דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה קורה לי בגיל ההתבגרות 

מאת    [ 21/07/2010 ]

מילים במאמר: 752   [ נצפה 6197 פעמים ]

מה קורה לי בגיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות הוא הגיל בו המתבגרים מגבשים את זהותם הבוגרת. בגיל ההתבגרות מתבגרים עוברים שינויים הורמונאליים (שגורמים בין השאר לשינויים במצבי רוח), פיזיולוגים, פסיכולוגים/רגשיים וקוגניטיבים. כל אלה מביאים את המתבגרים לחוות בגיל ההתבגרות קונפליקט פרדוקסלי: מצד אחד, הם רוצים שליטה. מצד שני, כל השינויים האלה הם בעצם לא בשליטתם. לו רק בגלל זאת, אפשר להבין את הקושי שלעיתים חווים המתבגרים בגיל ההתבגרות.

 

גיבוש הזהות העצמית בגיל ההתבגרות מושפעת מכמה מרכיבים:

-          הדימוי העצמי של המתבגרים. מה אני שווה? במה אני טוב? מי רוצה בקרבתי? דימוי זה מושפע מאוד גם מהדימוי הגופני, במיוחד נוכח השינויים הפיזיולוגים הרבים המתרחשים בגיל ההתבגרות, ובכללם צמיחה מוגברת או היעדר צמיחה, שיעור, אקנה, שינויים בקול ועוד. הגוף כאילו יוצא מכלל שליטה והשאלה הקריטית היא איך המתבגר מגיב לזאת ומה המשמעות שהוא נותן לכך.

-          הזהות העצמית ובכללה הזהות המינית: מי אני, לאיזה מין אני נמשך. בגיל ההתבגרות יש משיכה גם לאותו המין, אך אין במשיכה זו כדי לסמל על העדפה מינית סופית כי היא במקרים רבים מהווה רק שלב התפתחותי חולף.

-          מעמד חברתי: אם עד גיל ההתבגרות ההורים היוו את מוקד ההתייחסות לקביעת הערך העצמי של הילד, אזי בגיל ההתבגרות השפעת ההורים פוחתת בעוד שהשפעת החברה והחברים גוברת. מידת החברותיות הרצויה של הילד אל מול זו המצויה תשפיע רבות על תפיסת המיקום החברתי של המתבגר בגיל ההתבגרות ועל תפיסתו את המציאות.


גורמים אלה ישפיעו על האופן בו יתמודדו המתבגרים עם גיל ההתבגרות. קשיים בהתמודדות מסמלים גם קושי של המתבגר בהתמודדות הפסיכולוגית עם תקופת המעבר. במקרים קשים במיוחד, המתבגרים עלולים להיכנס לדיכאון בגיל ההתבגרות. כאשר זה המצב, סביר להניח שהמתבגר זקוק לטיפול קוגניטיבי. טיפול זה יעזור למתבגרים בגיל ההתבגרות להתמודד עם עיוותי חשיבה שמלבים את הדיכאון. עיוותי חשיבה נפוצים בגיל ההתבגרות הם אלה:

-          הכל או לא כלום (שחור-לבן). בגיל ההתבגרות, מתבגרים חושבים באופן דיכוטומי ותופסים את עצמם בנקודות הקצה: או שהם יפים או שהם מכוערים. או שהם חכמים או שהם טפשים. או שהם IN או שהם OUT. אין להם אמצע.

-          הכללה מוגזמת. ציון נמוך במבחן עלול להביא את המתבגר בגיל ההתבגרות לחוש שהוא "כישלון מוחלט" ושהוא עתיד להיכשל או להתדרדר בכל המקצועות

-          פילטר שכלי: אם חס וחלילה יש למתבגר בגיל ההתבגרות חצ'קון, כל מה שהוא רואה זה את החצ'קון. הוא גם משוכנע שזה כל מה שהאחרים רואים בו. הוא, זה החצ'קון והחצ'קון מגדיר את ישותו.

-          העצמה ומזעור: ניפוח של התגובה האפשרית מצד המתבגר בגיל ההתבגרות או מצד הסביבה. לדוגמא: אם ילדה בגיל ההתבגרות הזמינה מתבגר לסרט והוא סרב, עלול לחרוב עליה עולמה והיא משוכנעת שהשמועה תתפשט בבית הספר וכולם ירחמו עליה והיא תרגיש שאין מצב שהיא יכולה להראות את פניה שוב בבית הספר.

 

מה אני יכול לעשות כדי לעזור לעצמי?

-          להשאיר ערוץ תקשורת פתוח עם ההורים. כן. זה קשה אבל זה יעזור. התחילו בכך שתשתפו את ההורים בכך שהייתם רוצים איתם קשר, אבל זה קשה לכם. משם, הדרך למציאת ערוץ הידברות מכבד ומכובד עם ההורים, תהיקה קלה. יותר.

-         להתאמץ לראות את חצי הכוס המלאה. ממש לחפש אותה.

-         להתמודד עם עיוותי החשיבה. לשתף חבר קרוב במה שחושבים ולבקש עזרה בלראות צדדים אחרים של אותו סיפור. לעיתים יש צורך בעזרה מגורם מקצועי.

 

אלי שגיא- פסיכותרפיה. טיפול פרטני, זוגי ומשפחתי, הדרכת הורים. כותב טור קבוע בעיתון "הורים וילדים" בנושא הדרכת הורים. רמת השרון, 052-3204949 http://www.some1totalk2.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב