דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פייסבוק בספריה ציבורית 

מאת    [ 21/07/2010 ]

מילים במאמר: 929   [ נצפה 3808 פעמים ]

על הספריות הציבוריות בישראל להבין שפייסבוק כיום הוא  אחד מהאתרים הפופולאריים ביותר עם כ-2 מיליון משתמשים ישראלים. התפוצה הרחבה שלו מאפשרת למצוא בו את קהלי היעד המתאימים לעסקים ומטרות שונים, ולייצר בו פעילות שיווקית מוצלחת , ולכן הוא הכרחי גם לספריות ויכול להפוך לכלי שיווקי ויראלי עבורן כאשר המטרה היא לשווק את הספריה. רשתות חברתיות ושיתוף מידע נוסח פייסבוק הפכו להיות חלק משימושי האינטרנט הנפוצים עבור הגולשים. ובמקום בו הגולשים מבלים את שעותיהם במקום שבו הם מדברים, וחולקים מידע, שם כדאי להשתלב ולהיטמע. להגיע לאן שהם כבר ממילא נמצאים.

בדף האוהדים של ספריה ציבורית בפייסבוק צריכים להיות,

חדשות הספריה.

חידושים בספריה כמו למשל תהליך הארכת ספרים באתר הספריה.

שעות פתיחה , דרכי התקשרות ומיקום.

רשימת ספרים חדשים.

אירועים, הצגות ושעות סיפור. אירועים עתידיים וכן לספר עליהם ברגע אמת.

אנחנו נוהגים אף להביא אתרים מעניינים ורלוונטים, כמו אזהרות לגלישה בטוחה באינטרנט ביחוד בחופש הגדול ועוד.

ניהול שיחה עם האוהדים, לספק פלטפורמה למשתמשים להכיר אחד את השני וללמוד מה הספריה שלנו מציעה.

הפייסבוק לא אמור לשמש כעוד גישה למשאבי הספריה, הצלחתו תהיה אם ישמש ככלי מתווך בין הקוראים, לעזור לאוהדים לתקשר אחד עם השני.לעודד שיחה בין הקוראים ובינם לבין הספריה, כי את המאפיינים הרשומים מעלה אפשר למצוא גם באתר הספריה, אך תקשורת טובה בין הקוראים, ביחוד לא רשמית , אפשר לקיים רק במדיה חברתית נוסח פייסבוק, עקב היותו אתר מבוסס תוכן גולשים שיכולים לייצר את התכנים ולשתף עם גולשים אחרים, ובכך ליצור  קהילה מבוססת קשרים חברתיים, שמאפשרת לשתף חברים בתכנים מגוונים: עדכונים, תמונות, קטעי וידאו, קישורים, דיונים על ספרים, דיונים בנושאים רלוונטים שונים, חוויות מפעילויות בספריה, הערות ועוד.

   כדי שדף האוהדים יצליח חייבים לדאוג שהקיר יהיה פעיל על בסיס יומי. צריך לבנות מערכת יחסים עם האוהדים וכמו כל מערכת יחסים, יש לתחזק אותה באופן שוטף על מנת שהיא תעבוד ולבדוק איזה שירות נוסף אנחנו יכולים לתת דרך הפייסבוק, וכמה הוא יהיה יעיל טוב ומושך עבור קהל משתמשי הפייסבוק שלנו מקרב הקוראים, בסופו של דבר אנו חפצים להגדיל את מספר האוהדים בדף האוהדים שלנו , כי רק בכך נמדדת הצלחתו.

נשכיל לעשות אם נבנה שירותים בפייסבוק שיהיו באינטראקציה עם שימושי המחשב של קהל היעד שלנו. צריך להשתלב עם האוהדים, ליצור תוכן יצירתי, קומוניקציה דו צדדית, לוח תמונות ווידאו  פעילים, ושיחות לא רשמיות ונעימות  גם בצ'אט שיתאימו למדיה  ושיקרבו בין הקוראים לבין צוות הספריה. חשוב למשוך מעריצים, להעלות תמונות מאירועים בספריה תוך הקפדת טשטוש פני הילדים שהוריהם לא נתנו את הסכמתם להיחשף בפייסבוק. כדאי גם אולי להוסיף מדי פעם שירים או מילים של שירים שבאופנה, ביחוד בקרב הצעירים. צריך אולי לשקול, וידאו או משחקים ויראליים שישותפו ויפוצו במהירות רבה, אך ישמרו על רמה מסוימת.

   אני נוהגת לכתוב על הקיר בדף האוהדים של הספריה שלנו "מידעטק נהריה" , פתגמי הומור שיגרמו לאנשים לחייך בבוקר, אני נמנעת מפתגמים בוטים ואלימים או מלגלגים. למשל "את… את לא יכולה לזרוק אותי! אני משתמש בשם שלך בשביל כל הסיסמאות! מה בדיוק אני אמור לעשות עכשיו?! "- ג'סטין סימוני, או " כוח הוא היכולת לשבור חטיף שוקולד לארבעה חלקים עם הידיים בלבד – ואז לאכול רק חלק אחד."- דורותי פארקר.  מדי בוקר אני נוהגת לכתוב מה קרה היום לפני… שנים  על אירועים פיקנטיים שאירעו היום לפני…ומצרפת קובץ לתיאור האירוע. אני משתדלת להימנע  מאזכור מלחמות והרוגים, פיגועים, שפיכות דמים, מהפכות וכו'. כותבת על המצאות, עדיף ישנות מאוד עם טעם של נוסטלגיה כי אנשים מלאים בסיפורי אלימות וצער ביומיום, וישמחו יותר לראות בבוקרו של יום שהיום לפני…שנים "קפטן פייר בושר מצבא צרפת מוצא בכפר רוזטה שבמצרים את אבן הרוזטה" , אירועים שמרחיבים את הידע שלהם. או משהו כמו " נרשם פטנט על מגהץ קיטור על ידי הדון הופמן ",  אירועים על מידע מעניין נוסטלגי וחסר אלימות.

   אנו נוהגים לדווח בדף על הפעילויות המגוונות בספריה, וכן על מצב רוח רגעי בספריה. כמו למשל :" כרגע במרפסת המידעטק זוג סיקסקים מגנים בחירוף נפש על גוזלם, בכוחות משותפים של קוראת בספריה ושל ספרנית חילצנו את הגוזל מבור של מרזב והבאנו אותו להורים התוקפניים אך המאושרים, לגוזל שלום. ההתרגשות רבה!!!  "(יום 12 יולי‏ בשעה 11:11‏) . או:" צחוק מתגלגל עולה מהמפגש עם הסופר אורי פינק." (יום 13 יוני‏ בשעה 18:13‏).  אנחנו נוהגים לענות לילדים בדף ולא לתקן או להעיר על שגיאות כתיב, לענות בגובה העיניים גם לשטויות ולא למחוק אלא רק חלילה קללות.(לשמחתנו לא נחשפנו לזה עד כה). תמיד קיימת אצלנו התלבטות כאשר אנשים מעלים פרסומות פרטיות שלהם, האם למחוק במחיר הפסד של אוהד, או להשאיר את הפרסומת כמות שהיא,  מה גם שלעיתים היא מועלית על ידי גולש שאינו תושב העיר. אמנם דף הפייסבוק שלנו, של "מידעטק נהריה" עדיין צעיר מאוד, רק בן ארבעה וחצי חודשים (נולד במרץ 2010) אך אני כבר מצפה מאוד ליותר אוהדים, וליותר תגובות מקהל הקוראים. חסרה לי קומוניקציה דו צדדית, אינני רוצה להסתפק רק בלייקים, לצערי, עדיין לא הצלחתי נכון לעכשיו להעיר את  כלל האוהדים. בנוסף, לא רבים מתושבי נהריה רשומים לפייסבוק שלנו, כאשר אני מעניינת קוראים מתברר לי שלרבים אין בכלל חשבון בפייסבוק בגלל רתיעה ממנו. עם זאת אני אופטימית מאוד ומצפה בעתיד הקרוב להשתפרות משמעותית.   

  לסיכום, המגמה בפתיחת דף אוהדים היא להתחבב על אוהדינו, להיכנס לבתיהם דרך המחשב, להזכיר אותנו בכל פעם שהם נכנסים לפייסבוק, ולקוות כל הזמן להגדלת קהל האוהדים, כדי לשווק את הספריה. הספריות ציבוריות חייבות כיום כדי לזרום עם הקדמה לפתוח דף אוהדים בפייסבוק, לידע בדבקות על קיומו  בכל פרסום שלהן, באתר הספריה וכו'. לשים לב להתחייב לדף פעיל ומעודכן או שהכלי הזה לא יהיה מוצלח, ברור שהדף יהיה מוצלח יותר ככלי שיווקי בספריות עם פעילויות רבות יותר, יחד עם זאת ספריות צריכות להיות ערניות לרשת החברתית הבאה אם תתפשט ולהתחבר מיידית לכלי הבא שיתפשט בין קוראיה, בלי להצר על המלאכה הרבה שנעשתה בכלי הנוכחי.

 תודה לירדנה נפתלי שיעצה לי לכתוב על הנושא הזה.

 

אילנה שקולניק-בקל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב