דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו עידן הגם וגם ומדוע הוא אשליה גדולה ומסוכנת? 

מאת    [ 21/10/2010 ]

מילים במאמר: 725   [ נצפה 2542 פעמים ]

מהו עידן הגם וגם ומדוע הוא אשליה גדולה ומסוכנת? / מאת יואב ברנזון

 

 

עידן הגם וגם

 

בבסיס כל טרגדיה או כישלון עומדת תמיד תפיסה לא רציונלית ובלתי אפשרית שנהוג לכנותה - שיטת "הגם וגם" או בשפה ישראלית - "שיטת הקומבינה".

 

קומבינה הוא מושג שמקורו במילה האנגלית "קומבינשיין", שפירושו שילוב של שני דברים יחד. כשאומרים קומבינה מדברים על שיטה שמטרתה להשיג למעשה את הכל מבלי לשלם מחיר בכלל או במחיר מגוחך שאינו משקף את הערך האמיתי של הדבר. 

 

 

 

דוגמה - גדולים מכדי ליפול, קטנים מכדי לקום

 

הבנקים האמריקאים יצרו את בועת הנדל"ן שקרסה. אחרי המפולת הם באו לממשל האמריקאי וביקשו עזרה וחילוץ פיננסי. הם טענו שהם "גדולים מדי מכדי ליפול", והם קיבלו סיוע כלכלי נדיב שרק החריף את הבעיה והותיר את אמריקה לפני אחד המשברים החמורים שלה אי פעם.

 

זוהי דוגמה מאלפת לשיטת הקומבינה: מצד אחד, הבנקים טענו שהם "גדולים מדי" מכדי ליפול. אבל מצד שני הם פעלו כאילו הם "קטנים מדי" מכדי לקום בכוחות עצמם.

   

   

 

הטעות המסוכנת של רבין

 

עוד דוגמה מאלפת לשיטת הקומבינה היא משנתו של רבין שאמר: "נילחם בפלשתינאים כאילו אין שלום ונעשה איתם שלום כאילו אין מלחמה".

 

הבעיה בשיטת הקומבינה שהיא שיטה בלתי אפשרית, ולכן היא תמיד קורסת. זו הסיבה מדוע השלום של רבין קרס וכל הקונספציה שלו קרסה. זכרו, זה בלתי אפשרי גם לעשות שלום וגם לעשות מלחמה, אבל זה בדיוק מה שרבין האמין שהוא מסוגל, וזה עלה לו בחייו.

  

  

 

בן גוריון וערפאת

 

מה ההבדל בין בן גוריון לערפאת? שניהם ניסו להקים מדינה עבור העם שלהם, אבל כל אחד מהם עשה זאת בשיטה שונה לחלוטין. בן גוריון היה מוכן לעשות פשרות ולהקריב קורבנות עצומים עבור חלום המדינה היהודית. הוא ויתר על שטחי ארץ ישראל השלמה והוא השלים עם תוכנית החלוקה למרות שהיא הייתה כמעט בלתי אפשרית ליישום. זו הסיבה מדוע בן גוריון הצליח להקים את מדינת ישראלף, כי הוא היה מוכן לשלם כל מחיר עבור מטרתו גם אם פירוש הדבר הוא קורבן או מחיר כבד.

 

לעומתו, ערפאת, לא היה מוכן לשום פשרה ולשום מחיר, וכתוצאה מכך הוא לא הצליח להקים מדינה פלשתינאית עד עצם היום הזה. ערפאת רצה להקים מדינה בשיטת הגם וגם - גם לקבל את 100% מהשטחים וגם לקבל את זכות השיבה, גם להיות ידיד של מדינת ישראל וגם להישאר האויב הכי מר שלה, גם לנצח את ישראל ולהביס אותה וגם לחתום איתה על הסכם שלום, גם לנהל איתה משא ומתן וגם להילחם בה בכל אמצעי אפשרי. התוצאה היא - כישלון טוטאלי, הסכם שלום שקרי ומדומה, אין מדינה פלשתינאית והמשך הסכסוך עם ישראל - למעשה ערפאת לא השיג כלום. הוא רצה הכל וקיבל כלום כי הוא לא היה מוכן לשלם שום מחיר והוא התעקש על שיטת הגם וגם.

 

 

וטיפ לסיום: שיטת הגם וגם אף פעם אינה עובדת לאורך זמן. היא שיטה שקרית שמובילה לאשליה שמתפוצצת בפרצוף בשלב כלשהו. האמת היא שלכל דבר יש מחיר ומי שבאמת רוצה משהו חייב להקריב קורבן אמיתי ורציני לשם השגתו.

 

יואב ברנזון הוא מטפל אישי, יועץ זוגי ומנטור עסקי. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-20 השנים האחרונות. הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים - שיטה ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים. הוא כתב 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. הוא פרסם למעלה מ-1,800 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה. הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב