דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוגיה - בחינת מתאם 

מאת    [ 04/08/2010 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 2923 פעמים ]

רבים שואפים לעסוק בפסיכולוגיה, ולעזור לאנשים להתמודד עם מצוקות שונות ולשפר את איכות חייהם. עם זאת, הדרך אל ספת הפסיכולוג מהצד הטיפולי ארוכה ומפרכת, וכוללת לימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון, תואר שני, ונוסף על כך התמחות מעשית. תנאי הקבלה של לימודי תואר שני בפסיכולוגיה נחשבים לגבוהים במיוחד, בשל הביקוש הרב, וכוללים הצטיינות בתואר הראשון, מכתבי המלצה ממרצים, ראיון אישי, ומעבר של בחינת מתא"ם בציון גבוה.

 

בשל הביקוש הרב של לימודי פסיכולוגיה לתואר שני, פותחה בחינה ייחודית הנקראת בחינת מתא"ם, ומהווה מבחן מיון לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה. בחינת המתא"ם נכתבת ונערכת על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה, אשר אחראי גם על הבחינה הפסיכומטרית, בחינות ידע בעברית, אנגלית ומתמטיקה, ובחינות ואבחונים נוספים. חשוב לציין כי בחינת המתא"ם, המהווה דרישת קבלה בסיסית ללימודי פסיכולוגיה לתואר שני, נערכת רק פעם אחת בשנה ועל כן מומלץ להתחיל את לימודי ההכנה אליה מבעוד מועד.

 

בשל ההבדל הרב בין שיטות הלימוד הנהוגות במהלך לימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון במוסדות האקדמיים השונים, נוצר צורך בבניית קריטריונים אחידים להערכה של הבוגרים. ראיונות הקבלה המסורתיים אינם עומדים בקריטריונים מקובלים של תוקף, הוגנות ומהימנות, בעוד שבחינת מתא"ם מהווה כלי אובייקטיבי להערכת היכולות של המועמדים ללימודי פסיכולוגיה לתואר שני. בחינת מתא"ם בוחנת מכלול תכונות, ובכלל זה מידת הידע של המועמד בפסיכולוגיה, רמת ההבנה המחקרית, חשיבה ביקורתית, ויישום ידע נלמד על מנת להגיע לתובנות מקוריות.

 

בדומה לבחינות אחרות, גם בחינת מתא"ם מחולקת לכמה חלקים אשר כל אחד בוחן יכולות אחרות אצל המועמד ללימודי פסיכולוגיה לתואר שני. החלק הראשון של הבחינה בודק ידע והבנה בשיטות מחקר וסטטיסטיקה, ואורך שעתיים, ואילו החלק השני כולל ארבעה טקסטים, ובוחן את יכולת ההבנה בטקסטים מדעיים בפסיכולוגיה, ונמשך שלוש שעות. משקלו של החלק הראשון הוא שלושים אחוז מהציון, ואילו החלק השני מהווה שבעים אחוזים מכלל הציון.

 

המשקל היחסי הניתן לציון של בחינת מתא"ם שונה בין המוסדות האקדמיים, ואינו מפורסם בדרך כלל. עם זאת, ידוע כי המוסדות השונים מייחסים חשיבות רבה לציון, וחלק מהמגמות קובעות ציון סף מסוים, אשר רק מועמדים אל לימודי פסיכולוגיה לתואר שני העוברים אותו מוזמנים לראיונות האישיים. חשוב לציין כי בניגוד לבחינת הפסיכומטרי, הציון הניתן בבחינת המתא"ם הינו יחסי רק לגבי הנבחנים של אותה שנה, ואינו משוקלל עם שנים קודמות.

 

לימודי פסיכולוגיה לתואר שני מוצעים במגוון התמחויות, ותנאי הקבלה משתנים בהתאם לביקוש . פרמטר נוסף המשפיע על תנאי קבלה של לימודי תואר שני בפסיכולוגיה הוא איכות מוסד הלימודים ויוקרתו היחסית, ולעתים ישנם הבדלים ניכרים בין המוסדות השונים. יש לזכור כי הציונים הניתנים בבחינת מתא"ם הינם יחסיים אל שאר הנבחנים, ומשקפים רק פן ספציפי באישיותו של המועמד ללימודי פסיכולוגיה לתואר שני.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב