דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק השילוב במשמעותו החברתית והקולקטיבית 

מאת    [ 02/09/2010 ]

מילים במאמר: 446   [ נצפה 3902 פעמים ]

חוק השילוב במשמעותו החברתית והקולקטיבית

המאמר *"הכשרת מורים במציאות של שילוב..." / אבישר ואלמוג

והמאמר *"איכות תוכניות והכלה בגיל הרך" / ויג'יניה בויס והיידי הולינגסוורס

הביאו אותי למסקנות כי חוק השילוב מעיד על התפתחות חברתית משמעותי

המשפיעה על המבנים החברתיים בתחום החינוכי בפרט ובחברה בכלל

השקפת העולם המתפתחת, הרואה כיום את הילד בעל הצרכים המיוחדים כאדם – דבר ראשון, בעל רצונות, יכולות ושאיפות, ורק אחרי כן נבחנות מוגבלויותיו, מאפשרת לנו כחברה להתקדם בכיוונים חדשים היוצרים סביבה טובה מכילה ובריאה יותר.  כאשר כל מערכת החינוך והמערכות התומכות בה מגויסות למען מטרת השילוב וההכלה, מתקבלת השפעה עצומה שאותה יש לקחת בחשבון כאשר בונים תוכניות לימודים ומגדירים את מטרותיהן, השינוי שמגיע מתוך רעיון השילוב וקבלת השונה ומיושם בכל המישורים, מייצר מגמה חברתית היכולה לעשות הבדל אמיתי בין מה שהיה נהוג עד חוק החינוך המיוחד וחוק השילוב, ולאחריו 

כשהשקפה זו באה לידי ביטוי בחינוך, שהוא למעשה ערש צמיחת התרבות בכל מקום בעולם, חשוב לבנות את הדרכים ליישומו מתוך לקיחת אחריות ומודעות להשלכות, ככל שההתבוננות על כל המהלכים תהייה יסודית, מדויקת ורחבה, כך אפשר יהיה להגיע להישגים משמעותיים ולהגשמה. חשוב לזכור כי תהליך של היווצרות מגמות ומטרות משתנות בהתאם לצרכים בשטח הופך אותו לדינאמי ואין סופי.

שני המאמרים מציגים מגמות בשילוב ומוכיחים את הצורך במציאת שפה משותפת ואחידה התומכת בדרך להשגת המטרות. היופי בהתבוננות הכוללת טמון בנכונות, ברצון ובגיוס המשאבים למען מטרה נעלה של חיברות ואיחוד החברה האנושית. 

 יחד עם זאת קיימים פערים עצומים בין הצהרת הכוונות התאורתית לבין המתקיים בשטח, המערכת כולה נמצאת בתהליך מתהווה היוצר אתגרים מתחדשים בכל יום ובכל שעה. למרות ההתכוונות והרצון לקיים חברה שוויונית בעלת ערכים נעלים המעמידים את טובת הפרט בראש מעיניה, ניתן לראות כי מערכת החינוך מתקשה לעמוד במטרות שלשמן היא קיימת.


חלק נכבד במכשלות לקיומם של מהליכים משמעותיים, שחלקם הוא גמול ראוי למורות, גיוס משאבים לטובת צוות מטפל, כיתות ראויות, וצוותי חשיבה, יוזמה ויישום של תוכניות לימוד חדשות ואקטואליות היכולות לתת מענה ראוי לצרכים אמיתיים בשטח, הוא העדר מימון או נכון יותר לומר, משאבים שהולכים לאיבוד בדרך לייעודם. זאת מאחר והמערכת מסובכת, מורכבת ולא נגישה למשתמשים בה, הגיע הזמן לעשות שינוי וליצור את השילוב הנכון, לבעלי צרכים מיוחדים, לתלמידים, למורות, להורים ולכל המשתמשים בה.

 

*

Buysse V. and Hollingsworth H.L. (2009) Program Quality and Early Childhood Inclusion: Recommendations for Professional Development: Topics in Early Childhood Special Education 2009; 29; 119

אבישר ג, אלמוג א (2003), הכשרת מורים במציאות של שילוב: מאין באנו ולאן אנו הולכים? סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 18, 2 ,5-18

 

C  הזכויות על המאמר שמורות לנטע רימון בלבד,

ניתן להשתמש בציטוטים מתוכו רק עם מתן קישור למאמר המקורי וקרדיט לכותבת.

נטע רימון - יוצרת מאמנת ומנחה


סדנת "אימון היצר ליצירתיות"


מייל - netta9@gmail.com


נייד - 0547889918


אתר - www.rimonet.info




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב