דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לשמור על הריכוז במהלך נגינה על כלי 

מאת    [ 23/08/2010 ]

מילים במאמר: 764   [ נצפה 2917 פעמים ]

מאמר בנושא ריכוז במהלך נגינה.

כל מי שמנגן על כלי יודע שאחד הדברים החשובים והקשים ביותר לשמור במהלך במהלך נגינה או אימון הוא הריכוז. שצריך לנגן במשך כמה שעות בין אם באימון או בנגינה עם אנשים, ככל שמצליחים לשמור על ריכוז גבוה (ותיכף נדבר על מה זה ריכוז), מצליחים לנגן יותר טוב, חלק, ולשמור על עירנות ותקשורת עם שאר הנגנים.

מאחר ואיני מומחה לעינייני קשב ואיני פסיכולוג או תרפיסט ההגדרה היחידה שאוכל לתת על ריכוז היא ההגדרה שלי ובעייני, במהלך שנותי כמתופף וכמפיק צברתי לא מעט שעות טיסה בהופעות חזרות ובאולפן ולא מעט הייתי צריך לתת מענה של 6 -7 ואף יותר שעות של נגינה, או אם בתקופות אימון אינטנסיביות שבהם דרשתי מעצמי את היכולת "להיות שם" במאת האחוזים ולכמה שיותר זמן. מה גם שבתור נגן מקצועי לפעמים אין ברירה וה "טייק" שאתה מנגן בשעה הרביעית צריך להיות טוב וחד כמו הטייקים הראשונים.
כמו שציינתי, את ההגדרה שלי לריכוז אוכל לתת בהסתמך על חוויותי כנגן ובמוזיקה. לעניות דעתי ריכוז הוא קודם כל - לחדול, כלומר, להפסיק לחשוב. לנקות את המחשבות ככל הניתן ולהיות ב "כאן ועכשיו" - מצב תודעה שבו כל כולך נמצא רק בהקשבה ותגובה ולתת לאטומציה, הינו לתת המודע לעשות את שלו, כמובן שזה מתאפשר רק לנגנים שכבר בעלי יכולת מסויימת על הכלי והגוף שלהם כבר מכיר חלק ניכר מהעבודה או בקיצור, אנשים שהתאמנו..

בכל זמן נתון אנו חושבים על המון דברים בו זמנית, אם נעצור לרגע וננסה לתת למחשבות שלנו שם, ניוכח לראות שאכן הקפיצות ממחשבה למחשבה הן מאוד מהירות ואסוציטיביות. כל מה שאנו רוצים לשאוף אליו הוא לשלוט בתכונה אנושית זו, כלומר לא להיות מובל על ידי האסוציציות אלא להוביל או לפחות לשלוט במידה מסויימת.
נגינה ושירה הם עיסוקים שמתבטאים בזמן ולא בנפח (ציור, פיסול..) ומאחר שזה המקרה הרי שבאופן עקרוני ומעשי ברוב המקרים אין אפשרות לחזור ו"לתקן", לכן החשיבות של שמירה על ריכוז לאורך זמן חשוב לנגן, או זמר על מנת שיוכל לבצע בצורה הטובה ביותר.
אז מה לעשות כדי לשמור על ריכוז ורגיעה? פה אנסה להעביר לכם חלק מהפתרונות שעוזרים לי להתמודד עם העניין.

על מנת להגיע לרמת ריכוז גבוהה עלים קודם כל לנסות להיות רגועים ככל הניתן בזמן נגינה, כשהגוף רווי מתחים קשה להתרכז לכן רצוי שכשאתם מנגנים נסו להיות רפויים ככל הניתן ונישמו בצורה מסודרת, אחד הדברים שאני עושה על בסיס קבוע זה לעצור מדי פעם ולשאול את עצמי (לא רק תוך כדי נגינה), האם אני רפוי? האם הרגל או היד שלי מתוחים מבלי ששמתי לב? האם הכתפיים שלי מורמות שלא לצורך? תתפלאו לראות שאחרי מספר "שאלונים" עצמיים כאלו אתם מגלים שאתם הרבה יותר מתוחים משחשבתם. עשו זאת מספר פעמים ביום וכבר עשיתם חצי דרך כי עצם השאלה וההתעסקות מביאה את העניין למודעות ומשם הדרך לתיקון היא קצרה.

שאלו את עצמכם האם אתם נושמים באופן מסודר? לנשימה מסודרת ועמוקה יש משמעות רבה בהרפיית הגוף. נשימות קצרות ושטחיות מבטאות בדכ מתח ולחץ לכן הפניית תשומת הלב לנשימה חשובה, נושא זה מדובר כמעט בכל סוג של תרפיה (יוגה למשל..).
עכשיו שאתם רגועים אפשר לדבר על הנגינה עצמה. אחד הדברים שעוזרים לי לשמור על ריכוז הוא למצוא נקודה בחלל/קיר/רצפה וכו.. שבה אני ממקד את המבט שלי, (או בעצם מערפל את המבט) בתמקדות באותה נקודה עוזרת לווסת את האנרגיה לכיוון השמיעה ופחות לראייה, כמובן שתוך כדי הופעה או חזרה מבט אל האנשים שאיתך יכול לעזור אולם יש משהו במציאת "נקודת הפוקוס" הזו שמאוד עוזר להישאר רגוע ומפוקס. אצל חלק מהאנשים עצימת עיינים עוזרת באותה מידה.

הדבר החשוב ביותר בעייני על מנת לשמור על ריכוז גבוה בזמן נגינה הוא להתעסק רק בהווה עם קריצה אל העתיד. למה אני מתכוון? כמו שהזכרתי נגינה תופסת זמן וכל רגע של נגינה, ברגע שקרה - ניגמר. התעסקות במה שקרה לפני שניה או עשר שניות מסיח את דעתכם מההוה שבו כבר קורה משהו חדש, לכן "שיחרור" מה שקרה זה עתה, חיוני על מנת להישאר בפוקוס. "קריצה אל העתיד" - הכוונה היא שבאופן טבעי רוב הזמן אנחנו לא מנגנים תפקידי סולו פתוח ונמצאים באיזה שהוא סוג של מבנה (שיר, יצירה) לכן יש להישאר עירני לבאות ולכל שינוי בשיר ו/או בתפקיד שאותו מנגנים.

דבר אחרון, שמתקשר ישירות לנגינה בהווה ולא בעבר הוא להחליט שאין טעויות!! משהו שתופס יותר לנגינה חיה ופחות לאימונים אבל גם באימון לעיתים זו חשיבה נכונה. אם ניגנתם קטע (ליווי או סולו), ויצא לכם משהו אחר ממה שהתכוונתם לנגן, כל התעסקות באותה "טעות" אפילו לשנייה, מסיח את דעתכם ממשהו אחר שקורה באותה שניה של מחשבה על העבר, לכן אם לוקחים החלטה עקרונית שכל "טעות" אינה טעות אלא רעיון חדש שאיתו אפשר לפתח את הקטע למקום קצת שונה. בצורה זו אתם שומרים את ההתעסקות המחשבתית הסתמית (הכוונה-זאת שלא מובילה ולא מועילה)- למינימום.


אני מקווה שעזרתי במעט לאילו מכם מתקשים עם עניין הריכוז, התנסות ברעיונות חדשים יכולה רק להועיל לכן כדאי לנסות, אין מה להפסיד.
בהצלחה

http://www.avibarak.com  אבי ברק - מתופף, מפיק, מלחין ומורה לתופים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב