דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרכז הערכה או בלי הערכה? 

מאת    [ 14/05/2007 ]

מילים במאמר: 519   [ נצפה 11973 פעמים ]

מרכז הערכה או בלי הערכה?
מאת: בר דניאל.
בשנים האחרונות, מאז החל תחום משאבי האנוש להתפתח ועם כניסה של חברות ייעוץ ארגוני המתבססות על הפסיכולוגייה התעסוקתית החלו החברות במבחני מיון קבוצתיים המכונים "מרכזי הערכה" שמטרתם להעריך את המועמדים לתפקיד, למיין ולבחור את המתאים/ מתאימים ביותר לאחר בניית פרופיל המתאים לתפקיד הספציפי.
מרכז הערכה הוא מפגש של מספר מועמדים אשר בדרך כלל מיועדים לאותו התפקיד. המרכז נועד על מנת לבחון בעיקר מיומנויות בין-אישיות ויחסים בינאישיים שלא בהכרח באים לידי ביטוי בראיון רגיל, אחד על אחד אלא, רק בקבוצה. האבחון וההתרשמות מהמועמדים נעשה תוך כדי משימות ותרגילים קבוצתיים, זוגיים ואישיים.
בשלב הראשון, במרכזי ההערכה המועמדים להותיר את הרושם נשאלים ומתוחקרים לגבי הניסיון התעסוקתי שלהם באופן מפורט לעיתים, גם לגבי השכלתם.
בשלב השני, המועמדים מקבלים משימות שונות (תלוי באופי התפקיד) שנועדו לתהות על יכולותיהם האישיות, עמידתם במצבי לחץ ואופיים.
אך, האם מרכזי הערכה אלו יעילים? האם הם מביאים לידי ביטוי את יכולותיהם של המועמדים? ואם כן, עד כמה? וכמה באמת ניתן להתרשם מאדם בשעה- שעתיים? האם מרכזי ההערכה הוגנים ולא מפלים? האם משחקי השיפודים/ מטבעות/ לגו באמת מעריכים את האדם? ועד כמה מרכזי הערכה, בתוכנם, משקפים את הכישורים והתכונות הרלבנטים לתפקיד? או שבכלל, זוהי תעשייה ההמגלגלת כספים על גבם של מחפשי עבודה וחברות?
כדי לענות על שאלה זו ביסודיות ראשית, יש לבדוק את מהימנות ותקיפות מרכזים אלו, האם הם באמת, אומדים את מידת התאמתו ועד כמה הם מודדים את מידת התאמתו לתפקיד של מועמד אחד ופוסלת את המועמדים האחרים? כיצד עושים זאת? את תוקף מרכזי ההערכה ניתן לבדוק באמצעות תוקף מנבא. תוקף מנבא כשמו כן הוא, אמור לנבא את מידת ההצלחה של מרכז ההערכה. בשלב הראשון, בודקים עד כמה הצליחו או לא הצליחו בתפקיד העובדים שמויינו בעזרת מרכזי הערכה והתקבלו לתפקיד? ורואים את ההערכות וחוות הדעת של הפסיכולוגים והמנהלים במרכז לעומת, תיפקודו בשטח של העובד. כך, ניתן לבדוק את מהימנות המרכזים.
אבל, וכאן מגיע האבל הגדול. לא ניתן לבדוק את הצלחתו לתפקיד של מועמד שלא התקבל מאחר, והוא כאמור, אינו התקבל לתפקיד ולא ביצע אותו.
עם פיתוח התחום והענף, החלו גם לצוץ סדנאות שונות בהן, נעשית הכנה מותאמת לתפקיד עליו נבחן המועמד במרכזי ההערכה (למשל, מכון "נועם", "מכון הדס") המסייעים למועמדים להכין את עצמם טוב יותר למרכזי ההערכה.
כך, שמועמד בעל יכולת כספית גבוה יותר, יגיע מוכן יותר למרכז ההערכה וההכנה שהוא עבר תהווה ללא ספק, נק' יתרון מפלה בין המועמדים.
מה עוד, שחשוב להבין, שההכנה במרכזים ישפרו אולי, את ביצועי המועמד במרכזי הערכה אך לא את ביצועיו בעבודה.
נק' חשובה נוספת, היא הסברה של רבים, שבמרכזי ההערכה במקום לנבא ביצועים של העובד בעתיד, המעריכים למעשה מזהים את אופי המועמדים ובסוף, בוחרים את המועמדים אשר מתאימים לאופי הארגון באופן הבולט ביותר ולא את האופי המתאים לתפקיד.
כך, שעלול להיווצר מצב, שהמעריכים ידחו מועמדים, אשר עשויים להצליח בתפקיד, אולם לא דומים באופיים לממלאי התפקיד בהווה. וכאמור, אופי החברה לא מנבא הצלחת מועמד לתפקיד.
ישנם חברות שהחלו אפילו במיון עובדים עפ"י כתב ידם של המועמדים/ גרפולוגיה כדי לזהות יותר את אופיו של המועמד.
בשורה התחתונה, רבים ממחפשי העבודה חשים לעיתים, שלא הביאו לידי ביטוי את יכולותיהם במרכז ההערכה או בניתוח הכתב ובריאיון אחד על אחד יצליחו יותר להרשים את המראיינים.
עד שיתבררו מידת תוקפם של מבחנים אלו חברות ומכונים שונים גורפים קופות נאות...

דניאל בר, מנהל שיווק ומכירות בגן סיטי אירועים רחובות, בעבר, מנהל תפעול אירועים ואח"כ מנהל שיווק ומכירות ב"ויטראז' מרכז אירועים" בנס ציונה, מנהל מכירות אזורי ב"מירס" ומנהל תפעול אירועים ב"גן הפקאן".
כיום, מתעסק בנוסף בייעוץ, הדרכה ואימון בנושאי השיווק המכירות והשירות לגני אירועים, מסעדות ובתי-מלון כפרילנסר. ומפיק שבתות אירוח לשמחות ועיון והרצאות.
עיתונאי חובב: כותב באופן קבוע ב"הד-העיר" מקומון דתי באזור השפלה, ובנוסף, באתר של "האיחוד הלאומי" ובNFC.
נשוי+1.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב