דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוצרי הלבשה - סימון על פי צו הגנת הצרכן 

מאת    [ 04/07/2010 ]

מילים במאמר: 712   [ נצפה 4043 פעמים ]

עו"ד דנה זלוטין – אנדרייב, עו"ד גיל נדל

יבוא של מוצרי הלבשה בדומה לכל יבוא אחר דורש מהיבואן תשלומי מיסים ועמידה בהוראות חוקים ותקנות רלוונטיים. במסגרת זו ומבין חובותיו, על היבואן להקפיד ולבדוק כי הטובין מסומנים בהתאם להוראות החוק. במקרה של אי הקפדה על סימון הטובין הראוי, רשאית הרשות להפעל את סמכותה כנגד היבואן בין אם תחליט להטיל עליו קנס בצורה של כופר או לתפוס את הטובין ולהחרימם.

הנושא של סימון טובין מעוגן בחוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981, אשר דן בסימון טובין ואריזתם. החוק קובע הוראות שונות ובין היתר כי סימון חייב להתבצע בעברית אלא אם קיימת הוראה הקובעת אחרת. מאחר והוראות החוק דנות בהגנות הניתנות מכוחו לצרכן באופן נרחב ומקיף, הותקן צו הגנת הצרכן (סימון טובין), תשמ"ג-1983, שתפקידו להסדיר את הנושא הספציפי של הסימון. הצו קובע כי הסימון יעשה בהדפסה, בהטבעה, בחריטה או בכל דרך אחרת על הטובין או אריזתם למעט בכתב יד. לא ניתן לסמן על הטובין או על אריזתם, ייעשה הסימון על גבי  תווית שתוצמד היטב לטובין או לאריזתם בהדבקה או בתפירה באופן שתמנע הסרתה בקלות.

כל סימון יכלול פרטים אלה:

שם המצרך וכינויו המסחרי;
הסימן המסחרי הרשום (אם ישנו כזה);
שם הדגם ומספר סידורי (אם ישנם);
היות המצרך מסוג ב' אם איכותו נמוכה מהרגיל או שהוא פגום;
אם המצרך מוחדש - המלה "מוחדש" ותאריך החדשתו;
שם היצרן ומענו, ואם המצרך מיובא - שם היבואן ומענו;
ארץ הייצור;
כמות המצרך;
במקרה של מוצרי הלבשה - שם הסיב ממנו עשוי מוצר ההלבשה. ככל שהמוצר עשוי מתערבות של סיבים שונים, יצוינו שמות הסיבים ושמם באחוזים, לפי סדר יורד. כך גם לעניין המוצרים העשויים מעור.

הצו נותן התייחסות פרטנית בנוגע לסימון מוצרי הלבשה. במסגרת זו הוא קובע כי "מוצרי הלבשה" הינם מוצר המיועד או העשוי לשמש לבוש לגברים, נשים או ילדים, המורכב ביסודו מסיבי טקסטיל או מעור, בין אם יש בו חלקים או אביזרים שאינם עשויים סיבי טקסטיל או עור מעובד בין אם אין בו חלקים כאמור.

הצו מחייב כי הסימון של מוצרי הלבשה יהא ברור ובר קיימא אשר ייעשה על מוצר ההלבשה גופו, או על גבי תווית עשויה מבד התפורה היטב או המחוברת דרך קבע באופן אחר למוצר ההלבשה, ובלבד שתווית או סימון המצויים על גבי מוצר ההלבשה גופו יהיו עמידים בכביסה.
לעניין זה, סימון גרביים, כובעים, צעיפים וכפפות, ייעשה על גבי האריזה או על גבי תווית שתוצמד להם היטב, או לאריזתם, בהדבקה.

טובין ארוזים:
ככל שהטובין ארוזים, יש לסמנם על השכבה החיצונית שלהם. עם זאת, במידה והשכבה החיצונית של האריזה עשויה חומר שקוף, אזי מותר כי הסימון יופיע מתחתיה. חשוב כמובן כי הסימון יהא קריא וברור.

טובין מיובאים עם הוראות שימוש ואזהרה בלועזית:
חובה כי על טובין אלה יופיע תרגום מלא ומדויק בעברית של ההוראות והאזהרות,   כאשר הגודל של האותיות בעבירת לא יקטן מהגודל של האותיות בלועזית.
מוצרי ההלבשה המסומנים בתווית לועזית, הכוללת הוראות כביסה וגיהוץ בצורת סימנים גראפיים או ספרות המציינות מידות, אין חובה לסמן את הסימנים הגראפיים או הספרות בעברית, בתנאי שייכתב על גבי התווית הכתובה בעברית שפרטי סימון אלה מפורטים בתווית לועזית.

טובין המורכבים ממספר פריטים ויחידות:
היה מוצר ההלבשה מורכב ממספר פריטים או יחידות, אשר לכל אחד מהם הרכב סיבים שונה או תכונות אחרות שונות, הטעונות סימון, חייבים כל פריט או יחידה סימון נפרד. עם זאת, במקרה שכל הפריטים או היחידות נמכרים לצרכן יחד כמוצר הלבשה אחד, מותר לסמן את כל הטעון סימון על תווית אחת תוך הפרדה ברורה בין הפרטים המתייחסים לכל פריט או יחידה.
היה המוצר מורכב ממספר פריטים או יחידות, הנמכרים לצרכן יחד כמוצר הלבשה אחד ואשר כל תכונותיהם הטעונות סימון זהות – מותר לסמן את הטעון סימון על תווית אחת.

בנוסף, קובע הצו, בין היתר, את החובות והאיסורים הבאים:
אסור כי מוצרי טקסטיל והנעלה יסומנו לגבי תווית או שלט צמוד למכל או למדף שבו הם מונחים או בסמוך אליהם אף אם מדובר בטובין מסוג אחד שאינם ארוזים או ארוזים באריזה שקופה, המוצגים למכירה בתפזורת וסימונם אחיד;
חובה כי פרטי הסימון יהיו ברורים, קריאים ובני קיימא. יש לסמן כל מילה ופרט בבהירות באותיות שאינן קטנות ודחוסות, במקום הנראה לעין ובאופן שיקל על הצרכן לקרוא את הסימון ולהבינו. על הסימון להיות בצבע השונה מצבע הרקע עליו הוא מופיע. אסור כי הסימון יטושטש ע"י איורים או חומר אחר כתוב, מודפס או מוטבע או כל סיבה אחרת.

בשולי הדברים נציין כי סקירה זו אינה מתייחס להוראותיו של צו יבוא חופשי בענייננו, ועל כך נרחיב ונכתוב בזמן הקרוב.

 

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב