דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כללים לעריכת צוואה 

מאת    [ 13/09/2010 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 2961 פעמים ]

 

כללים לעריכת צוואה

 

צוואה הינה הדרך של המוריש לחלק את נכסיו לאחר פטירתו. רובנו חוששים מלהתעסק בנושא בשל סיבות שונות, אך יחד עם זאת, עריכת צוואה יכולה למנוע מריבות וחילוקי דעות עתידיים בתוך המשפחה. לא פעם קרה שבשל העדר צוואה מסודרת, נוצרו מלחמות ירושה ובעקבות כך משפחות התפרקו והתפתחו נתקים שלא אוחו.

המצב המשפטי בהיעדר צוואה מוסדר על פי חוק ועל פי הכללים והקריטריונים הקבועים בו. אם כן, מדוע מתעורר הצורך בעריכת צוואה?

ישנם מקרים בהם המוריש מעוניין להעביר את נכסיו רק לאחד מילדיו או לאדם שאינו קרוב משפחתו או רק לבת זוגו. למעשה, במקרה ורצון המוריש אינו עולה בקנה אחד עם לשון החוק, אין כל ברירה אלא לערוך צוואה. משנערכה צוואה כדין וללא פגמים שאינם ניתנים לתיקון, מחליפה היא את הדין הקיים וסדרי חלוקת הרכוש יהיו כאמור בצוואה.

 

אז כיצד עורכים צוואה

המצב המשפטי הנהוג כיום, מכיר במספר דרכים בהן ניתן לערוך צוואה: צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה.

שלושת הסוגים הראשונים של סוגי הצוואות יהיו בכתב, בעוד הסוג האחרון יהיה בעל פה. במסגרת מאמר זה, לא אכנס לסוג הרביעי, רק אציין כי צוואה שכזו תעשה על ידי אדם לפני מותו ובמעמד שני עדים, אשר חייבים להעלות את רצונותיו של המוריש על הכתב בזיכרון דברים ולהפקידו אצל הרשם לענייני ירושה. היה ושפר גורלו של המוריש ועל אף הנסיבות הוא לא נפטר, תתבטל הצוואה אוטומטית בקץ 30ימים מיום עשייתה.

עריכת צוואה בצורה נכונה ומקצועית תוביל ברמה גבוהה של וודאות לקיומה ובדרך זאת לקיום משאלתו האחרונה של המוריש. לא אחת, מועלות טענות שונות, משיקולים שונים במטרה לפסול את הצוואה. על מנת שלא להגיע למצב זה, חשוב מאוד להתייעץ עם מומחה בתחום אשר יעגן את רצונותיכם בדרך חוקית.

הן צוואה בכתב והן צוואה בעדים נערכות בכתב (צוואה בכתב תעירך כולה בכתב ידו של המוריש), עליהן לשאת את חתימתו של המוריש ויצוין בהן תאריך עריכת הצוואה. כמובן שיש לשים לב בדיוק רב, מיהם העדים החתומים של צוואה בעדים, על מנת שפרט זה לא יפסול את חוקיות הצוואה. בנוסף, על הצוואה להכיל את אופן חלוקת הרכוש, המועדים והתנאים, כל זאת על פי רצונו של המוריש.

בנוסף, יש לבחון האם מטרותיה של הצוואה אינם נוגדים עקרונות חוקיים או מוסריים, דבר היכול להעמיד את הצוואה בסכנת ביטול.

מסמכים אותם יש לצרף כנספח לצוואה

מכיוון וניסיון העבר מלמד אותנו, כי ישנם מקרים בהם ינסו גורמים שונים לגרום לביטולה של הצוואה, ובכך לשנות את אופן חלוקת הרכוש (ואת רוע הגזירה מבחינתם), מומלץ לצרף מספר מסמכים כנספחים לצוואה. המסמך החשוב ביותר, הינו חוות דעת רפואית פשוטה הקובעת כי המוריש נמצא בקו בריאותו באופן שאינו משפיע על הלך רוחו וצלילותו. בנוסף לאמור, ניתן לצרף אישורי בעלות על נכסים, חשבונות בנק, פיקדונות וכיוצ"ב.

 

כאמור, קיומה של צוואה ועריכתה בצורה נכונה, מקצועית ומדוקדקת, תמנע את מלחמות הירושה ותמנע מצב בו רצונותיו של המוריש יסוכלו. על מנת לגבש ולהכין את הצוואה באופן שיעלה בקנה אחד עם דרישותיו הפורמאליות של החוק, יש להיוועץ באיש מקצוע הבקיא ברזי עריכת צוואות ובעזרתו תימנע האפשרות לביטול רצונותיו של המוריש.


    • כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ו/או אינה מהווה המלצה לעשיית פעולה משפטית או הימנעות מעשייתה.

 

מוטי שחר הינו עורך דין ומגשר בעל ניסיון והצלחה רבים בתחומים האזרחיים והמסחריים, כגון: השכלה גבוהה, גישור ובוררות, צרכנות ותביעות אזרחיות, עסקים וחברות, יזמות עסקית, חוזים והסכמים, הוצאה לפועל, עמותות, גביה ועוד. עורך דין מוטי שחר הוא בעליו של מוטי שחר, משרד עורכי דין. היכנסו כבר עכשיו על מנת להתרשם מאתר המשרד mtts-law.co.il, או צרו קשר על מנת לקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות! 077-9100805




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב