדון, מומלץ מאוד ובכל מקרה של תאונת עבודה  אשר בה נגרמו נזקי גוף בהקשר כלשהו של עבודה להתייעץ עם עורך דין מנוסה בנושא תאונות עבודה, על מנת לבדוק את האפשרות החוקית שעומדת לרשותכם שבהגשת תביעה מתאימה.

 

משרד עו"ד יחיאלי ברקוביץ מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר משרדנו בכתובת www.yb-law.co.il. המשרד ממוקם בשד' דוד המלך 1, תל אביב 64953.טלפון: 03-9518141, פקס: 03-9518142.סלולארי: 052-2339519




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב