דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי התמכרות צולבת וכיצד אנשים מתמודדים איתה? 

מאת    [ 03/10/2010 ]

מילים במאמר: 777   [ נצפה 2999 פעמים ]

מהי התמכרות צולבת וכיצד אנשים מתמודדים איתה? / מאת יואב ברנזון

 

 

התמכרות צולבת היא התמכרות לשני דברים הפוכים

 

התמכרות צולבת היא מצב נפוץ בו אדם מכור לשני דברים הפוכים. למשל, הוא מכור להתאהבות מצד אחד אבל הוא גם מכור ליחסים מצד שני.

 

בהתמכרות צולבת הנפש נקרעת מצד אחד בין שני דברים חשובים אליהם היא מכורה והיא אינה מסוגלת לשחרר אף לא אחד מהם, אך מצד שני היא אינה מסוגלת גם להכריע ביניהם.

 

  

 

קושי אמיתי ולא רציונלי בהכרעה מעיד על התמכרות צולבת

 

כשאדם קרוע במשך שנים בין דברים שונים, בהכרעה שהיא קשה עבורו, בהתלבטות אסטרטגית לחיים שלו והוא אינו מצליח להגיע לשום סוג של הכרעה אמיתית ובחירה בין שתי האפשרויות - זהו סימן מובהק למצב של התמכרות צולבת.

 

לדוגמה, אדם שמכור להתאהבות ומכור ליחסים גם יחד הוא אדם שיתקשה להצליח ביחסים מצד אחד ומערכות היחסים שלו ייכשלו פעם אחר פעם, אך מצד שני זהו אדם שתמיד יחווה אהבות נכזבות והתאהבויות לא מוצלחות. צד אחד בו מחפש מערכת יחסים רצינית ויציבה, בטוחה ורגועה אך צד אחר בו כרוך ומכור לצורך שלו במערכת יחסים מרגשת, מפתיעה, מסוכנת, בלתי צפויה וחסרת סיכוי. בגלל ההתמכרות הצולבת שלו - אין לו סיכוי להצליח בשום חזית - לא ביחסים ולא בסיפורי התאהבות, כי כשהוא מאוהב הוא מתגעגע ליציבות ולביטחון של היחסים ואילו כשהוא נמצא ביחסים הוא כמה לריגוש ולסכנה.

 

 

  

בריחה מהכרעה - בחירה של "גם וגם"

 

רוב האנשים שיש להם התמכרות צולבת מנסים להתמודד עם ההתמכרות הזאת על ידי בחירה כפולה, בחירה ב"גם וגם".הדרך שלהם להימנע מהכרעה, להימנע מגמילה ומפתרון אמיתי של המחלה ממנה הם סובלים, היא לקיים את ההתמכרות הצולבת במשך שנים, לקיים חיים כפולים, לנהל מצד אחד מערכת יחסים יציבה אך מצד שני לבגוד, לחפש את הריגוש ולתת דרור לצורך בהתאהבות.

 

בחירה של "גם וגם" אינה פיתרון של ההתמכרות צולבת אלא הנצחה שלה. זו בחירה שהיא למעשה בריחה מהכרעה. במצב של התמכרות צולבת ההכרעה בין שתי האפשרויות היא כמעט בלתי אפשרית כי הרי האדם מכור לשתי האפשרויות. וכך, למרות שאנשים שסובלים מהתמכרות צולבת מבינים בהיגיון שלהם שהם חייבים להכריע בין שתי ההתמכרויות שלהם, ברגע האמת הם אינם מסוגלים להכריע ביניהן משום שהם מכורים, והתמכרות היא דבר שהוא הרבה מעבר להיגיון.

 

  

 

הכרעה אמיתית מחייבת קודם כל גמילה מההתמכרות הצולבת

 

אדם שסובל מהתמכרות צולבת ורוצה להגיע למצב של בחירה אמיתית בחייו, למצב של שלמות עצמית, למצב של רגיעה ושל שלווה פנימית - חייב קודם כל להיגמל מההתמכרות הצולבת שלו, אחרת זה יהיה בלתי אפשרי עבורו להכריע בין שתי ההתמכרויות שלו.

 

כדי להגיע למצב שבו ניתן להכריע בין, למשל, התמכרות להתאהבות והתמכרות ליחסים - יש להיגמל משניהם או לפחות מאחד מהם. רק ברגע שנגמלים מהצורך הכפייתי לשניהם או לפחות לאחד מהם נפתחת הדרך להכרעה ולבחירה אמיתית באחת מבין האפשרויות הללו.

 

 

וטיפ לסיום: אנשים שסובלים מהתמכרות צולבת מספרים לעצמם "סיפור" שאין להם ברירה אלא לנהל חיים כפולים. למעשה, הם מפסידים בשתי החזיתות. בחזית היחסים הם מנהלים מערכות יחסים בינוניות ומלאות סבל ושעמום כי הם מכורים ליחסים ולא בוחרים יחסים. ואילו בחזית הסודית הם מנהלים סיפורי אהבה חסרי סיכוי ומלאי שקרים המבוססים על רגעים חטופים וגנובים כי הם מכורים להתאהבות ולא בוחרים להתאהב.

  

 

 

יואב ברנזון הוא מטפל אישי, יועץ זוגי ומנטור עסקי. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-20 השנים האחרונות. הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים - שיטה ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים. הוא כתב 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. הוא פרסם למעלה מ-1,800 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה. הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב