דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אקנה בעיניים סיניות 

מאת    [ 12/09/2010 ]

מילים במאמר: 1315   [ נצפה 2320 פעמים ]

 

 

אקנה בעיניים סיניות

 

אקנה

דמיינו לכם הר אודם שפסגתו מושלגת. עכשיו, נסו חשוב למה זה דומה.... חישבו על פתולוגיה שכיחה הקשורה בגוף שלנו. ובכן, זה אכן חצ'קון. כך מתארים בעיניים הסיניות נגע עורי המורכב מדלקת ( הר אודם ) וממוגלה ( פסגה מושלגת ).

 

קודם שנציג את ההתייחסות הסינית לגורמים להופעת האקנה, מיקומי הנגעים ואופיים והטיפול בהם, עלינו להכיר מספר מונחים ברפואה הסינית והם חום, רוח וסטגנציה ולהכיר את הפיזיולוגיה הרלוונטית  של הריאות והקיבה.

חום - חום הוא מצב המאופיין בסימפטומים וסימנים פנימיים וחיצוניים : אודם בפנים ובעור, עיניים אדומות, לשון אדומה, שתן כהה ודל, נטייה לעצירות ( החום מייבש את הנוזלים בגוף ), הזעה, דופק מהיר, העדפה למשקאות קרים ולמאכלים קרים. חום מופיע בעקבות חשיפה לחום חיצוני כמו מזג אוויר חם ו/או יבש, מתזונה בעלת אופי מחמם ( למשל אוכל מתובל ) ומתקיעות של האנרגיה שלאורך זמן יוצרת חום פנימי.

רוח - הסינים מתייחסים ל"רוח" כאל אוסף הסימפטומים המאפיין את הרוח בטבע: משהו שמופיע פתאום ונעלם בפתאומיות, זז ממקום למקום, תוקף / מתבטא בעיקר באיזורים העליונים בגוף.

סטגנציה -  סטגנציה היא תקיעות הן ברמה המנטלית והן ברמה הפיזית. כאשר יש סטגנציה מנטלית היא תתבטא בנטייה להפנים, להדחיק, לשמור טינה ותלווה בתסכולים ובהתפרצויות זעם מפעם לפעם. (דמיינו סכר שנפרץ תחת עומס המיים ) .התנהגות כפייתית נכנסת אף היא תחת מטריה זו של סטגנציה מנטלית.  ברמה הפיזית נראה כאבים ממוקדים באיזורי גוף שונים כמו: מיגרנה ( כאב ראש ), כאבי בטן, נוקשות של העורף והכתפיים, עצירות וקרישי דם בווסת.

איפיונים אלה נבעו לאחר התבוננות בטבע והתחקות אחריו. לפי הגישה הסינית, אם משהו פועל ברמה הקוסמית, ברמת המאקרו, יפעל גם על האדם- המיקרו.

 

הריאות - הריאות הן האיבר הפנימי העליון ביותר בטורסו שלנו ובשל כך כל פגיעה ממקור חיצוני כמו מזג אוויר תפגע קודם כל בהן. למשל  שפעת (הנקראת "מחלת רוח" ברפואה הסינית ) :באה פתאום וחולפת לאחר כמה ימים , מלווה בכאבים נודדים בגוף, רוב הסימפטומים הם בפלג הגוף העליון כאבי ראש, נזלת, חום, גרון...

 הייצוג של הריאות בפנים הוא האף. כשהריאות אינן מתפקדות כראוי, נראה מעורבות של האף ( החל מצינון ועד להופעת פצעונים ) וכאשר יש סימפטומים הקשורים באף, אנו נוטים לחשוב על מעורבות של מרידיאן הריאות.   הביטוי שלהן הוא בעור ובשיער הגוף - כשהריאות מתפקדות טוב העור אמור להיות גמיש. לא שמן ולא יבש וללא נגעים . כאשר תפקוד זה לקוי יופיעו בעיות עור שונות. ההופעה השכיחה היא יובש שלרוב מלווה בגירוד אולם גם עור שמן הינו תוצאה של ליקוי בתפקוד זה.  אחד מתפקידי הריאות הוא לווסת את מעברי המיים בגוף ובעיקר בפלג הגוף העליון - וויסות זה אמור למעשה להתבטא במופע העורי. על הריאות לפנות את הנוזלים מהאיזור העליון בגוף, הפנים,  על מנת שלא תיווצר בצקת. אם תפקיד זה לקוי, נראה נפיחות של הפנים בעיקר באיזור העפעפיים. בנוסף, המרידיאן של הריאות מפנה נוזלים מהאיבר עצמו ( איבר הריאות ) ומלחלח בעזרתם את העור והשרירים בגוף כולו. עור יבש ומגרד הוא סימן של ירידה בתפקוד זה של המרידיאן.  מהלך המרידיאן של הריאות מתחיל בחזה ומשם זורם דרך הזרוע והאמה לאגודל באספקט הפנימי של היד. למרידיאן יש גם קשר לפנים ולמעי הגס. הופעה של פצעונים באזורים אלה מגבירה את מעורבות הריאות.

הקיבה -  הקיבה היא " מחסן המזון" של הגוף. ככזו, היא האיבר הפנימי הראשון ( אחרי השיניים והרוק ) לטפל במזון הנכנס לגוף, והיא הראשונה לעבד אותו ולהפיק ממנו אנרגיה חיונית לגוף כולו. ה"מה", ה"כמה" וה"איך", זאת אומרת: אופי התזונה שלנו,סדירות הארוחות והאופן בו אנו אוכלים משפיעים ישירות על תפקוד מרידיאן הקיבה. ראשית, מה אוכלים... צריכה מוגזמת של מזון שמן היוצר ליחה, מזון בעל אופי חם מדי או קר מדי מחלישים את תפקוד הקיבה.

סדירות של הארוחות שכל כך חשובה ברפואה הסינית - הקפדה על ארוחת בוקר, צהריים וערב. ההמלצה היא לאכול ארוחת בוקר מכובדת היות ובבוקר הקיבה נמצאת בשיא תפקודה. והגענו ל"איך" - אכילה מהירה, בעמידה, תוך צפייה בטלוויזיה או עשיית עסקים, ארוחה מאוחר בלילה, אכילת יתר או מיעוט באכילה - כל אילו מובילים להחלשת תפקוד הקיבה.

הערוץ האנרגטי של הקיבה מתחיל בפנים ממש תחת העיניים, יורד לכיוון הפה ומשם מתפצל: ענף אחד יורד דרך החזה והבטן לרגליים וענף אחר עולה למצח .

כאשר הקיבה מלאה במזון, אם משום שהעמסנו עליה אוכל מיותר ואם בגלל שהיא כבר חלשה וקשה לה לתפקד, אחד הסימפטומים המוכרים הוא צרבות או בחילות. בנוסף לאילו, האנרגיה של הקיבה אמורה לרדת כלפי מטה יחד עם מערכת העיכול, ואם יש לנו חסימה בקיבה מאחר ומזון תקוע שם, נראה סימנים של חום שעולים למעלה ומתבטאים בפצעונים על מהלך המרידיאן בפנים ובחזה...

 

ועכשיו, אחרי שאנו מצויידים במעט הבנה על אורח התפיסה הסינית ננסה להתחקות אחר הסיבות להופעת האקנה. הללו מעורבות בדרך כלל בחום. חום שהגיע ממקור חיצוני כמו מזג אוויר או ממקור פנימי כמו תזונה או רגשות מודחקים לאורך זמן .

 

ברפואה הסינית מבחינים בין כמה סיבות להופעת האקנה, אנו נתעכב על העיקריות שבהן.

חום בריאות ( כאן יש לזכור שכאשר אנו מציינים שם של איבר, אין הכוונה לאיבר עצמו אלה לערוץ האנרגטי הקשור אליו) - נובע ממצב קיים של חום במרידיאן שהתווספה אליו חדירת רוח חיצונית . התוצאה היא שהחום מצטבר בעור ( שהוא בשליטת הריאות )  ומוביל להופעת הנגעים. האקנה במקרה זה מאופיין בראש לבן או שחור  ונראה כנגע עגול,קטן נוקשה ובולט ( פפולה ) ולעתים ילווה בגירוד. האיזורים העיקריים הנפגעים הם המצח והאיזור הסמוך לאף. בנוסף לאקנה ייתכנו סימפטומים נוספים כמו יובש של הפה והאף, צואה יבשה ולשון אדומה מעט.

 

חום בקיבה ( זכרו שאנו מדברים על המסלול של המרידיאן ולא על האיבר עצמו!!! ) האטיולוגיה כאן היא צריכת מזון שמן במיוחד או אכילה מופרזת של מזון מטוגן ו/או מתובל המובילים להצטברות של חום בקיבה. כשהמצב נעשה כרוני, ממושך, החום עולה ומתאכסן בעור וכך מוביל להופעת הנגעים. גם סוג זה מאופיין בראש לבן / שחור פפולרי. האיזור סביב הפה, החזה והגב העליון הינם האיזורים הנפגעים העיקריים. לרוב יסבלו מכך אנשים עם פנים בעלות עור שומני. בנוסף, ייתכנו גם סימפטומים כמו נטייה לאכול כמות גדולה של אוכל, ריח רע מהפה ( באשת ) פה ולשון יבשים, העדפת מזון קר, צואה יבשה, לשון אדומה בעלת חיפוי ( כיסוי ) דביק.

 

חום בדם - כאן מוצאים מעורבות רגשית כמקור להופעת האקנה. התוצאה היא תקיעות של האנרגיה ( סטגנציה של צ'י ) הן ברמה הרגשית והן ברמה הפיזית. כשהתקיעות אינה נפתרת ומטופלת, היא מצטברת והופכת לחום פנימי שנכנס לרמת הדם ואז מתאחסן בעור ומוביל להופעת האקנה. ההופעה היא במבנה פפולרי שפוגע באיזור האף, הפה ובין הגבות. נימי הדם בפנים לרוב מורחבים כך שחשיפה לחום או גירוי רגשי מובילים לאודם בפנים. נשים לפני ווסת יכולות לחוות ריבוי של האקנה באיזורים הללו. בנוסף ייתכנו סימפטומים כמו צואה יבשה, שתן צהוב ולשון בעלת קצה אדום.

 

הרעלת חום - תוצאה של שילוב חום בריאות ובקיבה עם רעלנים חיצוניים הגורמים לחום לעלות למעלה ולהתאכסן בעור ובין הרקמות וכך מופיעים הנגעים. הנגעים כאן מתחילים כבליטות מוגלה מתחת לעור אדום ומודלק וילווו בכאב. בליטות קטנות נוקשות ומודלקות הנימושות במגע ( נודולס) אינן נדירות. כאן, הגב העליון והחזה מעורבים ושרידי צלקת יופיעו אחרי הריפוי. ייתכנו סימפטומים נוספים כמו צואה יבשה ועצירות, שתן דל וכהה, לשון אדומה עם חיפוי צהוב ויבש.

 

והטיפול?

הטיפול הוא פנימי ונעשה בעזרת תזונה וצמחים המיועדים בעיקר לנקות ולנקז חום  מהריאות, מהקיבה או מהדם לפי המעורבות, להוציא או לפוגג לחות פנימית מהקיבה  ולקרר דם.

לגבי תזונה, מומלץ להימנע ממזון ומשקאות המייצרים לחות או חום כמו מזון מתובל ושמן, מתוקים, מוצרי חלב. עישון ואלכוהול אף הם יכולים לעורר אקנה.

 

בדיקור, יש אפשרות לדקור את האוזן בנקודות הריאות, המערכת ההורמונלית, איזור הלחי והאשכים , או לדקור את נקודות האסוציאציה של האיברים המעורבים ואף להקיז מהן דם ( הקזה יעילה במצבי חום שהצטבר והוביל להופעת הנגעים ).

קיים טיפול חיצוני בו מושחים את הפנים פעם פעמיים ביום בפורמולה מיוחדת.

 

המלצות למניעה:

 להימנע מחיטוט בפצעים  - חיטוט מוביל לריפוי איטי ואף מותיר צלקות.

שטיפה תכופה של הפנים או האיזור המעורב במיים וסבון ( יעיל לכל הסוגים )

 

בגיל ההתבגרות חשוב לוודא כיצד מתפקדת מערכת העיכול. במספר לא קטן של מקרים מוצאים נטייה לעצירות יחד עם האקנה ואז חשוב מאוד להסדיר את פעילות המעיים. אם הסיבה לעצירות היא הדחקת רגשות ( תקיעות של האנרגיה - סטגנציה ) עידוד לפתיחות או החצנת הרגשות בשילוב תזונה, שיאצו לבטן או דיקור יהיו פתרון יעיל.

 

            אפרת בנור L.Ac - מדברת סינית בעברית
                דרך אפרתה -מגע מביא שלום
       לתאום טיפולים / לימודי תעודה / סדנאות / הדרכה :
                 054-4525259 04-6221592
                    www.efrata-way.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב