דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצליאק ואני 

מאת    [ 04/10/2010 ]

מילים במאמר: 2309   [ נצפה 2858 פעמים ]

הצליאק ואני

הבשורה על מחלת הצליאק שלי נחתה עלי בעת שצעדתי נמרצות על מסלול ההליכה בחדר הכושר שלי. קולה של רופאת המשפחה היה נסער והיא בשרה לי שהנוגדנים שלי בדם מרקיעים שחקים. זה היה לפני יותר מעשור וברור שלא ממש הבנתי על מה היא מדברת - מה זה צליאק מי זה צליאק? היא יעצה לי להגיע דחוף לשיחה ואכן כך עשיתי. לאחר שיחה זו חיי השתנו מקצה לקצה. השינוי שנאלצתי לעשות היה קיצוני וללא שום הכוונה או סיוע. פשוט נאמר לי שאיני יכולה יותר להכניס איזשהו דבר מאפה לפי ו..למשך כל חיי! זהו נגמרו החיים, השמיים נפלו עלי ומהיכן מתחילים ואיך מסתדרים ומה עושים? זה היה מפחיד אבל מה אומר לכם, נשארתי בחיים. היום אני מודיעה לכל מי שרק מוכן לשמוע זוהי המתנה הגדולה של חיי ושל כל חולה צליאק! - אנחנו מחויבים לחשוב היטב על כל מה שאנו מכניסים לפה! המחלה מחייבת אותנו לא לחטוף בהיסח הדעת פיצה או המבורגר, אלא לחשוב ולתכנן מה אוכלים. ובינינו כמה כבר זוכים לזה?

 

מחצית מחיי ביליתי בדשדוש על יד החיים, לא ממש נגעתי בהם. זאת משום הטשטוש וחוסר החיוניות שהייתי שרויה בו מרבית הזמן. הייתי אנמית וחלשה, סבלתי ממגוון רחב של מחלות כגון: אסטמה, חוסר איזון בבלוטת התריס, אלרגיות שונות ועוד. אלה מחלות שלכאורה לא קשורות למחלת הצליאק אך נעלמו ברגע שהפסקתי לצרוך גלוטן. כמובן שצרכתי תרופות רבות שלא תרמו לבריאותי והרגשתי הכללית. אני תוהה מדוע נאלצתי לעבור חצי חיים במצב כזה עד שאובחנתי. הגעתי לכל כך הרבה רופאים ואף אחד לא העלה בדעתו לבדוק את כיוון הצליאק, והרי דרך בדיקת דם פשוטה ניתן לאבחן את הצליאק!

 

המחלה הובילה אותי ללמוד את תחום הרפואה הטבעית הנטורופתיה כך שטיפלתי בעצמי ע"י שינוי תזונתי, תוספי מזון וכן צמחי מרפא.  היום לאחר יותר מ-15 שנות "וותק" כחולת צליאק וכנטורופתית צברתי ניסיון רב, היום אני מטפלת בחולי צליאק רבים ויודעת שמלימון תמיד אפשר להכין לימונדה. מחלת הצליאק מספקת לנו הזדמנות פז להיכנס לשינוי תזונתי ושינוי באורח החיים - את זה אני מלמדת בסדנאות שאני מקיימת לחולי צליאק. בהחלט אפשרי לעשות את השינוי התזונתי ואפילו קל ביותר. מומלץ לקבל הכוונה ראשונית אצל בעל מקצוע כמו נטורופת ואז לצאת לדרך של תזונה נכונה הכוללת מתכונים ללא גלוטן בריאים וטעימים.

 

צליאק - מחלת אלף הפנים

 

היום אנו יודעים שעשרות אלפי ילדים וכן מבוגרים בישראל חולים במחלת הצליאק ואינם יודעים זאת, מהסיבה שהסימפטומים מתעתעים ולעתים מקשרים אותם למחלות אחרות. מחלת הצליאק מקושרת עם מחלות בטווח רחב כגון: מחלות בדרכי העיכול, מחלות בדרכי הנשימה כגון אסתמה, בעיות הורמונאליות כמו אי פוריות, הפרעה בתפקודי הכבד, בעיות בבלוטת התריס, בעיות התפתחות אצל ילדים כמו קומה נמוכה, אוסטיאופניה, אוסטאופורוזיס  ועוד. 

 

המחלה מכונה "מחלת אלף הפנים" משום מגוון הסימפטומים הרחב להם גורמת המחלה. נתקלתי כבר במטופלת שסבלה מבעיות קשות בעור בכפות הידיים שחלפו לאחר שאובחנה, נתקלתי במטופלת שסבלה מדלקות ויובש בעיניים, או קילופי עור בקרקפת אצל מטופל אחר, ואפילו אחד שאובחן במקרה כי לא היו שום סימפטומים - פשוט אחותו התגלתה כחולת צליאק ובבדיקה משפחתית גם הוא התגלה עם האבחנה. כמעט כל סימפטום ניתן לקשר למחלת הצליאק. אחד הבעיות המרכזיות אצל חולי הצליאק, במיוחד אצל הילדים הם הפרעות בספיגה שגורמות להשלכות תזונתיות חמורות כגון: עיכוב בגדילה, דלדול בשרירים וברקמת שומן, מחסור בויטמינים ומינרלים, ליקויים בהתפתחות הפסיכומוטורית והתנהגותית. לכן החשיבות הגדולה של התזונה הנכונה לכל אדם ובמיוחד לילדים חולי צליאק.

 

בישראל יש כ-20 אלף חולי צליאק, אבל על פי ההערכות, עשרות אלפים נוספים לוקים במחלה ולא מודעים לכך, פשוט משום שהם לא סובלים מתסמיני המחלה (מה שנקרא א-סימפטומטים). בשנים האחרונות התברר שהמחלה עשויה לפרוץ בכל גיל, כולל בקרב קשישים, והיא לא חולפת. כלומר, נכון להיום מדובר במחלה כרונית, לכל החיים. 

 

צליאק היא מחלה תורשתית, ואנשים שבמשפחתם יש חולי צליאק מצויים בסיכון מוגבר ללקות בה. היא לא שכיחה במידה זהה בכל העולם: בישראל, באירלנד ובשבדיה שכיחות המחלה גבוהה יחסית, בעוד שביפן, בסין ובקרב מי שמוצאו מאפריקה שכיחותה נמוכה.

 

הגורם הראשוני להתפרצות צליאק הוא החלבון גלוטן, המצוי במרכיבי הדגנים: חיטה, שיבולת שועל,שיפון ושעורה. מקורו של השם גלוטן בשפה היוונית, ופירושו דבק. ואכן, לחלבון הזה יש תכונות אלסטיות ודבקיות, שבזכותן הפך הגלוטן למרכיב חשוב באפייה. הגלוטן מקנה ללחם את אווריריותו.

פשוט מאוד לאבחן צליאק. האבחון כולל בדיקת דם סרולוגית, שבה מאותרת בדם נוכחות של ארבעה נוגדנים נגד המרכיב גליאדין. אבחון מוחלט דורש גם בדיקה פתולוגית של חלק מהמעי, תחת מיקרוסקופ, שמוכיחה שהשינויים ברירית המעי תואמים את מחלת הצליאק.

 

נשאלת השאלה מדוע לא מתבצעת באוכלוסייה בישראל בדיקה למחלת הצליאק? לדברי משרד הבריאות: בהולנד נערכה הערכה של עלות-תועלת של בדיקות סקר לאיתור צליאק, ותוצאותיה לא הצדיקו את ביצוע הבדיקה. לכן מקובל היום שהבדיקה מומלצת רק לילדים בקבוצות סיכון. נכון להיום אין אף מדינה שמבצעת בדיקת סקר לאיתור צליאק לכלל אוכלוסיית הילדים. לאור זאת, אין הצדקה להכניס את הבדיקה הזו לישראל כבדיקת סקר בשלב הזה.

 

בעיה נוספת שיש לתת עליה את הדעת היא אי סבילות  ללקטוז השכיחה בקרב חולי צליאק. אי סבילות ללקטוז משנית למחלת הצליאק וזאת משום הפגיעה במעי בחלק המייצר את אנזים הלקטאז המפרק את הלקטוז. במצב של רגישות ללקטוז נמליץ על הימנעות לחלוטין מחלב ומוצריו, אפשר לנסות חלב עזים דל לקטוז. אפשר ליטול תוסף לקטאזין לפני ארוחה הכוללת מוצרי חלב שיכול לסייע בעיכול הלקטוז. חשוב לציין שככל שאחוז השומן במוצר גבוה רמת הלקטוז תהיה נמוכה. בחמאה למשל אחוז הלקטוז מאוד נמוכה.

 

לחיות עם צליאק בשלום

 

הטיפול במחלת הצליאק הוא פשוט ביותר ומתבצע אך ורק באמצעות התזונה. התזונה הנכונה במחלת הצליאק צריכה לכלול שני פרמטרים: תזונה ללא גלוטן ותזונה נכונה ומאוזנת.

 

חשוב שהתזונה תהיה ללא גלוטן לחלוטין ולא דלת גלוטן, זאת מפני שגם כמויות זעירות של גלוטן יכולות לגרום נזק לחולי צליאק. כלומר, "מולקולה אחת של גליאדין, (החומר הפעיל בגלוטן) יכולה לגרום נזק כמו אלף מולקולות". הנקודה הזו חשובה לכל אדם אך לילדים על אחת כמה וכמה משום שהם זקוקים לרכיבים תזונתיים על מנת להתפתח או יותר חשוב להגיע למכסימום הפוטנציאל שלהם להתפתחות.

 

ומדוע חשוב להקפיד באדיקות על הדיאטה? - גם אם נקפיד ביותר על תזונה ללא גלוטן, ישנם גורמים שאינם בשליטתנו. למשל, נוכחות סמויה של חיטה. נעשה שימוש בקמח או בעמילן חיטה כעזר בתהליך הייצור, או כחלק של רכיב אחר במוצרים (כמו ברטבים, תבלינים וכו') , הדבר לא תמיד מצוין מפורשות על התווית. וכך אנו עלולים לצרוך גלוטן ללא ידיעתנו.

 

בישראל ישנה חובה חוקית לציין לצד רשימת הרכיבים "מכיל גלוטן", כאשר אחד מהרכיבים מכיל גלוטן. לא כל היצרנים מקיימים את הוראות החוק, כך שגם צרכן המקפיד לקרוא את רשימת הרכיבים, עלול לצרוך מוצר המכיל גלוטן. ישנה בעיה נוספת של זיהום משני בגלוטן, הנוצר כאשר מוצר ללא גלוטן מיוצר ביחידה תעשייתית שבה מייצרים מוצרים שכן מכילים גלוטן. רוב מפעלי המזון בישראל אינם בעלי פס ייצור ייעודי נקי מגלוטן.

 

 

ממה להיזהר - מקורות סמויים של גלוטן

 

גלוטן מצוי במזונות מעובדים, מאחר שקמח חיטה או עמילן חיטה משמשים כעזרים בייצור מזון למטרות שונות. בנוסף, מזון ללא גלוטן עלול להזדהם בגלוטן בשלבי הייצור, האחסון או מאוחר יותר. לעיתים המזון עצמו אינו מכיל גלוטן, אך הוא מיוצר בפס ייצור שבו יוצר קודם לכן מזון מכיל גלוטן. על מנת לגלות את הגלוטן החבוי במוצרי מזון אלה, עלינו לפתח לעתים כישורי בלשות של ממש. מקורות סמויים לגלוטן: פיצוחים - המלח מעורב עם קמח, תבלינים - מעורבים עם קמח למניעת הידבקות, תוספי מזון - כגון ויטמין E מיוצר מנבט חיטה, תרופות - עשויות להכיל גלוטן, פסי ייצור בתעשייה.

מותר ואסור

 

יש להקפיד על תזונה ללא גלוטן במשך כל החיים, ללא פשרות. לכן, בנוסף על ההקפדה על כך שהתזונה תהיה ללא גלוטן, יש להקפיד גם על כך שהיא תהיה מאוזנת ותספק את כל הדרישות התזונתיות המשתנות במעגל החיים. חשוב שהתזונה תכלול מזון מגוון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, כשהדגש הוא על המינרלים סידן וברזל.

 

המוצרים שנמליץ להימנע מהם לחלוטין:

חיטה - מאפים  ועמילן חיטה המצוי ברוטב סויה, זה כולל פסטות מקמח דורום או סמולינה. שיפון - לחם ודברי מאפה אחרים. שיבולת שועל - קוואקר, גרנולה, דגני בוקר. שעורה - משמש להכנת לתת וגריסי פנינה. בירה לבנה ושחורה. תמצית לתת (מאלט) - משמשת לייצור ממתקים, משקאות קלים ותרופות.סולת - מקמח סמולינה ודורום, קוסקוס. דורה - משמשת לייצור עמילן ולתסיסת כוהל תעשייתי. בצק שאור - בצק שמרים המוחמץ ע"י שמרים. סובין - השכבות החיצוניות של גרגר הדגן.

 

אפשר היום למצוא בכל רשת או סופר גדול מוצרים ללא גלוטן. ראשית יש לנו את הקמח המסובסד שהיום שמו 'קונדיטור' (גלעם) - ניתן לשדרג את ערכיו התזונתיים ולשלבו עם קמח אורז מלא, קמח קינואה, כוסמת, סויה וכדומה. רצוי להוסיף לכל מאפה, כמעט, תערובת בריאות הכוללת: זרעי פשתן וזרעי שומשום מלא טחונים, גרעיני דלעת וחמניות. הלחם או הלחמניות יוצאות טעימות להפליא ובאותה עסקה הכנסנו לגוף ריכוז של ויטמיני B, חומצות שומן חיוניות, סידן, אבץ סיבים תזונתיים שכה חשובים לגופנו. אפשר להמיר את הפסטות לפסטה מאורז מלא וגם זאת ניתן להשיג בקלות בכל רשתות המזון הגדולות וכן בתי טבע.

 

 

טיפים לאחסון ואכילה

 

·         רצוי שאחסון המזון בבית ייעשה בכלים סגורים, תוך הפרדת מזון מכיל גלוטן ממזון ללא גלוטן.

·         לחם ללא גלוטן מומלץ להקפיא בפרוסות, באריזה נפרדת מהלחם הרגיל, ולהשתמש בכל פעם במנות קטנות.

·         לחתוך את הלחם על קרש מיוחד הרחק מלחם רגיל.

·         לשים כף נפרדת לכל כלי הגשה על השולחן.

·         להקפיד כי כל בני המשפחה לא יטבלו לחם, קרקרים וכו' בתוך כלי החומוס, הגבינה וכו', וכמו כן לא ישתמשו בסכו"ם שנגע במזון מכיל גלוטן.

 

טיפים לגן הילדים

 

·         לעדכן את הגננות ולהביא לידיעתן חומר כתוב ומסודר על מחלת הצליאק (ניתן להוציא מאתר עמותת הצליאק) או לבקש מאחת המתנדבות בעמותה.

·         להיות בקשר הדוק עם הגננות. רצוי להשאיר במקפיא של המקרר בגן הילדים לחמניות, פיתות, עוגות (בצורת מאפינס), פיצה, בורקס וכן הלאה. כך יש תמיד תחליף ומענה לצורך כזה או אחר שמתעורר. 

·         כשיש פעילות אפיה כלשהי בגן כגון חלת-השבת להביא את הקמח ללא גלוטן שיהיה בגן. אפשר שהילד ילוש את הבצק מחיטה כמו כל הילדים, אך לקמח את משטחי העבודה רק עם הקמח ללא גלוטן שכן תכונת הקמח היא להתעופף וזה יכול לחדור לפה או לאף.

·         לגייס את הגננות  להדרכת הילדים האחרים לסיוע לאותו ילד עם מגבלת הצליאק. החינוך לסובלנות, לקבל את השונה לתמוך ולסייע לו זה אחד הנושאים היותר חשובים שיש לעסוק בהם בחברה והחינוך לכך צריך להיות כבר מגיל הגן. רעיון לפעילות קבוצתית: לעשות רשימה של מאכלים המכילים גלוטן ולתלות במקום מרכזי על הקיר בגן. תפקיד הילדים לשמור על אותו ילד עם הרגישות למזון. זוהי הזדמנות נפלאה להעלות מודעות חברתית אצל הילדים ובאותה הזדמנות ללמוד על המזונות עצמם.

 

 

 

ריקי לנגברג-N.D, נטורופתית

סדנאות אפייה ללא גלוטן, מתכונים ומאמרים

הנתיב לבריאות -  www.hanativ.co.il

 

 

 

ד"ר ריקי לנגברג-N.D, נטורופתית www.hanativ.co.il  054-8091279




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב