דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד פועלות מערכות בית חכם (אוטומציה ביתית) 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 632   [ נצפה 14486 פעמים ]

החיבור בין מערכות מחשב למערכות חשמל עורר את דמיונם של מדענים רבים כבר באמצע המאה ה-20. הצורך בטכנולוגיה הדומוטית ( קישור בין מחשב למוצר) היה ברור. בנוסף, ספרי וסרטי מד"ב המתארים מערכות אילו כגון אודיסאה בחלל ועוד יצרו תחושה כי טכנולוגיה זו הינה זמינה להמונים.
בשנת 1975 פיתחה חברה בשם פיקו אלקטרוניקה מסקוטלנד מערכת לצורך שליטה על מוצרים ביתיים מרחוק.זו היתה הטכנולוגיה הדומוטית ( קישור בין מחשב למוצר) הראשונה. טכנולוגיה זו נקראה על ידם בשם קוד - X10.השם X10 ניתן למערכת מאחר והם ניסו ללא הצלחה ב-9 ניסויים שונים להפעיל על ידי פקודות מרחוק ציודי קצה ( ציודי הקלטה- למען הדיוק), וזו הטכנולוגיה הנפוצה ביותר עד היום לשליטה על מערכות ביתיות.
יתרונה הגדול של המערכת היה בכך שלא נדרש היה להפעיל את ציודי הקצה באמצעות מגע ישיר, אלא לשלוח פקודות לציודי הקצה ולהפעיל אותם. הפקודות יכלו בהתחלה לפעול על בסיס רשת החשמל הקיימת ומאוחר יותר- גם על בסיס רשתות אלחוט. שילוב רשתות תקשורת על בסיס רשת החשמל הוכחה בזמנו כשילוב מנצח לאוטומציה ביתית בגלל חוסר הצורך בבניית תשתית מקבילה ובגלל עלות מוצרי הקצה. עד שנת 2003, טכנולוגיות אילו שיגשגו למרות שהיו אמינות פחות מרשתות נפרדות לתקשורת ולחשמל. בשנת 2003 יצאו לשוק טכנולוגיות חכמות יותר עליהם נדבר במאמרים הבאים.
במקביל- כאמור, התפתחה תפיסה שונה של הפרדת רשת התקשורת להעברת הפקודות ורשת החשמל. תפיסה זו גרסה בזמנו כי יש מערכות משולבות הינם אמינות מאוד ואכן- חלק גדול מהשוק המסחרי אימץ אותם. בגלל מרכיב העלות המשמעותי, מערכות אילו כמעט ולא הגיעו ללקוחות הביתיים.
אוטומציה ביתית הינה תפיסה המאפשרת לך לנהל את כל הבית לצורך אבטחה, נוחות שליטה ובקרה. התפיסה נשענת על כך שמערכות הבית שלך ברובם מורכבות ואינם מאפשרות לך למצות אותם עקב חוסר ההיכרות עם טכנולוגיה, חוסר הזמן בהבנת כל המרכיבים, חוסר יכולת לנהל מספר מערכות בו זמנית ועוד.
רוב מערכות הניהול מאפשרות חיבור של ציודי הקצה בבית ובמשרד ללוח פיקוד ייעודי ולמחשב ביתי. לוח הפיקוד מקושר בחיבור ישיר או עקיף למערכות השונות ומנהל אותם באמצעות פקודות. בציודי הקצה מותקנת יחידה נשלטת המקבלת את הפקודות, מבצעת אותן ומחזירה חיווי על ביצוע הפעולה. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך הופכות יחידות הקצה לחכמות יותר, קטנות יותר ולשמחתנו- זולות יותר.
ברוב הטכנולוגיות הנמצאות כיום בשימוש, לוח הפיקוד מחובר ישירות לכל המערכות בבית. ניתן לחלק את המערכות הבתיות בדרך כלל לשלושה סוגים:
* יחידות נשלטות המבצעות פקודות מלוח הפיקוד.
* יחידות שליטה.
* יחידות חיווי.
יחידות נשלטות הינן ציודי הקצה הרגילים - מנורה, אשכול תאורה, מזגן,שער חשמלי,תריס רגיל ותריס רפרפה, קומקום חשמלי,דוד, טלויזיה, DVD, ובקיצור- כמעט כל מערכת קיימת שאנו מכירים בבית ומחוברת לחשמל.
יחידת שליטה הינה כמובן מתג רגיל או חכם. ליחידה זו מצטרפים ב"בית חכם" מספר יחידות שליטה נוספות שהראשון בהן הינו המחשב רגיל או אלחוטי. בנוסף למחשב יש יחידות רבות כגון שלט אלחוטי, טלפון רגיל וסלולרי, כל מחשב מרשת האינטרנט ( כמובן- עם סיסמאות ואבטחת מידע).
בבתים בהן מותקנות מערכות חכמות משולבות ישנם רכיבי שליטה שהוגדרו ע"י לוח הפיקוד כ"מתגים". גלאי נפח ביתי יכול להפעיל ולכבות מוצרי חשמל, גלאי פוטו-אלקטרי משנה את מצב התריסים בבית, גלאי קרן יכול לסגור את השער החשמלי ועוד. המשמעות היא שניתן להפעיל תרחישים אוטומטיים שאינם קיימים בדרך כלל בלוחות פיקוד מיושנים.זו למעשה מערכת בית חכם כגון מערכת המסופקת ע"י חברת I-feel
יחידות חיווי הינם בדרך כלל ציודים הקיימים בבית ובעצם שילובם עם מערכת הפיקוד הן הופכות ליחידות חיווי. כל רמקול או אינטרקום בבית יכול לשדר עדכונים על הקורה בבית. למשל, כניסת אדם זר לחצר יכולה להפעיל תרחיש משולב בו האור נדלק, הרמקולים משמיעים נביחת כלבים, והטלוויזיה בחדר שינה עוברת באופן עצמאי לערות של המצלמה החיצונית ומציגה לבעל הבית את הקורה בחצר. דוגמא נוספת היא התקרבות בצורה מסוכנת למעקה החיצוני של הבית עליית הזאטוט במדרגות בצורה המסכנת אותו. במקרה זה- האינטרקום במטבח משמיע אזהרה קולית ( בעברית כמובן) כגון " זהירות - הילד מתקרב למעקה".
תרחישים אילו, אשר היו עד כה מנת חלקם של סרטי מד"ב או אנשים בעלי רמת הכנסה גבוהה מאוד, מגיעים היום כחלק בלתי נפרד ממערכות עממיות יחסית.

חברת I FEEL מערכות בית חכם מייצגת את החברות המובילות בתחום מערכות בקרת המבנה והבית החכם בארץ. לחברה מעל 1600 לקוחות ברחבי הארץ ובאירופה והיא מובילה את תחום הבית החכם. לחברה צוותי התקנות פנימיים והיא מספקת התקנה ושירות למערכות KNX ו PLCBUS חשמל חכם, אינטרקום,טלפוניה,רשתות מחשב, אזעקה ומערכות אודיו. I FEEL הינה החברה היחידה בארץ המאפשרת לך לשלוט על התאורה, מערכות החשמל,המיזוג,מערכות הקולנוע הביתי והאינטרקום על בסיס תשתית קווי פיקוד ייעודית או על בסיס רשת החשמל הקיימת בביתך www.i-feel.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב