דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול לברלין משולב עם נופש ביער השפרה 

מאת    [ 05/08/2010 ]

מילים במאמר: 967   [ נצפה 6971 פעמים ]

טיול לברלין אינו חייב בהכרח להתמצות באונטר דן לינדן, שער ברנדנבורג או בבתי הקפה של קו-דאם. מי שמחפש להעניק לטיול תוספת של חופשה מרעננת, כדאי שישקול לבלות לפחות יום אחד בחבל שפרוואלד Spreewald)), מרחק של שעה-שעה וחצי נסיעה ברכבת מברלין.

 החבל, שהתרגום המילולי של שמו הוא יער הנהר שפרה, משתרע על שטח השווה למחצית רמת הגולן.        

זהו אזור ייחודי מבחינת ערכי תרבות, נוף וטבע. הוא כולל שמורת טבע בתוך מבוך של כ-300 תעלות המסתעפות מהנהר שפרה. מיליוני התיירים הבאים לשם בכל שנה שטים בתעלות ברפסודות ובסירות משוטים, נהנים מהנוף דמוי-הלגונות, אוכלים מטעמי מלפפונים, שהם הירק ה"לאומי", מבריאים במרחצאות ומתקני הספא, ומתפעלים ממנהגיהם של בני המיעוט הזורבי, קבוצה אתנית זעירה, ממוצא סלווי, שהגיעה לאזור כבר במאה ה-6 ודוברת עד היום שפה משלה (הצליל דומה לפולנית).

 חסידות לבנות בשמורה הביוספרית

 חובבי הטבע בוודאי ימצאו הרבה עניין בשפרוואלד, אבל גם שוחרי השלווה והרוגע. אגב, בעיירה שלפציג (Schlepzig) פועלת שלוחת ארגון האו"ם "תוכנית האדם והביוספרה", המתמחה בשימור החי והצומח בייחודיים לאזור. שמורת שפרוואלד, שיש בה כ-18,000 מיני צמחים ובעלי חיים, היא "שמורה ביוספרית" מטעם אונסק"ו. בישראל יש, לפי שעה, רק שמורה ביוספרית מוכרת אחת – פארק הכרמל.

 בין בעלי החיים שתוכלו לראות: חסידה לבנה, לוטרה, נחש מים ממשפחת האפעה האירופי, ודג הדקר. תנועת המבקרים בשמורה נתונה לפיקוח, כמו אצלנו.

 מספרם של התושבים הזורבים (קרויים גם ונדים) מועט למדי. הם לא יכולים למלא עיירה בגודל של שדרות. אין פלא שהם  קנאים לשימור המסורות ואורחות החיים שלהם. ויש להם גוף הקרוי איגוד התרבות הזורבית (או הוונדית). הארגון יוזם, בין היתר, חתונות מסורתיות, תצוגות אופנה של בגדים לאומיים ואפילו טקסי הטבלה של תינוקות. אגב, כל השלטים בשפרוולד נושאים את שמות הישובים, הרחובות ונתיבי המים בשתי שפות: גרמנית וזורבית. שם האזור בזורבית הוא בלוטה ( Blóta), כלומר: ביצות.

 כישופים וקמיעות

 מדי שנה, מתקיים בכפרי שפרוואלד החג הזורבי צמפרן Zampern)). מקורם של מנהגי החג באמונות שרווחו בקרב שבטי הסלווים עוד לפני התנצרותם בימי הביניים, ובכללן כישוף ולחשים לריפוי ולפוריות. בחג זה, התושבים נוהגים להתחפש ולעטות מסיכות, לעבור בליווי תזמורת מכפר לכפר, להקיש על דלתות הבתים ולבקש מהדיירים רכיבי מזון להכנת מאכלי החג: קותלי חזיר, ביצים, בצל ושנאפס.

 לבד מהתחפושות והמסכות, הרעש והמוסיקה, מאפיינת את החג הלקאה סמלית בענפים וקנים כדי לגרש רוחות ושדים. רבים מהתיירים באים לאזור כדי לרכוש תרופות עממיות שתושבי שפרוואלד מכינים על פי מתכונים סודיים. אפילו האמנות שם קשורה לכישופים. למשל, גילופי העץ של החבל התפרסמו בעיקר בזכות הקמעות הזורביים – נחשים מוצלבים החקוקים על גמלוני הבתים.

 ענף כלכלי היסטורי שזכה בימינו לשימור הוא יצוא בולי העץ הייחודיים לשפרוואלד.          

 היכן ללון?

 מכיוון ששפרוואלד קרובה למדי לברלין, לא צריכים ללון שם אם מתכוונים לטעום מהטבע והנוף רק יום אחד.  פשוט לנים בברלין ומגיחים לשפרוואלד ברכבת או באוטובוס.

 אם רוצים לשהות באזור יותר מיום אחד, או אפילו להפוך זאת לחופשת נופש, ניתן ללון באחת מהעיירות המרכזיות, לובנאו (Luebbenau ). או לובן Luebben)). בשתיהן אפשר למצוא מלונות טובים, אתרי קמפינג וקרוואנים, אכסניות נוער ושירותי תיירות אחרים. כדאי גם לבקר בהן. אפשרות נוספת ללינה היא העיר הגדולה קוטבוס, הנמצאת ב"מרחק יריקה" משפרוואלד.   

 טיפים שלא יזיקו

 נקודות אחדות שכדאי לזכור:

  א. בניגוד לתושבי ברלין, רוב האוכלוסייה בשפרוואלד דוברת גרמנית בלבד (יש גם דוברי רוסית). דוברי אנגלית תמצאו בדרך כלל בעיירות המרכזיות לובנאו ולובן. בנוסף על כך,  כמעט בכל ישוב בשפרוואלד, בין שהוא גדול ובין שהוא זעיר, יש לשכת מידע לתיירים. אבל אפשר להסתדר גם בלי ידיעת השפה, בעזרת הכנה מתאימה והרבה רצון טוב.  

  ב. הצטיידו מראש בתרסיסים דוחי יתושים וחרקים. בימי הקיץ הלחים, יתושים ושפיריות עלולים להיות מטרד.

 ג. כמעט אין תחבורה ציבורית בין הישובים הקטנים של שפרוואלד. כאן נחים, או עוסקים בפעילות גופנית (הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים, שיט בסירות). אם אין לכם רכב, ואתם רוצים לעבור ממקום למקום עליכם להתאזר בהרבה סבלנות.  

 מה והיכן אוכלים?

 בשפרוואלד יש מסעדות טובות רבות, חלקן על טהרת המטבח המקומי. אל תחמיצו את מעדני שפרוואלד, ובעיקר את המלפפונים הכבושים (הכבישה מגוונת: בחומץ, בעשבי תיבול, בשום, בחרדל). רכיבים אופייניים אחרים בתפריט: חזרת, כרוב כבוש ושמן פשתה (אצלנו משתמשים בשמן כזה בעיקר לצרכים תעשייתיים, אבל בשפרוואלד הוא נחשב למעדן). וכמובן אוכלים שם הרבה דגי נהר. מנות הדגים מוגשות ברוטב ייחודי העשוי משמנת, קמח וחזרת. את המנות העיקריות מאפיינים תפוחי אדמה עם גבינת שמנת, בצל וכמובן שמן פשתה. 

 המשקה הפופולארי בשפרוואלד הוא  בירה מקומית. הבירה המפורסמת ביותר מיוצרת בלובנאו  וקרויה באבן-ביר ((Babben-Bier.   

 מה אפשר לעשות בשפרוואלד?

 עיקרן של פעילויות הנופש קשורות כמובן ליתרונו הברור של האזור: שפע המים. בשפרוואלד יש המוני נמלי סירות זעירים שמהם אפשר לצאת לשיט מאורגן בסירות וברפסודות בתעלות הרבות. ניתן גם לשכור קאנו, קיאקים וסירות עם דוושות לשימוש עצמי.

 פעילות נוספת היא טיולים ברגל או על אופניים היטב (יש חנויות להשכרת אופניים). בשפרוואלד פזורים הרבה שבילים מסומנים. לאורכם תוכלו לראות חוות, כפרים, יערות, כרי דשא ושדות מעובדים, מוקפים בנתיבי מים. את הדרך חוצים בעלי חיים רבים. ההליכה או הרכיבה אינן כרוכות במאמץ של ממש, משום שרוב האזור שטוח.      

 לאחר יום מלא חוויות, אפשר להתפנק במעיינות החמים (( Spreewaldtherme של בורג ((Burg, או באתר המרחצאות והסאונה "עולמות השפרה" (Spreewelten) בלובנאו.

 האיים הטרופיים

 חוויה מיוחדת במינה תמצאו ב"איים הטרופיים" (Tropical Islands) שליד בראנד (Brand). אתר זה מרוחק כשעה נסיעה מברלין, ושעה וחצי מדרזדן, ואפשר לשלב אותו בטיול נפרד, והוא מתאים גם למשפחות עם ילדים.    

 האתר הענקי המקורה, פתוח 365 יום בשנה, מבוקר עד ערב. בתוכו שורר מזג אוויר טרופי, ויש בו ג'ונגל, חוף רחצה, לגונה, כפר עם בתים טיפוסיים שהובאו ישר מבורניאו, באלי, סמואה ותאילנד, וכמובן בריכות שחייה, מגלשות מים, סאונה ועיסוי, מתקני נופש כגון מיני גולף, טיסה בכדור פורח, התעמלות מים, ברבקיו, ומופעי בידור.  יש אפשרויות לינה במקום, בכל הרמות. 

 עוד שפע אפשרויות של טיולים ונופש בברלין ומחוצה לה, תמצאו באתר שלי.

          




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב