דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היחס האישי מוקד בניצחון 

מאת    [ 13/07/2010 ]

מילים במאמר: 1118   [ נצפה 2819 פעמים ]

עשייתנו החינוכית בבית ובמוסדות החינוך צריכה לשאוף להצלחה.

החינוך, עיצוב פני הדור, הוא ממש "מלחמה ", קרב חזיתי אל מול סביבה משפיעה, הכוללת תקשורת,חברה, מחשב ועוד משפיעים רבים נוספים.

אפשר וניתן כמובן להצליח בכל משימה ויעד בקרבות חינוכיים - ערכיים אלה ולנצח. הניצחון בחינוך הוא היעד החשוב ביותר בכל עשייתנו כולל בתחום המדעי. כל הצלחה אקדמית, במשפט , מינהל עסקים, מדעי הטבע, הנדסה פסיכולוגיה ופילוסופיה תלויה בעיקרה בפיתוח אנשים , אוי לנו אם רק "נקנה " יידע ללא ערכים בכל גיל ובכל תקופה.

"יידע  הוא כוח" אנו נוהגים להדגיש בעשייתנו החינוכית ודאי שחשוב למלא המצבור המוחי- האינטלקטואלי בידע. זה הבסיס האיתן והמצוין לחכמה. שיקולי הדעת שלנו, בקבלת החלטות יהיו נבונות ומועצמות - כל עוד הן מבוססות על יידע , כל ההורים וכן המורים  עוסקים כל הזמן בהוספת ידע לילדים, צריך כל מורה לשאול את עצמו מידי שיעור מה הייתה תוספת הידע אותה העניק לתלמיד, מידי שיעור עליו גם לבדוק מה נותר מהלמידה הקודמת,לנסות להטמיע כל הידע בדרכים  אחרות בכלים שונים ומתוך חוויות של הצלחה. באשר חלק ניכר מהנלמד נשכח ,ככל שחוזרים על הידע, הרי הוא יוחדר אל תוך הלב ויעוגן בגופינו.

השפה המדוברת והכתובה האוריינות הכוללת כל אמצעי לימוד השפה תהא עשירה יותר מגוונת ומרתקת כל עוד המורה וההורה יבינו ויחדירו למוחם כי ההצלחה בכך תלויה בנו- ההורים והמורים.

מר צבי כורך שהיה לי ידיד נפש בחייו, לימדני כי הבסיס לכל ידע במגוון תחומים קשורים באושר הלשוני הטמון במוחו של כל תלמיד וכל אדם.

תסכול רב קיים בילד כאשר הכתוב והדיבור אינו מובן לו, בגלל השימוש בשפה עשירה.

צבי כורך- בשיטתו המרתקת,הפסיכודרמה הוראה באמצעות תנועה ומשחק, החדיר בנו את האמונה -כי ניתן לרכוש כל ידע באושר הלשוני, בתנאי שהשפה תוחדר לתוכנו באמצעים מרתקים, תוך שימוש בתנועה ומשחק.למידה מתוך חוויה בשמחה היא הבסיס החשוב ביותר לרכישת ידע ועצמה אנושית. השיעורים הניתנים במסגרת הפסיכודרמה מאפשרים שילובים של "כל" התלמידים בפיתוח השיעור בתהליך לרכישת היעדים שותפות זו נותנת תחושה של "אני מצליח" אני אישית בונה את השיעור , אני הוספתי מילים ומשפטים, ידע אישי לכולם וכך הפכתי לגורם משפיע אישית לכל הכיתה.

לשיעור מעניין זה- קיים המוקד החשוב ביותר להצלחה- והוא " היחס האישי", כל אחד בכיתה מרגיש שהוא חוליה חשובה ואיתנה בשרשרת הניצחון, ההצלחה של הכיתה חשובה בתנאי שכל אחד מהתלמידים מרגיש שהוא חלק מההצלחה.

היחס האישי הכבוד בין אדם לחברו, שיתופיות כל תלמיד בהתגברות על קשיים ובעיות, הקשבה לכל ילד,פיתוח המצוינות- ובכלל כל ילד בהתאם ליכולתו משום "חנוך לנוער על פי דרכו" אך גם על פי כישוריו, כדי לטפח היצירתיות הטמונה בכל ילד, העצמה אישית זו תלויה רק בנו.

פיתוח כל הכיתה , טיפוח חיי חברה במסגרת כל הכיתה- חשובה מאוד, הקניית ערכים שבין אדם לחברו מהווים תשתית אנושית נפלאה להצלחה. ההצלחה האמיתית  האידיאלית לבניית חברה נהדרת ,הקוד העיקרי בהצלחה קהילתית תלויה בעיקר באושרו האישי של כל תלמיד, בפיתוחו האינטלקטואלי, בעיצובו החינוכי והערכי. היחיד הוא הבסיס העיקרי , התשתית האיתנה ביותר, או אז ניתן לבנות בתים שונים מגוונים יפים ומפוארים.הם יחזיקו מעמד שנים רבות רק אם הקרקע עליה הבניין עומד חזקה ובריאה -הדוגמא מתהליך בנייה הוא נכון, אם כי לא מושלם ,באשר הבטון והבלוקים הם דוממים, בניין אנושי איתן תלוי באנשים- בילדים הדמויות חיות,על כן יש לשים לב, לשילוב הרגש , האהבה, החיוך, הלמידה בכיף, החוויה בכל ההצלחה, זקיפות הקומה,הדימוי העצמי החיובי , הביטחון העצמי, הגברת האופטימיות ולמידה .... למידה מתוך שמחה.

שילוב האינטליגנציה הרגשית מהווה בסיס חשוב ביותר בניצחון.

היחד, הקבוצה, הארגון ופעילותו, חשוב ביותר להצלחת המוסד החינוכי כבי"ס הוא חכם וטוב, אך שיא ההצלחה,תעוגן "רק" אם כל מורה יחוש כי " קולו האישי" נשמע, אם מטפחים חדר מורים לומד המשולב בהעצמת כל מורה והקשבה לכל אחד הניצחון יגיע רק אם כל מורה יפתח את כישורי במסגרת חדר המורים.

אחדות מתוך ייחודיות, מטוס ימריא לגבהים במהירות ובאיכות רק אם כל חלק ממבנהו ממלא תפקידו כדבעי, ישיבות מורים במוסד החינוכי, מהווים מוקד עיקרי בהצלחה כאשר המנהל שהוא מנהיג מבין שתפקידו העיקרי הוא -העצמת מורים, קידומם ופיתוחם הקבוצתי והאישי כל הזמן לאורך כל הדרך.

העצמה קבוצתית בהשתלמויות ובישיבות חשובה מאוד, החובה עלינו לדאוג שהיא תהיה משולבת בפיתוח אישי של כל מורה.

העצמת כל מורה תלויה ביחס האישי בשיחה האישית עם כל מורה, בהקשבה ושיחה בניחותא לא תוך לחץ, שיחה מאתגרת ומקשיבה, יצירת דיאלוג אמיתי בין מנהל ומורה ב"גובה העיניים" מתוך הערכה אישית כל אחד בהתאם לאופיו ויכולתו.

אסור לשיחה האישית להיות חפוזה ומהירה הסבלנות והסובלנות , האמפטיה , ההקשבה האמיתית,מבט ישיר לעיניו של המדבר, נינוחות ושלווה בשיחה האישית מוסיפים פתיחות, אמינות, אנושית, והמון יושר והגינות.

מתכונת חינוכית ערכית זו חייבת להיות נחלת כל מורה והורה.

פיתוח חיי משפחתו מהווה יעד מרכזי ביצירת קהילה חברה ואומה, התא המשפחתי

מהווה התשתית לכל יצירת חברה הוגנת מתחשבת ביותר, ההורים אחדות בין ילדים המשפחה אך לשלב פיתוח הייחודיות- כל ילד הוא אישיות בפני עצמה, עם אופי ייחודי, כישורים,ותכונות המאפיינים רק אותו, ע"כ קיים צורך חיוני ביותר שכ"א , כל ילד, יקבל יחס אישי,"השיחה האישית" עם כל ילד מהווה מוקד בהעצמתו, אישיותו של כל אחד ואחד.

פיתוח הרצון, המוטיבציה, האומץ נחרצות ולהט, תלויים רבות בשיחה האישית.

תפקידו העיקרי של מנהל בי"ס שהוא מנהיג הוא העצמתם שלה מורים כאמור ב-2- מישורים , בישיבות ובהשתלמויות של כל צוותי המורים מחד,ומאידך, בשיחה אישית עם כל מורה. גם זו חייבת להיות מעוגנת בחן, חיוך, הקשבה ובמבט ישיר לעיני כל מורה. כך זוקפים קומתו של כל אחד ואחד ומגבירים את היכולת האישית להעפלה מעלה ולהתגברות על כל מכשול. כך בדיוק חייב מורה שהוא מנהיג לפעול בכיתתו , פיתוח הכלל, הכיתה, יצירת גיבוש חברתי, יצירת למידה בחברותות, הוראה עמיתים, הקשבה לחבר, התייחסות לכל אחד, נתינת עזרה הדדית,מהווים בהחלט מוקד חשוב בבניית כיתה מלוכדת. אך חובה על כל מורה למצוא הנתיבים כדי לקיים" שיחה אישית" עם כל תלמיד , שיחה קצרה במהלך השיעורים המרתקים שיש בהם הרבה עבודה עצמית וקבוצתית מהווים דרך למידה מעולה בעת זו ניתן לשבת עם תלמידים בודדים לעידוד, לשיחה, לטפיחה על השכם, להארה ולהערה ולמילה טובה.

חשוב ביותר למצוא הזמן כדי לקבוע גם מועד ל"שיחה אישית" ממושכת עם כל תלמיד ותלמיד לדעתי, שיחה זו מהווה מוקד בהצלחה חינוכית .

קביעת עיתים לתורה -מהווה המוקד החשוב בהגברת תורה והאדרתה כך עלינו לנהוג בחינוך- קביעת עיתים ל"שיחה אישית" ילד יהא מאושר אם הוא יחוש כי קיים יחס אישי.הפתיחות, המוטיבציה וזקיפות הקומה יגביהו לשחקים אם כולם יחושו ביטחון עצמי ודימוי עצמי, חשיבה חיובית מחזקת תכונות אלו.

מצאתי מוסדות חינוך מצוינים שדרך חינוכית זו מהווה יעד חשוב בהצלחתם.כפי שתיאר בפני מנהל ביה"ס איכותי "אנו מקיימים ישיבות מורים, אסיפות הורים ואסיפות תלמידים". היינו,כשם שבביה"ס ברור לכולנו קיומם של מפגשי מורים ללמידה,אסיפות הורים למידע וללמידה,כך מפתחים תלמידים במפגשים אישיים, בשעות אחה"צ והערב.

השיחות האישיות פותחות סגור ליבם של התלמידים, מאפשרות ביטוי אישי ,פתיחות והמון אהבת אדם.

ילד מאושר יותר כאשר מאזינים רק לו, הוא יגביר את עשייתו האיכותית יהא קשוב לכל הסביבה, ויתאמץ יותר להשיג כל יעד מתוכנן.

השיחה האישית עם ילד ועם כל אדם חיונית מאוד לפיתוח כישורים אישיים ולטיפוח המצוינות

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב