דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי כיוון? לא בטוח - מאת יורי גנקין 

מאת    [ 07/08/2010 ]

מילים במאמר: 795   [ נצפה 1843 פעמים ]

רוח חדשה מנשבת בתקופה האחרונה במסדרונות הבית הלבן.  לאחר חודשים של לחץ מדיני בלתי פוסק על ישראל – בוחר לאחרונה ברק אובמה להפעיל לחץ אדיר על אבו-מאזן, כך שיסכים לניהול משא ומתן ישיר וללא כל תנאים מוקדמים עם ישראל. על פי דיווחים שונים הוא אף הגדיל לעשות ואיים על אבו-מאזן כי אם לא יקבל את דרישתו – יגביל הבית הלבן את תמיכתו ברשות ובהקמת המדינה הפלסטינית.

בפועל, אין לנתניהו סיבה ממשית להתרגש מהליטופים האחרונים שהוא מקבל מהבית הלבן, מפני שלנגד עיניו של אובמה עומדות בחירות אמצע הקדנציה אשר יתקיימו בנובמבר. באם תצליח המפלגה הדמוקרטית לשמור על רוב בבית הנבחרים ובסנאט, הרי שעד 2012 ייעשה אובמה ככל יכולתו על מנת לקדם את הקמתה של מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. זוהי תפיסתו. זוהי משנתו, וזאת על אף העובדה שלא מעט דמוקרטים גינו את אובמה על יחסו לישראל.

עתידו של אובמה לא ברור. על אף ניסינותיו החוזרים והנשנים להתפאר בהישגים תקדימיים כמו רפורמת הבריאות הממלכתית או הרפורמה ב"וול סטריט" שעליה חתם זה מכבר, מצבו בסקרים אינו מזהיר בלשון המעטה. שיעור האבטלה האמריקאי אינו צונח, המצב בחזית האפגנית ובזו העירקית לא מאותת טובות, ואם כל זה לא מספיק אז גם האיראנים עושים מאובמה צחוק, המשא ומתן במזרח התיכון לא מתקדם ויש לו את תנועת "מסיבת התה" על הראש. לא קל להיות נשיא ארצות הברית.

בחירות 2010 לקונגרס הן המפתח להמשך כהונתו הראשונה של אובמה ואבן היסוד לקראת הבחירות ב-2012. הנשיא האמריקאי הגיע למסקנה שנכון לעכשיו, בעיקר משיקולים פוליטיים פנימיים, נכון יהיה לשנות כיוון, לטפוח על שכמו של נתניהו וללחוץ על אבו-מאזן. בכל זאת, הקול (היהודי) הוא הכל.

יותר מכך, יחסו של הממשל לישראל הפך לכלי ניגוח רפובליקני ממעלה ראשונה. תנועת מסיבת התה – קבוצה מאורגנת של מחוקקים ותומכים רפובליקאים אשר שמה לעצמה למטרה לסכל את יוזמות אובמה – עושה שימוש רחב בקלף "הישראלי" במאבקה המתמשך נגד הבית הלבן. הגדילה לעשות מישל בקמן, אחת ממובילות המחאה כנגד אובמה שאמרה מוקדם יותר השנה כי אם ארה"ב תדחה עזרה לישראל  - היא תקולל על ידי האל.

הפרדוקס הוא שדווקא החיסרון הגדול ביותר של אובמה הוא אולי היתרון הגדול ביותר שלו, רבים מהמצביעים שרוצים להחליפו לא מזהים עד כה אלטרנטיבה של ממש במחנה הרפובליקני: פיילין נתפסת כלא רצינית, רומני, באקמן והאקבי כשמרנים מדי והמועמד היחיד שאולי יכול היה להביס את אובמה – רודי ג'וליאני  - אינו בקו הבריאות ולכן העדיף לעשות לביתו.

אז עד שבתנועת מסיבת התה יגבשו הנהגה רצינית שיכולה לתת פייט של ממש לאובמה – הוא יכול לחייך. ואף על פי כן, הבחירות המתקרבות צפויות לנגוס משמעותית בבסיס הדמוקרטי כשהקרב על זהותה של מפלגת הרוב – יימשך עד ליום האחרון. סמנו ביומן,  יחסי ישראל-ארה"ב לא ייבחנו עם תום ההקפאה בחודש ספטמבר, אלא רק חודשיים מאוחר יותר – החל מה-03.11.2010 ואילך.

 

למאמרים ופוסטים נוספים – היכסו  לבלוג של יורי גנקין

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0; mso-gutter-direction:rtl;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

סטודנט לתואר שני בדיפלומטיה באוניברסיטת תל-אביב


עוסק במתן ייעוץ אסטרטגי-תקשורתי ובכתיבת תוכן אינטרנטי


בעל טור שבועי באתר האינטרנט נרג'י


מוזמנים לבלוג שלי


http://www.yurigankin.com


 





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב