דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנה ועליה במשקל בהריון 

מאת    [ 11/08/2010 ]

מילים במאמר: 1180   [ נצפה 4715 פעמים ]

השמנה ועליה במשקל בהריון

בתקופת ההריון מתבקשת עליה במשקל, עליה זו כוללת את התינוק, השלייה, מי השפיר, הרחם, השדיים, הדם, נוזלים ומאגרי שומן באם. נשים רבות מתחילות את ההריון כאשר הן בעודף משקל שאינו מטופל ותזונתן איננה נכונה וישנן גם נשים ה"שומרות דיאטה" באופן כללי אך עם הכניסה להריון מרשות לעצמן לפרוק עול ולאכול "בלי חשבון", במצבים אלו העליה הנוספת במשקל וצבירתם של הקילוגרמים העודפים רק תחריף במהלך ההריון. לעומתן, נשים אחרות חוששות מאוד מן העליה במשקל בתקופת ההריון, מתוך ידיעה שאחרי הלידה הן עלולות להישאר עם עודפי משקל עקשנים. במאמר זה אסביר בדיוק כמה מומלץ לעלות בתקופת ההריון, ומהם הסיכונים הבריאותיים לאם ולעובר במצב בו ישנו עודף משקל או עליה מוגזמת במשקל בתקופת ההריון. מומלץ במצבים בהם מתכננים להרות והאשה נמצאת בעודף משקל ( גם לגבר זה לא רצוי...), מתחילים את ההריון בעודף משקל, או במידה ויש עליה גדולה מידי במשקל במהלך ההריון לפנות לדיאטנית קלינית לקבלת יעוץ אישי ומעקב שבועי אחרי העליה במשקל.

ניתן לדעת האם המשקל לפני ההריון תקין על ידי חישוב של מדד מסת גוף הנקרא BMI (Body Mass Index) תוצאה של מתחת ל 18.5 מעידה על תת משקל, תוצאה בין18.5 ל 25 מעידה על משקל תקין, תוצאה של מעל 25 מעידה על עודף משקל ותוצאה של מעל 30 מעידה על השמנה. את ה BMI מחשבים כך - המשקל בקילוגרמים לחלק לגובה במטרים בריבוע. לדוגמא: אשה בגובה 165 ס"מ ששוקלת 70 ק"ג:
2(1.65) / 70 = 25.7, לכן לאשה זו יש עודף משקל.


ההמלצות האמריקאיות החדשות לגבי העליה המומלצת במשקל בהריון ( 2009) מבוססות על חישוב של BMI לפני ההריון:

אשה שלפני ההריון היתה ב BMI מתחת ל 18.5 ( תת משקל) אמורה לעלות בהריון סה"כ 12.5-18 ק"ג , כאשר בטרימסטר הראשון, ישנה עליה של כ 0.5-2 ק"ג סה"כ, והחל משבוע זה והלאה היא אמורה לעלות כ 500 גרם כל שבוע.

אשה שלפני ההריון היתה ב BM בין 18.5-24.9 ( משקל תקין) אמורה לעלות בהריון סה"כ 11.5-16 ק"ג , כאשר בטרימסטר הראשון, ישנה עליה של כ 0.5-2 ק"ג סה"כ, והחל משבוע זה והלאה היא אמורה לעלות כ 400 גרם כל שבוע.

אשה שלפני ההריון היתה ב BMI בין 25 - 29.9 ( עודף משקל ) אמורה לעלות בהריון סה"כ 7-11.5 ק"ג , כאשר בטרימסטר הראשון, ישנה עליה של כ 0.5-2 ק"ג סה"כ, והחל משבוע זה והלאה היא אמורה לעלות כ 300 גרם כל שבוע.

אשה שלפני ההריון היתה ב BMI גבוה מ 30 ( השמנה) אמורה לעלות בהריון סה"כ 5-9 ק"ג , כאשר בטרימסטר הראשון, ישנה עליה של כ 0.5-2 ק"ג סה"כ, והחל משבוע זה והלאה היא אמורה לעלות כ 200 גרם כל שבוע.

עבור נשים בהריון עם תאומים, ההמלצות האמריקאיות לגבי העליה המומלצת בהריון ( 2009) גם מבוססות על חישוב BMI לפני ההריון, ומתייחסות לתינוקות שנולדו בין שבועות 37-42 ובמשקל ממוצע של מעל 2500גר' :

לגבי אשה שלפני ההריון היתה ב BMI מתחת ל 18.5 ( תת משקל) אין מידע או המלצות.

אשה שלפני ההריון היתה ב BMI בין 18.5-24.9 ( משקל תקין) אמורה לעלות בהריון סה"כ 16.8 -24.5 ק"ג , כאשר עד שבוע 13 היא אמורה לעלות כ 300 גרם בשבוע, וסה"כ כ 3.6 ק"ג. ועד שבוע 26 היא אמורה לעלות סה"כ כ 13 ק"ג כאשר העליה השבועית היא כ 800 גרם בשבוע. משבוע 27 ועד הלידה היא אמורה לעלות כ 700 גרם בשבוע.

אשה שלפני ההריון היתה ב BMI בין 25-29.9 ( עודף משקל) אמורה לעלות בהריון סה"כ 14-22.7 ק"ג , כאשר עד שבוע 13 היא אמורה לעלות כ 200 גרם בשבוע, וסה"כ כ 2 ק"ג. ועד שבוע 26 היא אמורה לעלות סה"כ כ 11 ק"ג כאשר העליה השבועית היא כ 700 גרם בשבוע. משבוע 27 ועד הלידה היא אמורה לעלות כ 600 גרם בשבוע.

אשה שלפני ההריון היתה ב BMI מעל 30 ( השמנה) אמורה לעלות בהריון סה"כ 11.4-19 ק"ג , כאשר עד שבוע 13 היא אמורה לעלות כ 150 גרם בשבוע, וסה"כ כ 2 ק"ג. ועד שבוע 26 היא אמורה לעלות סה"כ כ 8.5 ק"ג כאשר העליה השבועית היא כ 450 גרם בשבוע. משבוע 27 ועד הלידה היא אמורה לעלות כ 600 גרם בשבוע.

ההשמנה בארה"ב ובעולם המערבי הולכת וגדלה למימדים של מגפה, כיום לדוגמא בארה"ב 33% מהנשים סובלות מהשמנה. עודף משקל והשמנה עלולים לפגוע בבריאות נשים בגיל הפוריות באופנים רבים. כאשר ישנו עודף משקל עלולה להיות פגיעה בפוריות האשה וקשיים בכניסה להריון, כאשר ישנו משקל עודף במהלך ההריון הדבר מעלה את הסיכון לסיבוכים כגון: סכרת הריון, יתר לחץ דם ורעלת הריון, בלידה עצמה השמנה מעלה את הסיכוי לניתוח קיסרי, ועלולה בנוסף גם לגרום להחלמה מורכבת יותר מהניתוח עצמו והתפתחות סיבוכים רפואיים. השמנה עלולה לגרום לפגיעה בבריאות העובר המתפתח, היות והשמנה מעלה את הסיכוי למומים מולדים שונים, לעובר גדול מידי ( מקרוזומי) ולתוצאות קשות נוספות, בנוסף השמנה מעלה את הסיכוי של התינוק לסבול מהשמנה כילד ובהמשך חייו .

כאשר ישנו משקל עודף במהלך ההריון הדבר מעלה את הסיכון לסיבוכים כגון: סכרת הריון, יתר לחץ דם ורעלת הריון . המנגון המסביר זאת קשור בעובדה שבנשים הנמצאות בעודף משקל, יכולה להיות הפרעה למטבוליזם הסוכר והשומנים שבדם, כאשר אישה זו נכנסת להריון ישנם שינויים הורמונאליים שמתרחשים באופן טבעי ונורמאלי אך אצלה הם מעלים את הסיכון להופעת סיבוכים רפואיים במהלך ההריון כגון סכרת הריון ורעלת הריון. ככל שלאשה יהיה עודף משקל גדול יותר כך עולה הסיכון לפתח את ההפרעות המטבוליות האלה.
במהלך ההריון נערכת בדיקת סקר בה נלקחת בדיקת סוכר בדם שעה לאחר שתיית 50 גרם גלוקוז, במידה והתוצאה איננה טובה האשה תופנה לבדיקה נוספת שנקרית העמסת סוכר בה בודקים את רמות הסוכר בדם בצום, שעה, שעתיים ושלוש שעות לאחר שתיית 100 גרם גלוקוז. בדיקות אלו חשובות ומשמשות לגילוי של סכרת הריון.

נשים בעודף משקל נמצאות בסיכון מוגבר לפתח סכרת הריונית וצריכות לשים לב לכך, חשוב לדעת שניתן להפחית את הסיכון לחלות בסכרת הריון על ידי פעילות גופנית ( יש להיוועץ עם הרופא המטפל היות ולא מומלץ להתחיל פעילות גופנית בהריון), ושינוי התזונה על ידי תוספת של סיבים תזונתיים, המצויים בירקות, פירות ודגנים מלאים כגון: דגני בוקר מלאים, שיבולת שועל, לחם מחיטה מלאה, קטניות. בנוסף, יש להעדיף אכילת פחמימות מורכבות כגון : לחם, פסטה ואורז, על פני אכילת מזונות מתוקים כגון פירות או כאלה המכילים סוכר כגון מעדני חלב מתוקים, ממתקים, שוקולד ( בכמויות גדולות) דגני בוקר מתוקים ועוגיות. מומלץ מאוד לצמצם שתיית משקאות ממותקים בסוכר. מומלץ שאשה שמתחילה את ההריון במשקל עודף תפנה לדיאטנית קלינית לקבלת הדרכה ויעוץ אישי, על ידי הרכבת תפריט אישי או הסכמה על שינויים ושיפורים בתפריט ניתן לצמצם את העליה במשקל בהריון, מאוד לא מומלץ בתקופת ההריון לבצע דיאטות להרזיה שיכולות להזיק לעובר .


לסיכום, ניתן להבין עד כמה לעודף משקל והשמנה, יש השפעה גדולה ביותר על הפוריות של האשה, מהלך ההריון, מהלך הלידה ובריאות האם והעובר. כאשר אשה נמצאת בעודף משקל ומעוניינת להגביר את הפוריות שלה או להגיע להריון במצב בריאותי טוב יותר, כאשר אשה מתחילה הריון בעודף משקל ומעוניינת למתן עליה נוספת במשקל, כאשר אשה מתקשה לשמור על אכילה בריאה במהלך ההריון וישנה עליה מוגזמת במשקל או במצב בו אשה חוששת לעלות יותר מידי במשקל בתקופת ההריון וזקוקה למעקב, מומלץ לפנות לדיאטנית קלינית ליעוץ אישי.

 

מקורות מדעיים:


1. Position of the American Dietetic Association and American society for nutrition : Obesity, Reproduction, and Pregnancy Outcomes.J Am Diet Assoc. 2009; 109:918-927.
2. Food and Nutrition Board, Board on Children, Youth and Families. Weight Gain During Pregnancy: Reexamining the Guidelines (2009).
http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=12584&page=2

 

http://www.meravdiet.co.il



 דיאטנית קלינית מוסמכת מטעם משרד הבריאות.



בעלת תואר ראשון בתזונה קלינית BSc      בהצטיינות מהפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית.


 בוגרת הקורסים המקצועיים: הגישות החדשות להתמודדות עם השמנה , הטיפול התזונתי בסכרת, וממשיכה ולומדת כל הזמן...


 עובדת מאז 2005 כדיאטנית קלינית במסגרות של בתי חולים ( הלל יפה ובלינסון ) ומרפאות נוער ומבוגרים בכללית (מינהלת שרון) , בנוסף מנחה סדנאות לשינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל.


מתמחה בטיפול לירידה במשקל בנוער , נשים וגברים.


 מטפלת בנשים הריוניות, וכן בירידה במשקל לאחר לידה וגם כאשר מניקים, בקליניקה הפרטית שלי בהוד השרון גם התינוקות מתקבלים בברכה...


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב