דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פריצת דרך בעולם הכנות- פיתוח כנת עגבניות לגידול בתנאי מליחות 

מאת    [ 02/08/2010 ]

מילים במאמר: 428   [ נצפה 4770 פעמים ]

אחד האתגרים הגדולים שעמם מתמודד עולם החקלאות הוא התדלדלות מקורות מים איכותיים והמלחת קרקעות. כידוע, משבר הוא הזדמנות פז לתגליות חדשות, ואכן בראיית משבר המים בעולם ובישראל בפרט, תורגם הצורך בזרעים גדרה לפיתוח כנות סבילות למלח בעגבנייה.
מדוע תופעת ההמלחה מתגברת? - בעיית המלח בחקלאות בחממות נגרמות ממספר גורמים-


    • מקורות המים השפירים הזמינים לחקלאות בישראל ובארצות רבות בעולם הולכים ומתדלדלים, ובעקבותיהם עולים מחירי המים. שימוש במים מאיכות נמוכה יותר (מים מליחים, מים מושבים) פותר את בעיית כמות המים, אך טומן בעיות של איכות בגידול. השקיה במים מאיכות נמוכה, עם מוליכות חשמלית (EC) גבוהה, גורמת להמלחת הקרקע ומשפיעה על הגידול.
    • חלקות בגידול מתמשך, עונה אחר עונה, חשופות להמלחת הקרקע עקב שימוש חוזר בדשנים ובעיות ניקוז בקרקע.
    • דחיקת החקלאות לקרקעות שוליות - עקב אורבניזציה וגדילת האוכלוסייה ישנה מגמה עולמית של דחיקת החקלאות לאזורים שאינם אופטימליים לחקלאות - אזורים צחיחים / צחיחים למחצה, ובהם פעמים רבות נמצא קרקעות מליחות באופן טבעי.

כיצד משפיע המלח על הצמח?
גידולים שונים מגיבים באופן שונה לאפקט המלח. העגבנייה נחשבת לגידול רגיש יחסית (Moderately sensitive). למלח השפעה רב מערכתית על הצמח. ההשפעה השלילית היא גם ברמת נזק אוסמוטי - פחות מים זמינים לצמח, וגם ברמת רעילות היונים של המלח (בעיקר נתרן Na+ וכלור .(Cl- השפעת המלח בעגבנייה מתבטאת בין היתר בירידה בביומסה של הצמח, פגיעה בפוטוסינתזה, פגיעה בקליטת חומרי הזנה, ובסופו של דבר הפחתה ביבול: המתבטא בירידה בגודל הפרי.

פיתוח כנה עמידה למלח
בזרעים גדרה החלטנו להתמקד בפיתוח כנות עגבנייה. האתגר הוא ליצור מערכת שורשים גדולה וחזקה, עם קסטת עמידויות מלאה למחלות קרקע, שמתאימה לגידול בתנאים מליחים. על הבסיס החזק הזה ניתן להרכיב זני עלית מסוגים שונים.
הכנות מפותחות בזרעים גדרה בשיתוף פעולה עם החברות EVOGENE וחישתיל. הן נבחנות בניסיונות מרובים, נחשפות לתנאי מליחות קיצוניים, תוך שימת דגש על התפתחות במלח ותפקוד מצוין ככנה - כלומר יבול גבוה של הרוכב בניסויים מורכבים.
במהלך השנה הקרובה, שנת 2010-2011 תושק הכנה המסחרית הראשונה - הסולטינה.
הסולטינה משפרת את הביצועים של הרוכב על ידי תרומה של מערכת שורשים חזקה, צמח בעל עוצמה והמשכיות חזקה, ותרומה ליבול:, במליחות רגילה הכנה מקנה לרוכב יבול גבוה, ובמליחות גבוהה (EC=8) נותנת יתרון של כ10% ביבול מול הכנה המסחרית. לכנה עמידויות מרובות למחלות קרקע: V, Fol 1, Fol 2, ToMV, M(IR), For.
במהלך השנתיים האחרונות, נערכו תצפיות נרחבות באזור רמת נגב בישראל הן במו"פ והן בשטחי גידול חקלאיים. ובשנה האחרונה, 2009-2010, התחלנו בהשקת כנת הסולטינה בכמויות גדולות.

זנים עתידיים - מעבר לזן הסולטינה, מפותחים זנים נוספים של כנות סבילות למלח, הנמצאים כיום בשלבי ניסיונות מתקדמים הן בארץ והן בחו"ל. זרעים גדרה תמשיך לפתח ולקדם כנות אלה ואנו צופים, לאור ההתעניינות ההולכת וגוברת, התקדמות טובה וביקוש רב.

אלה ינאי, מטפחת עגבניות : ella.yanay@zeraim.com


ג'ואל סיגל,שיווק ומכירות ערבה, רמת נגב וכיכר סדום  : joel.siegal@zeraim.com



אייהם עזאיזה,  מנהל מוצר עגבנייה : ayham.azaiza@zeraim.com





מאמרים חדשים מומלצים: 


מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב