דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסמך גלנט והחיסיון העיתונאי 

מאת    [ 16/08/2010 ]

מילים במאמר: 615   [ נצפה 2999 פעמים ]

הכל מתחיל בהיפוך התפקידים המוזר. אמנון אברמוביץ היה שמח להיכנס להיכל התהילה של עיתונאי ישראל, כעיתונאי האמיץ שנכנס לכלא כדי להגן על האתיקה העיתונאית ועל קדושת החיסיון העיתונאי. דווקא החוקרים מהמשטרה, כמו אנשי הפרקליטות, ושופטי בתי המשפט, מוכנים לעשות הכל כדי להימנע מהרגע הזה, בו הם שולחים את אמנון אברמוביץ למעצר. אמנון אברמוביץ זה לא אורי בלאו, ומשטרת ישראל יודעת יפה, איך יכול להסתיים קרב ציבורי ביניהם.

המצב המשפטי והאתי סבוך מעט יותר. ביסוד התסבוכת עומד הפער הבלתי סביר בין החובה האתית המוחלטת והבלתי מתפשרת של העיתונאי להגן על החיסיון העיתונאי, לבין המצב המשפטי שלא מכיר בחיסיון מוחלט, ומסתפק בחיסיון יחסי ושברירי.

האתיקה העיתונאית היא ברורה וחד משמעית. תקנון האתיקה של מועצת העיתונות, בעקבות כללים המקובלים בכל העולם, קובע את החובה של העיתונאי שלא לחשוף זהותו של מקור חסוי, אלא בהסכמתו של המקור.  החיסיון הוא של המקור, ולא של העיתונאי, ורק הוא יכול לוותר עליו. מטרת החיסיון היא כמובן לאפשר למדליפים ולמקורות חסויים להעביר מידע חשוב ומעניין לציבור, מבלי שיחשפו לפגיעה. ההגנה על המקורות נועדה לשרת את זכות הציבור לדעת ואת החשיפה של מידע בעל חשיבות ציבורית, בדיוק כמו מסמך גלנט.  הבעיה היא שהחוק לא מכיר את האתיקה (כמו עיתונאים רבים) ולא מכיר בכלל בחיסיון העיתונאי. בית המשפט העליון מכיר בו רק באופן חלקי. לפי פסיקת בית המשפט העליון ניתן ואף צריך להסיר את החיסיון, ולחייב את העיתונאי לגלות את המקור, כאשר חשיפת המקור היא חשובה לצורך עשיית צדק בעניין מהותי, וכאשר אין אפשרות להגיע למידע ולעשות צדק במקרה תוך הסתמכות על דרכי חקירה ומקורות מידע אחרים.

בפרשת מסמך גלנט עולות לפחות שתי שאלות מורכבות. האחת, האם באמת אין אפשרות לחקור את הפרשה בדרכים אחרות, בלי לחייב את אברמוביץ לחשוף את המקור. השנייה, מורכבת אף יותר, והיא האם חשיפה של זיוף מסמך היא עניין כל כך מהותי וחשוב המצדיק הפרה של החיסיון העיתונאי? אמנם אין מדובר כאן בחיי אדם ובעבירות חמורות מסוג פשע, אך דווקא בפרשה הזו יש חשיבות מיוחדת בחשיפת מקור הזיוף , שהרי אם החוטים מובילים ללשכת הרמטכ"ל או לאחד המועמדים, יש כאן לא פחות מרעידת אדמה ציבורית ומוסרית.

הבחנה נוספת אותה עשה בית המשפט בפתח תקווה, שדן בנושא,  היא בין חשיפת המקור לבין מסירת המידע עצמו. השופט ניסה לטעון שחשיפת המידע, שבין כה וכה פורסם בערוץ 2 אינה כלולה בחיסיון. זוהי, כמובן טענה בעייתית שכן במקרים רבים, כמו במקרה הנוכחי, ברור שמסירה של המסמך המקורי יכול להביא לחשיפה של המקור העיתונאי שמסר אותו.

הבעיה האתית והמשפטית רק מסתבכת כאשר אנו עוסקים במסמך שהוא, לפי הטענה ולפי החשדות, מסמך מזוייף. במקרה כזה עולה השאלה האם בכלל יש חובה אתית על העיתונאי לכבד את ההבטחה שנתן למקור על חיסיון. מטרת החיסיון היא הרי להביא לפרסום וחשיפה של מידע אמין ואמיתי, ולא לעודד הטעיה של עיתונאים ושל הציבור באמצעות מסמכים מזויפים. אם אמנון אברמוביץ ידע שמדובר במסמך מזויף אסור היה לו לפרסם אותו כמסמך אמיתי ואין מדובר כלל במסמך גלנט. אם הוא קיבל את המסמך ופרסם אותו כאמיתי, אך עכשיו מתגלה לו כי הוא מזויף, אין הוא חייב יותר בהגנה על המקור שהטעה אותו ואולי עשה בו שימוש מכוון ומניפולטיבי.  לעומת זאת אם אברמוביץ עדיין מאמין כי מדובר במקור שהעביר לו מידע אמין בתום לב, חובתו האתית היא לשמור על החיסיון גם במחיר של עימות עם המערכת המשפטית.  המערכת המשפטית צריכה להיות כאן חכמה ולא רק צודקת. חשיבותו העיקרית של העניין הוא בחשיפה העיתונאית ובדיון הציבורי שהתעורר,  ופחות בחקירה המשטרתית של המקור. אין המדובר בפרשת ענת קם מספר שתיים. משטרת ישראל צריכה למצות את אמצעי החקירה ומקורותיה האחרים כדי להגיע לכותבים של המסמך, הרבה לפני שתוכל לבוא בידיים נקיות ולדרוש מהעיתונאי את חשיפת המקור.

עו"ד ד"ר יובל קרניאל, מומחה למשפט ותקשורת, המרכז הבינתחומי הרצליה. יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בלשכת עורכי הדין, יו"ר ועדת האתיקה של רשות השידור. ykarniel@idc.ac.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב