דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרגישים רע -כיצד זה נעלם ? 

מאת    [ 31/08/2010 ]

מילים במאמר: 1980   [ נצפה 3127 פעמים ]

חווים רגשות רעים-כיצד ייעלמו?

 

לרוב האנשים יש רצון עז להימנע מתחושת הכאב יחד עם זאת יש להם תשוקה עזה לחוות את החיים, לעשות שינוי, לחוש חיות, התלהבות, חיוניות ועוד. ולכן התוצאה היא שהם חיים חיים של ייאוש שקט. הם לא סובלים מהכאב העז או מייאושם המר כי הם נמנעים מתחושות אלו והם גם לא חיים את תשוקתם האמיתית ואת כמיהתם הבוערת. כלומר, החשש מפני הכאב או רגשות שליליים למיניהם משתק את בן האדם ומונע ממנו את החוויות אליהן הוא משתוקק.

 

מה עומד מאחורי החשש הגדול הזה מפני הרגשות השליליים?

האופן בו בן האדם תופס רגשות אלו.

 

בן האדם תופס רגשות אלו כרגשות מפריעים אשר אין לו שליטה עליהם. בן האדם מניח שרגשותיו מתעוררים בתגובה למה שמישהו אמר או עשה לו. במקום להבין שרגשותיו מתעוררים בהתאם למחשבתו על כך.

 

כלומר, בן האדם מאמין שהרגש שלו מתעורר כתגובה למשהו חיצוני לו ולכן הוא חושב שאין לו שליטה על רגשותיו. נכון, על הדברים החיצוניים לו אין לו שליטה. אך האם רגשותיו באמת מתעוררים כתגובה למשהו חיצוני? התשובה היא לא.

אך מכיוון שבן האדם דבק בהנחה שלו אז הוא גם ממשיך ושואל את עצמו: "אם אני לא יכול לשלוט על הסביבה החיצונית שלי ואני גם לא יכול לשלוט גם על רגשותיי אשר נובעים מהסביבה החיצונית שלי. אז איך אני יוצא בשלום מכל הסיפור הזה? איך אני נמנע מתחושת הכאב?" איך אני גורם לשינוי?

 

להלן מספר דרכים שבהם בן האדם נוקט על מנת להתמודד עם רגשות כואבים אלו.

 

1. הימנעות מהרגש מראש.

בן האדם אומר לעצמו, אני אצור לעצמי סביבה חיצונית בטוחה, שאותה אני אבחר בהתאם לפחדים שלי. אם אני פוחד מכאב שעלול להופיע למשל, מקשר אינטימי אז אני אמנע מקשרים אינטימיים. אם אני פוחד לחוות כישלון, לבצע שינוי אני מלכתחילה לא אנסה להצליח. אם אני פוחד להיפגע או להתאכזב מבת זוגתי, אני מראש אמנע מקשר זוגי שעלול לפגוע בי או שאבחר למשל, להיות בקשרים לא מחייבים או מזדמנים. אם אני פוחד מדחייה, אני אמנע מלפנות למישהו שאני מעוניין בו או מלהציע את שירותיי למקומות שיש בהם אתגר.

 

בדרך זו בן האדם מגן על עצמו מפני תחושות אלו, אבל יחד עם זאת הוא מונע מעצמו תחושות רבות ונעימות, אשר הוא משתוקק אליהן כמו: אהבה, הצלחה, אינטימיות ועוד. מצד אחד בן האדם משתוקק לרגשות של עוצמה ובו זמנית רוצה להימנע מרגשות לא נעימים שעלולים להופיע בדרך ונמנע מלעשות שינוי.

 

הוא משתוקק לאהבה, אך רוצה להימנע מהכאב שהוא עלול לחוות כתוצאה מהתנסותו באהבה. הוא שואף להצליח, אך לא מוכן לחוות אתגרים בדרכו אל ההצלחה.

 

2. התכחשות לעוצמת הרגש.

בן האדם מתאר את המצב שבו הוא נמצא כסביר, כמשהו שהוא יכול להתמודד איתו. אך בתוך תוכו הוא חווה תחושות עזות פי כמה וכמה. ובכך מעצים את כאבו מבלי שהתכוון לכך. הכיצד? אם אני חווה ניצול ונפגע מכך עד עמקי נשמתי, אך אני מתאר את המצב כלא נורא, ואומר לעצמי "כן זה מגיע לי", אני מתכחש לעוצמת הרגש.

במצב כזה המיקוד המחשבתי של בן האדם הוא בפגיעה באכזבה וגופו הפיזי מבטא זאת החוצה בתנוחתו. בעצם הכאב קיים רק שההתעלמות ממנו מגבירה את עוצמתו. כי הכאב שלו לא מקבל מענה ראוי, לא מקבל ביטוי ולא מקבל את תשומת הלב הדרושה לו מצב זה דורש שינוי.

 

3. קבלה והעצמה של הרגש.

בן האדם משלים עם רגשותיו מקבלם כגורל אכזר ובנוסף לכל גם מעיד ומספר בפני כולם, שמצבו הוא הגרוע מכל לעומת מצבם של האחרים הסובבים אותו. כלומר, הוא נותן לעצמו פרס ומשבח את עצמו על זה שהוא קיבל את מר גורלו או גורל אכזר יותר ולמרות זאת הוא עומד בפני גורלו וסובל בשקט מבלי להתלונן ונמנע משינוי.

באופן זה בן האדם שותל אמונות כוזבות בתוך תת המודע שלו ובסופו של דבר מביא את זה לידי הגשמה במציאות.

 

האם באמת אין לנו שליטה על רגשותינו?

הרי אם תעקוב אחר האופן שבו רגשותייך מופיעים, אתה תגלה שהם מופיעים בהתאם למחשבותייך, בהתאם לפעולותייך ובהתאם לאמונותייך. (מידע נרחב בנושא נמצא במאמר "הסוד לחיים טובים?")

 

היזכר בסיטואציה שבה עברת ממצב רגשי אחד למצב רגשי אחר. מבכי לצחוק, מעצב לשמחה, מאהבה לשנאה. כמה זמן זה לקח לך? שניות ספורות, נכון?

 

אם יהיו לך מספיק סימוכין פיזיים ומנטאליים, תוכל לעבור מרגש לרגש תוך שניות.

 

בטח אתה אומר לעצמך עכשיו, "נניח שיש לי שליטה על רגשותיי ואני יכול לעשות שינוי ברגע, אז אני הופך בעצם להיות יצור מכני".

 

נכון, אבל מה אכפת לך, למה הדרך כל כך חשובה לך? הרי השגת את מטרתך ועכשיו אתה מאושר.

 

אבל מה היה קורה אילו היית משנה את רגשותייך כתוצאה מתובנות למיניהן או מהתבוננות אחרת. או אולי נשאל שאלה מעצימה כמו: מהו בעצם תפקידן של רגשותייך אלו?

 

הנה תובנות שיעזרו לך להתמודד בצורה יעילה עם רגשותייך:

תפקידן של הרגשות הללו הוא להעביר לך מסר. מסר כי פעולותייך אינן יעילות, כי תפיסתך את המצב מוטעית וכי עלייך לעשות שינוי.

 

רגשותייך נועדו לשרת אותך, לפעול למענך ולא לנהל את חייך.

רגשותייך תפקידם לשמש לך כמצפן המכוון אותך לפעול לקראת יעדייך.

רגשותייך הם קריאה לפעולה ולעשיית שינוי.

 

עלייך לדעת כיצד להשתמש ברגשותייך בצורה יעילה, אחרת אתה תעמוד מולן חסר אונים.

 

עלייך לדעת שמכל רגש אתה יכול ללמוד. גם מרגש חיובי אתה יכול ללמוד איזה פעולות או תפיסות גורמות לך לתחושה טובה ואז לטפח ולהכניס מהן עוד ועוד אל תוך חייך. וגם מרגשות כואבים אתה יכול ללמוד איזה פעולות או תפיסות הביאו אותך למצב זה ומתוך כך למצוא את הפיתרון וליצור שינוי.

 

כל רגש ורגש שאתה חווה בא לשרת אותך. חלק מהרגשות נעימים לך וחלק פחות נעימים. השאלה היא מה אתה לומד מרגשות אלו? מהו המסר שרגשותייך באים להעביר לך? ואיך אתה יכול להשתמש במסרים הללו ביעילות לשם יצירת שינוי?

 

כל פעם שמופיע אצלך רגש, שאל את עצמך : מהו המסר שרגש זה מעביר לי? ומה עליי לעשות עכשיו כדי להגיע ליעדי?

 

רגשותייך הם מדריכייך הרוחניים. כאשר תלמד להשתמש בהם אתה תפסיק לפחד מהם.

 

אם למשל את חש כעס על כך שמישהו איחר לך לפגישה. (היזכר בסיטואציה כזו שמאוד כעסת ועקוב אחריי). אתה יכול לנקוט באחת מהאפשרויות שהצגתי קודם כדי להתמודד עם רגש זה, אם כי הן בלתי יעילות כמו: להתכחש לעוצמת הרגש ולהגיד, אני לא ממש כועס זה רק איחור של רבע שעה. אך בתוך תוכך אתה מאוד כועס וכעס זה מלווה אותך לאורך כל הפגישה ואפילו לאורך כל היום.

 

או שאתה יכול לשאול את עצמך מה כעס זה בא להעביר לי? המסר של כעס זה הוא כי כלל או אמת מידה החשובים לך הופרו על ידי מישהו אחר או אפילו על ידך.

 

איך תפתור זאת?

ישנם מספר דרכים: 1. יכול להיות שהאדם שאיחר אינו יודע עד כמה זה משמעותי עבורך האיחור ולכן עלייך להבהיר את כללייך עכשיו. ובפעם הבאה תחליט שתעשה זאת מראש. יחד עם זאת בחר לראות מה הדבר הטוב שיש במצב הזה.

2. יכול להיות שלאדם זה כללים שונים משלך והוא אינו מוכן לבצע שינוי ולהגיע בזמן. לך יש את האפשרות לקבל את זה ולהסתכל על זה בדרך חדשה ולראות איך אתה למשל, יכול ליהנות מכך. או למצוא פיתרון פרקטי כמו: לקבוע מוקדם יותר עם אותו אדם.

3. אתה יכול לבחור לא להיפגש יותר עם אותו אדם ולא לעשות עימו עסקים.

 

אבל לפני כל שינוי, עלייך ליצור אמונות חדשות לגבי מהותם של רגשות. עלייך לקבל את המשמעות החדשה הזו לגבי רגשותייך ולהאמין שרגשותייך הם בניי בריתך, אשר יובילו אותך לפסגת האושר. עלייך להאמין שרגשותייך הם מתנה, כללים מדריכים, מערכת תמיכה.

 

זכור, אתה הוא המקור לכל רגשותייך. אתה הוא זה שיוצר אותם. אתה יכול להרגיש בכל דרך שתבחר, כבר עכשיו.

 

אינך צריך להגיע למצב מסוים כדי להרגיש כפי שאתה רוצה, ואינך צריך שמצב מסוים יגרום לך להרגיש כפי שאתה לא רוצה.

 

למה שלא תבחר להרגיש מאושר כל פעם שתגיד לעצמך למשל את המילה "שמיים" זה הרבה יותר וודאי ומידי, מאשר לחכות שמשהו חיצוני שאתה רוצה יקרה. אינך צריך סיבה על מנת להרגיש טוב. אתה יכול פשוט להחליט שאתה מרגיש טוב, כי אתה בוחר להרגיש כך.

 

עכשיו בוא תראה איזה יופי יש כאן. וכך גם נסגור מעגל.

אם רגשותייך באים כדי להעביר לך מסר אז ברגע שהבנת את המסר שרגשותייך באים להעביר לך, תפקידם הסתיים והם לא שימושיים עבורך ולכן אין לך צורך יותר לחוות אותם. ואז הרגשתך תשתנה מעצמה בשניות, כי הבנת את המסר ויש בידך את הפיתרון לאתגר שלך. עצם הידיעה היא זו שמשנה את הרגשתך כי אתה מבין שזהו בסה"כ מצב זמני שישתנה ברגע שתבחר לעשות שינוי, ברגע שתחליט לפעול. וכל זה נתון לשליטתך.

 

עלייך להבין שיש מסר מאחורי רגשותייך.

עלייך להבין את המסר שרגשותייך רוצים להעביר לך, כל רגש בא להעביר לך מסר שונה .

עלייך לפעול בהתאם למסר אל עבר מטרותייך ולא להיכנע לחולשותייך או דחפייך הרגעיים.

 

הרגש מאותת לך באמצעות חוויית הכאב כי עלייך לשנות את מעשייך אחרת גם ההתמדה הכי חזקה יכולה להיהפך לדבר שלילי – לעקשנות. וכי עלייך לעשות שינוי בגישותייך אחרת אתה עלול להיחבט בקיר עשרות ומאות פעמים.

 

בהצלחה

 

גלעד הובר

 

 

גלעד הובר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב