דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עובדים של חברות ניקיון 

מאת    [ 16/09/2010 ]

מילים במאמר: 442   [ נצפה 2465 פעמים ]

 

השבוע פורסמה באמצעי התקשורת השונים ידיעה על כך שחברת ניקיון ידועה במשק חויבה לשלם לשתי עובדות ניקיון שהעסיקה פיצוי בסך 18,000 ש"ח. הסיבה לכך היא שאותה חברת ניקיון החתימה את שתי העובדות, שמוצאן מאתיופיה והן אינן יודעות לקרוא עברית, על חוזה עבודה בו הן לכאורה מוותרות על כספי הפנסיה שלהן ועל פיצויי פיטורים. שתי העובדות תבעו את חברת הניקיון בבית הדין לעבודה (בסיוע עמותה המסייעת לעולים מאתיופיה), אשר פסק לטובתן.

ניצול עובדי ניקיון

למרבה הצער לא מדובר במקרה חריג. זוהי לא חברת ניקיון היחידה אשר מנצלת את עובדיה ולא מעניקה להם את הזכויות ותנאי העבודה הבסיסיים, המגיעים לכל עובד בישראל. לדאבוננו, ניצול עובדים על ידי חברת ניקיון, הוא כמעט עניין שבשגרה. אולם כשמדובר בניצול של עולים חדשים, אשר אינם דוברים עברית, מדובר בניצול ציני החמור שבעתיים. גם שתי עובדות הניקיון האתיופיות סיפרו באמצעי התקשורת כי הן אינן היחידות. הן מכירות לא מעט עובדי ועובדות ניקיון, עולים ועולות חדשים, שנוצלו על ידי אותה חברת ניקיון. הצרה היא, שלמרבית עובדי הניקיון הללו אין את היכולת, הידע והמשאבים הדרושים כדי להתעמת מול חברת הניקיון ולדרוש לקבל את זכויותיהם.

הידרדרות במעמדם של עובדי הניקיון

מצבם של עובדי הניקיון בארץ הוא בכי רע בעקבות שינויים רבים שעבר עולם יחסי העבודה, בארץ ובעולם. אחת התמורות שהשפיעו על עולם העבודה היא מגמת הגלובליזציה, אשר הגבירה את התחרות בין חברות וארגונים ברחבי העולם. נוכח התחרותיות הגוברת, כל ארגון מבקש ליצור לעצמו גמישות ניהולית, אשר תאפשר לו להגיב במהירות לסביבה התחרותית המשתנה. אחת הדרכים להשגת גמישות ניהולית היא באמצאות מיקור חוץ, המאפשר להשתמש בעובדי קבלן וחברות כוח אדם ולהשתחרר ממערכת יחסי עובד - מעביד עימם.

כאשר ארגון מוציא את הפונקציות השוליות, כמו עבודות הניקיון, לעובדי קבלן או חברות כוח אדם, הוא לא נדרש לשלם את שכרם ולהעניק להם תנאים סוציאליים כמו ליתר עובדי הארגון. הוא משלם סכום גלובלי אל חברת ניקיון חיצונית בעבור אספקת שירותי ניקיון. חברת הניקיון היא זו שמעסיקה את עובדי הניקיון והיא זו שאחראית על שכרם ועל תנאי העסקתם. למרבה הצער, לא אחת חברת הניקיון מחליטה לקצור רווחים על חשבונם של עובדי הניקיון. היא שומרת לעצמה את עיקר הכסף שהיא מקבלת מהארגונים שהזמינו את שירותיה, במקום להעניק לעובדי הניקיון את מה שמגיע להם.

עובדי הניקיון בארץ נחשבים לאחת מקבוצות העובדים החלשות ביותר. הצורך להביא הביתה לפרנסה כלשהי גורם להם להסכים לעבוד בכל תנאי (גם אם מדובר בפגיעה גסה ודורסנית בזכויות הבסיסיות שלהם כעובדים), ולא תמיד יש להם את היכולת להתנגד למעסיקיהם, להתריע על פגיעה בזכויותיהם ולדרוש אותן. לכן, האחריות החברתית מוטלת על כל ארגון אשר משתמש בשירותיה של חברת ניקיון חיצונית. מן הראוי שכל ארגון ימנע משימוש בשירותיה של חברת ניקיון המנצלת את עובדיה, ויקפיד לעבוד רק עם חברת ניקיון שומרת חוק, אשר מעניקה לעובדי הניקיון שלה את כל התנאים המגיעים להם.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב