דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול התרופתי בהיפראקטיביות (ADHD) וכמה זה עולה לנו 

מאת    [ 03/10/2010 ]

מילים במאמר: 1074   [ נצפה 3102 פעמים ]

הטיפול התרופתי בהיפראקטיביות (ADHD) וכמה זה עולה לנו

 

הורים רבים מגיעים לטיפול התרופתי רק מהסיבה שאינם יודעים על אפשרויות אחרות ומסיבה נוספת - האפשרויות האחרות קצת יותר מורכבות וקשות לביצוע. הכי קל לתת לילד "תרופה" ולתלות בה את כל התקוות לשיפור המצב. ה"תרופה" אכן משפרת את המצב בהרבה מקרים אך במקרים מסוימים תופעות הלוואי כל כך קשות שמאפילות על ה"הצלחה" של הילד להתרכז ולהתמקד. בכתבה זו אסקור את התרופות המצויות בבתי מרקחת ולצערי, מגיעות ליותר ויותר ילדים ומה המחיר שאנו משלמים על "ההצלחות" שתרופות אלה יוצרות.

 

ישנן 3 תרופות שכיחות לטיפול בהפרעות קשב (ADHD):

א. ריטלין (Ritalin ) לסוגיו: רגיל, SR,  LA וקונצרטה (Concerta). הערה: ריטלין רגיל מכיל גלוטן. שאר הסוגים אינם מכילים.

ב. אדרל (Adderall).

ג. סטרטרה ( Strattera).

 

התרופות משהות את פירוק החומרים דופאמין ונוראפינפרין באזור האונה המצחית במוח, ובכך מגבירות את נוכחותם במרווח שבין תאי העצב. כתוצאה, המטופל יכול לשלוט בשלושת התסמינים המרכזיים של ADHD:  בעיה בקשב ותוצרי הלוואי - אימפולסיביות והיפראקטיביות.

 

משך ההשפעה נקבע לפי סוג הכדור ולפי מנגנון השחרור שלו:

 

א. ריטלין רגיל -  עד 4 שעות

ב. ריטלין SR - עד 8 שעות

ג. ריטלין LA - עד 8 שעות

ד. קונצרטה - עד 12 שעות

ה. אדרל -  עד 6 שעות

ו. סטרטרה - 24 שעות

 

ריטלין או קונצרטה הינם חומרים אמפטמינים, אלה סמים ממריצים הזהים במבנה הכימי לסם ה'אקסטזי' כמעט לחלוטין. הריטלין מוגדר כסם מסוכן על פי התקנות בכל העולם המערבי, והוא מוחזק בכספת של בית המרקחת עם רישום ודיווח קפדניים על כל כמות שנקנית או נמכרת. תרופות רבות הן, למעשה, סמים. סמים שימשו במהלך ההיסטוריה להקלה על כאב ומצוקה נפשית. אך בצד התועלת יש להם השפעות לא רצויות ועלולות לגרום לתלות בהם. כמו כן, עלולים לגרום לדיכאונות ותופעות לוואי לא רצויות נוספות.

 

הריטלין אכן מרסן התנהגות היפראקטיבית, אך כיצד סם ממריץ יכול להרגיע? ובכן, זה פועל ומשפיע כמו יין - יין בכמות קטנה ממריץ ומעורר. אך בכמות גדולה מרעיל וגורם להאטה ודיכוי בפעילותו. למרות משקל גוף קטן של הילדים ביחס למבוגרים, הם מקבלים מדי יום כמות ריטלין שעולה על מה שמקבל אדם מבוגר וזה מה שמרסן אותם. צריך להבין שזה ריסון כימי, כמות כזו של ריטלין מהווה ממש הרעלה. תופעות ההרעלה ניכרות גם בתופעות הלוואי המוכרות של הריטלין כגון ירידה במשקל, האטת הגדילה, חוסר תיאבון, כאבי בטן ובחילות. בשימוש ב'קונצרטה' הלא היא הריטלין החומר משתחרר לאורך כל היום, כמות הסם הממריץ שמקבל הילד גדולה לעיתים פי שלוש, משום שהוא לעתים ממשיך לקבל את החומר גם בשעות הערב.

 

הריטלין, כמו סמים רבים, מצטבר ברקמות השומן של הגוף, במוח ובמערכת העצבים. סמים אלה ממשיכים לפגוע בצלילות, בשמחת החיים, במרץ, ובשלווה גם שנים רבות לאחר הפסקת השימוש בהם. בספרות מתייחסים לעובדה שהוא יוצא מן הדם לאחר כמה שעות, אולם לא מזכירים את המאגרים הנוצרים ברקמת השומן, עובדה הידועה לכל אחד מהתחום. כמובן שעם קונצרטה, החומר שמשתחרר לאורך כל היום, הכמויות שמצטברות יהיו רק גבוהות יותר.

 

הריטלין מדכא את הילד מבחינה גופנית ונפשית -  הריטלין מאט התפתחות וגדילה, פוגע בכבד, מוריד תיאבון, פוגע בשמחת החיים, גורם לאפטיות, התבודדות חברתית ואף לעוינות ותוקפנות. הוא גורם תלות אצל מבוגרים, ולאורך זמן פוגם ביכולת הריכוז ובשמחת החיים של המשתמש.

 

לאחר שימוש ממושך בריטלין ילדים מגיעים לעיתים לתרופות פסיכיאטריות נוספות כמו נוגדי דיכאון, תרופות אנטי פסיכוטיות ותרופות לסכיזופרניה. הורים ומורים מדווחים שילד אשר שוכח לקחת את הריטלין מתנהג לעיתים באופן אלים ונתקף בהתקפי זעם בלתי נשלטים. זוהי השפעה ידועה של האמפטמינים אשר מחמירה ככל שהשימוש יהיה ממושך יותר.  מחקרים מראים שאחוז ניכר של צרכני סמים בוגרים קיבלו בילדותם טיפול ממושך בריטלין, בגיל בית הספר ואף טענו שזו הסיבה לכך שפנו לסמים.

 

אחת הבעיות האופייניות של ילדים היפראקטיביים היא החוסר יכולת לשבת ולהתמקד אז כיצד הם מסוגלים לשבת במשך שעות מול הטלוויזיה. ישנם ילדים המתגלים כחסרי קשב דווקא בבית הספר ולא בבית, או רק במקצועות ספציפיים שהם מתקשים בהם.  חשוב לתת את הדעת ולהבין מאין זה נובע ולתת מענה בהתאם.

 

התפתחותו הטבעית של כל ילד מביאה אותו בסופו של דבר להתבגר וללמוד לתפקד כראוי ובהתאם לנסיבות. הלחץ המוטל על הורים להשוות את קצב התפתחותו של ילדם לזה של אחרים גורם לחיפוש אחר פתרונות קסם שיובילו את הילד להישגים גבוהים הרבה מעבר ליכולתו הטבעית.

 

בעיית ההיפראקטיביות הולכת וגדלה עד למימדים בלתי אפשריים ובלתי נתפשים. אני מניחה שיש לתת פתרונות במישורים רבים החל בבית מול ועם ההורים, במערכות החינוך ובכל המסגרות הסובבות את הילדים כמו חוגי העשרה, תוכניות הטלוויזיה והישיבה מול המחשב המאפשרים להם הצצה לתכנים אלימים במיוחד שהם לא אמורים להתמודד איתם. אם בעבר הילדים בילו בחברת ילדים רבים בחיק הטבע היום אורח החיים השתנה. מצד אחד הישיבה והרביצה מול הטלוויזיה והמחשב מצד שני זלילת מזונות שהגוף והנפש לא מסוגלים לעכל ועל כך אנו משלמים מחיר יקר ביותר ? מפסידים את ילדינו בשר מבשרינו!

 

 רוצים עוד אינפורמציה הכנסו לקישור: http://www.hanativ.co.il/page.php?pageID=225

ד"ר ריקי לנגברג-N.D, נטורופתית www.hanativ.co.il  054-8091279




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב