דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיתון לטובה - סקירה מאקרו כלכלית וטכנית 

מאת    [ 25/03/2007 ]

מילים במאמר: 1115   [ נצפה 2881 פעמים ]

Good Cop, Bad Cop
החודש החליטו הנגידים לשחק במשחק האכזרי ביותר. האחד מרביץ והשני מלטף.
הפעם גרינספן אחז במקל ואילו ברננקי ניגב את הדמעות. זה לא שונה מאמא ואבא המנסים לחנך את הילדים הסוררים. צד אחד מכה, צד שני מלטף. אבל, גם לילדים וכמו למשקיעים יש סבלנות מסוימת וברגע שהיא פוקעת, שוברים את הכלים.
המשקיעים, הסוחרים, מנהלי התיקים, כולם, נאזרים בסבלנות עד להורדת ריבית. ככול שההורדה המיוחלת מתעכבת, סף הלחצים עולה. וכאשר הבכירים זורקים מניות בשוק אין מי שיתפוס אותן, הפאניקה מתחילה.
גרינספן, ראה כיצד החזון שלו מתפרק לרסיסים. זה התחיל בעדכון שיעור הצמיחה לרבעון האחרון של 2006 אשר הראה שכלכלת ארה"ב עומדת במקום, שהאינפלציה עדיין במגמת עלייה, שהמדינות היצואניות עדיין לא משתפות פעולה ועוזרות לכלכלת ארה"ב, ששוק האג"ח מצביע על לחצים אינפלציוניים וששוק המניות נמצא בלחץ עצום.
עם קצת פסיכולוגיה הצליח גרינספן לגרום לשווקים לבצע סיבוב פרסה ולחזור לנקודה מתחילת השנה. ניתן לומר שגרינספן ע"י דבריו אפשר לכל השווקים לחזור אחורה בזמן, ולנסות ולתקן את ה"תקלות" ולהמשיך על פי התוכניות המקוריות.
אולם, ביום הודעת הריבית, ברננקי קיבל את זכות הדיבור וסתר את דברי הנגיד לשעבר. דבריו של הנגיד הובילו לראלי חזק מאוד במדדים ובסקטורים ושוק המניות נשם לרווחה.
הלחץ ירד. אבל, הראלי במדדים למעשה ביטל את הפאניקה שזרע הנגיד לשעבר.
מבט מהיר על הגרפים והתמונה דיי מזעזעת. שתי פניות פרסה חדות הוציאו את שוק המניות משווי משקל ומהמגמה העולה. במבט מהיר על שוק הסחורות ניתן לראות כי הנפט והזהב חוזרים לעלות. זה בטוח לא יקל על נתוני האינפלציה.

מלכודת דבש
הכלכלה האמריקאית מבוססת על צריכה פרטית ועל סקטור הנדל"ן. האופטימיות בשוק המניות בתקופה האחרונה נבעה ממספר נתוני מאקרו חיוביים אשר הקרינו אופטימיות על הכלכלה האמריקאית. אולם בתחילת חודש מרץ, יצא האוויר מסקטור המשכנתאות המשני.
מניות של חברות מבוססות בסקטור צנחו בעשרות אחוזים מדיי יום. מחירי מניות של מספר חברות ירד מתחילת השנה בין 80% ל- 98% (!). מדובר בחברות גדולות בסקטור המשכנתאות המשני אשר מאפשרות אשראי לצרכנים ברמת סיכון גבוה. ככול שהסיכון של הצרכן גבוה, הריבית על המשכנתא גבוהה, הקושי להחזיר את המשכנתא גדול יותר.
אין ספק שיש בועה בסקטור המשכנתאות או יותר נכון לומר שהבועה בתהליך פיצוץ.
מדוע בתהליך? מכוון שכרגע אין אפשרות לדעת במדויק את ההשפעה הכלכלית על הסקטורים הקשורים לסקטור המשכנתאות ופה המלכודת. הבועה בסקטור הנדל"ן כנראה ועדיין לא התפוצצה והסתיימה. ניתן לזהות פיצוץ של בועה בירידות של מחירי מניות מתוך סקטור המשכנתאות המשני. זה לא שונה מהתנהגות המניות בשנת 2000.

בועה מתרחשת כאשר הצרכנים הופכים לחמדנים, רוצים עוד ועוד, לוקחים עוד משכנתא בשביל שיוכלו לקנות עוד בית ולמכור אותו ב- 100% רווח לאחר שנה או שנתיים.
כמו במסיבה, האחרונים שמגיעים לחגוג נשארים לנקות את הבלגן של אלו שחגגו והלכו.
תמיד תדאגו שלא תהיו אלה שנשארים לנקות, כלומר אם קונים מניה, דירה, רכב וכדומה, תבדקו האם יש מישהו שיקנה את נכס מכם? אם אין, אל תקנו.

בשבוע שעבר פורסמו נתוני מאקרו חיוביים על סקטור הנדל"ן:
התחלות בניה מעל התחזיות.
מתן רישיונות בניה בהתאם לתחזיות.

המלכודת היא שהנתונים הנ"ל לחודש פברואר, סקטור המשכנתאות המשני קרס בתחילת מרץ. כלומר את ההשפעה על סקטור הנדל"ן "נגלה" רק בשבועות הקרובים. בינתיים ממשיכים עסקים כרגיל. המלכודת בעיצומה.
הטענה שלי היא, שההשפעה על סקטור הנדל"ן תגיע באיזה שהוא שלב בזמן ולדעתי ההשפעה תהיה מהירה מאוד. כלומר, הצפי הוא שנראה את ההשפעה בנתוני המאקרו בשבועות הקרובים. להערכתי, יהיה קשה מאוד להתאושש מהאירועים האחרונים, אלו לא אירועים שניתן לבטל בהינף יד.

הנחת העבודה העיקרית היא ששוק המניות תלוי בשינויים בריבית המוניטארית. אם הריבית תרד, שוק המניות יעלה חזק מאוד. אם הריבית תישאר על כנה, הלחץ בשווקים יגדל והעצבנות בהתאם, שוק המניות תנודתי ומסוכן. התרחיש הפסימי ביותר הוא העלאות ריבית עקב נתוני אינפלציה חזקים. האם זה יתכן? בהחלט.
גרינספן התעלל בשווקים מכוון ששוק האג"ח הצביע על העלאות ריבית באופן מיידי (!)
וכאשר זה קורה.... חייב לקום מנהיג.

דרך אגב, האירועים האחרונים קרו במדויק באפריל, מאי 2006. הטענה היא, כאשר האירועים הללו חוזרים ונשנים בתדירות גבוהה אזי שוק המניות בכיוון אחד, למטה. באופן מטפורי ניתן להשוות את זה לכמעט לכל דבר בחיים.
כמו שאומרים אם מרביצים לך תושיט את הלחי השנייה, נכון? בוודאי. באיזה שהוא שלב נגמרות הלחיים הפנויות ואז עוברים ממצב ספיגה למצב התקפה, מוכרים מכל הבא ליד. מסחר בשוק ההון הינו דרך חיים. אלו אשר יצליחו להבין זאת יזכו בהצלחה רבה.

לשחרר את הלחץ
מול הנגיד קיימת תמונה מאוד בעייתי, מצד אחד השווקים דורשים הורדות ריבית. מול הדרישה הזאת קיימים נתוני מאקרו אשר מצביעים על התרחבות הסביבה האינפלציונית ובאופן חמור. נמצא שהמדד PPI עלה בפברואר ב- 1.3%. הרבה מעל התחזיות.
הסקטורים שבהן חלה עליית מחירים הם בעיקר, מזון, אנרגיה, סיגריות וצעצועים.
באופן אינטואיטיבי ניתן להסיק כי היצרן לא פראייר והוא יגלגל את הגידול בעלויות הייצור על הצרכן. ומכוון שמדובר בסקטורים הבסיסיים ביותר, הצפי הוא שתחול עלייה במדד ה- CPI.
כרגע, הסביבה האינפלציונית אינה מאפשרת הורדות ריבית.
האם הנגיד יוריד את הריבית בכל מקרה? לדעתי לא.
הלחץ להורדת הריבית רק יתעצם עקב האירועים האחרונים בסקטור המשכנתאות המשני. הדרישה תגיע על מנת להקל על המלווים בהחזרים ועל החברות הפיננסיות המונפות אשראי.
מצד שני, הורדת הריבית תאפשר לציבור מסוים כן להגדיל את היקף ההלוואות ולמעשה תנפח את הבלון בחזרה.
לדעתי, הבנק המרכזי יאפשר לשווקים לקבוע את הכיוון "הנכון" ויתערב פסיכולוגית בשווקים וזאת על מנת למנוע האטה כלכלית. יש לציין כי אלו ניסיונות בלבד ולא בטוח שהם יצליחו.

מיתון לטובה
מיתון זאת לא מילה רעה. המיתון הוא השלב האחרון אחרי האטה כלכלית.
המטרה של המיתון היא להחזיר את כלכלות העולם לשיווי משקל.
כרגע הכלכלות בעולם אינן, בלשון המעטה, בשיווי משקל.
המטרה של המיתון היא "לרדת על מנת שוב לעלות".
החלום של גרינספן הוא לאפשר לכלכלת ארה"ב לצמוח בשיעור של 3% ברבעון וללא האטה כלכלית וללא מיתון. המהלך יצא בפועל על ידי פתיחה של גבולות ארה"ב לייבוא מאסיבי.
בינתיים התוכנית של גרינספן אינה מושלמת. מכוון שבפועל כלכלת ארה"ב אינה צומחת ב- 3% בשנה וגם לא בתוך הגל העולה של מחזור העסקים שקובע כי הצמיחה הכלכלית נמשכת כ- 5 שנים. אנחנו בעיצומה של השנה החמישית וכבר עכשיו כלכלת ארה"ב נמצאת בהאטה כלכלית עדינה.

בפראקטיקה
מניתוח טכני של המדדים המובילים בבורסות ארה"ב עולה כי 4 המדדים המובילים יישרו קו.
המדדים נבלמו על ממוצע 200 יום ותיקנו חדות ביום רביעי , ה- 21.03.07.
ניתן למפות את המדדים ולקבוע כי כניסה ללונג תתבצע מעל לגבוה שנתי וכניסה לשורט תתבצע בשבירה של התמיכה הכפולה שנוצרה בשבועות האחרונים.

המלצות
* מומלץ להמשיך להחזיק מניות ללונג אך להתגונן על ידי שורט או אופציות PUT על מדדים או על מניות שוק בטווח פקיעה של חצי שנה ועד שנה.
* מומלץ להגדיל בסיס מזומן ולפעול רק לאחר שמתקבל כיוון ברור מניתוח מאקרו כלכלה ומניתוח טכני.
* שוק המניות נשאר בהגדרתו stock-pickers market , כלומר מסחר נקודתי ולא רוחבי.
* יש להקפיד על ניהול כספים וניהול סיכונים ברמה גבוהה מאוד. אין מקום לטעויות.
* שוק המניות מוגדר נכון להיום, נטרלי. וזאת מכוון שהזעזועים האחרונים נבלמו יפה על ידי הקונים. מצד שני, על הקונים חובת ההוכחה שהשוק אכן ראוי לכסף שלנו. ההוכחה תתקבל בפריצה של השיאים השנתיים במדדים שאליהן ניתן להצטרף בביטחון גבוה יותר מהתקופה הנוכחית.
!Trade Safe - תוכנית אימון אישית לסוחרים בניירות ערך.

מטרת התוכנית היא להפוך תוך זמן קצר לסוחר האולטימטיבי - לסוחר הטוב ביותר.
בתוכנית האימון משלבים סגנונות מסחר כגון SWING ו- DAY על מניות, אופציות וחוזים עתידיים
כאשר המטרה הסופית היא ליצור הכנסה נוספת או עיקרית ממסחר בניירות ערך.

לפרטים נוספים:
2199742 - 054

בברכה
אייל כרמי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב