דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כללים לשימוש בטוח ברתכות חשמליות להגברת בטיחות העובד 

מאת    [ 30/06/2010 ]

מילים במאמר: 1235   [ נצפה 4190 פעמים ]

כללים לשימוש בטוח ברתכות חשמליות להגברת בטיחות העובד

בטיחות וגיהות בעבודה הוא אחד הנושאים החשובים בכל חברה. רבות החברות העושות כיום כל שלאל ידם על מנת להגביר את המודעות לבטיחות בקרב העובדים ובכך לשמור על בטיחותם ובריאותם. ככלל, נושא בטיחות בעבודה מתייחס למניעת תאונות ובכללן: נפילות, כוויות, קטיעות איברים וכו' ונושא הגיהות התעסוקתית מתייחס למניעת מחלות מקצוע (עיוורון, חירשות, סרטן וכו'). במאמר זה אשים דגש על תחום מקצועי הקרוב לי במיוחד. כמפקח ריתוך מוסמך וכמי שמצוי בתחום ההנדסי טכנולוגי עוד מקדמא דנא חשוב לי להדגיש את הצורך בהגברת בטיחותו של העובד העוסק בריתוך. אין מדובר בדבר של מה בכך ומאמר זה יטיל אור על כל מה שתמיד רציתם לדעת בנושא בטיחות בעבודות ריתוך ולא העזתם לשאול, או ליתר דיוק לא היה לכם את מי לשאול.

כמעט כל מפעל מצויד ברתכת חשמלית אחת, ואף יותר, המשמשת אותו לייצור ולתיקון רכיבים וציוד מסוגים שונים.

רוב הרתכות המצויות במפעלים הן שנאים במתח 240 וולט או 400 וולט, כשמקור הכוח הוא רשת החשמל המפעלית. קיימות גם רתכות ניידות המופעלות באמצעות מנועי דיזל או בנזין. התקנה נכונה של הרתכת והשימוש הנכון בקשת החשמלית מאפשרים עבודה רצופה בבטיחות. אך, שימוש לא נכון ברתכת עלול לחשוף את הרתך לסיכונים לא מעטים וביניהם: חשיפה לגזים רעילים, חלקיקי מתכות וקרינה (סינוור ו/או חימום); סיכוני שריפה ו/או התפוצצות; חישמול; רעש מזיק ועוד. כל אחד מהסיכונים הללו עלול לגרום לפגיעה גופנית ואף למוות. שימוש לא נכון גם עלול לגרום נזק לחומרים (מאמצים תרמיים בחומר המרותך). ניתן למזער את רמות הסיכון הצפויות באמצעות יישום הכללים וההמלצות הבאים:

בחירת הרתכת- ברכישת הרתכת ודאו שהיא מתוכננת בהיבט הבטיחות: עומדת בדרישות תקני NEMA -National Electrical Manufacturers Association או בתקני הבטיחות בנושא, שפורסמו על ידי מעבדות UL בארה"ב. ודאו שהרתכת שבכוונתכם לרכוש מאושרת על ידי ארגון מוכר (למשל: אחד מהארגונים הנ"ל).

התקנת הרתכת- לפני התקנת הרתכת יש לוודא שמערכת החשמל במקום מתאימה לעומס הנוסף הצפוי בהפעלת הרתכת. מומלץ להיוועץ עם נציגו של ספק החשמל או בחשמלאי מוסמך. התעלמות מהעומס הנוסף עלולה לגרום לדליקה ו/או להרס של הציוד; מעטפת הרתכת חייבת להיות מוארקת. יש לקבוע מפסק בטיחות (להפסקה מבוקרת של זרם החשמל) על פתיל הזינה בקרבת הרתכת. יש להגן על הרתכת  גם באמצעות מפסק זרם שיותקן על מעגל הזרם ברשת ההספקה, שממנו מגיע זרם החשמל לרתכת.

כללי בטיחות בסיסיים לקיום בכל עת- לפני שמתחילים בפעולות הריתוך, יש להקפיד לקרוא את האזהרות והוראות השימוש של היצרן ולקיים אותן.

איוורור- יש למקם את הרתכת במקום מאוורר. את האוורור הנדרש מספקים באמצעות מערכת יניקה הממוקמת קרוב ככל האפשר לאזור הריתוך. רמת האיוורור הנדרשת תלויה בסוג העבודה: בשעת הריתוך יש להקפיד על איוורור מוגבר ובריתוך מתכות מסוכנות יש להקפיד באופן מיוחד על איוורור מקומי יעיל. לעיתים נדרש גם מיגון אישי על הנשימה. החומרים הנחשבים כבעלי הסיכון הגבוה ביותר הם: אבקות ריתוך,ציפויי אלקטרודות ריתוך,חומרים המכילים פלואור, אבץ, עופרת, בריליום, קדמיום וכספית. גם תכשירי ניקוי ומסירי שומנים נחשבים כחומרים מסוכנים לאדם, ושאריות שלהם עלולות להישאר על המתכת שאותה מרתכים.

מניעת שריפות- יש לוודא שמקום העבודה מוגן מפני שריפות מכיוון שהריתוך בקשת חשמלית מאפשר יצירת טמפרטורות גבוהות (יותר מ- 5500 מעלות צלזיוס). ניתן למגן את המקום באמצעות מחיצות הפרדה לאש. הרצפה צריכה להיות מבטון או מחומר אחר, עמיד בחום ולא דליק. סדקים ברצפה יש לאטום היטב כדי למנוע חדירת ניצוצות או חלקי מתכת חמים לתוכם. כאשר לא ניתן לבצע את עבודות הריתוך באזור מוגן מאש יש להרחיק מהאזור פריטים רגישים לחום/דליקים או ליצור סביבם מיגון מתאים מפני חשיפה למקורות החום וההצתה. מומלץ, וצריך- כמעט בכל המקרים- להציב במקום אדם נוסף שיפקח על הנעשה ויוודא שאין סכנה לדליקה ממקור "לא צפוי". יש להציב באזור הריתוך ציוד לכיבוי אש. הרתך ועוזרו צריכים לקבל הדרכה בנוגע להפעלת אמצעי הכיבוי ולתרגל את הפעלתם. במהלך ביצוע עבודות הריתוך יש להרחיק מכיסי הבגדים מצתים לסיגריות, אשר עלולים לגרום לסיכון רב בסביבה חמה ובסמיכות למקור הצתה.

מיגון אישי- הרתך ועוזרו וכל מי שמצוי באזור העבודה ילבשו בגדים מתאימים להגנה מפני החום, קרינת UV וניצוצות שיוצרת הקשת. ביגוד מגן לעבודות ריתוך כולל: חולצה בעלת שרוולים ארוכים מכופתרים, שרוולים ארוכים מחומר מעכב אש המולבשים על הזרועות ללא קיפולים, מומלץ ללבוש סרבל חסין אש או חלוק להגנה על מירב שטח האש, כפפות עבודה ארוכות עשויות עור המכסות את היד גבוה ככל האפשר מעל לפרק כף היד, נעלי בטיחות גבוהות, משקפי מגן שקופים ומעליהם קסדת ריתוך או מגן ידני המצוידים בלוח לסינון קרינה, לכיסוי והגנה על העיניים והפנים, כיפת ראש למניעת פגיעה בשיער או בראש, מגני אוזניים ואמצעים להגנה על הנשימה. יש לתחום את אזור הריתוך באמצעות מחיצות, המיועדות להגן גם על כל מי שמצוי בסביבה. כאשר לא ניתן לתחום את האזור, כאמור, יש להציב מחיצות מגן ניידות ולצייד גם את האנשים שבסביבה במשקפי מגן, שימנעו אפשרות לסינוור עקב ההבזקים.

עבודה בבטיחות- כל רתך חדש צריך לקבל הדרכה בנושאי בטיחות בעבודה, על ידי רתך מוסמך או מפקח ריתוך מוסמך, לפני עבודת הריתוך הראשונה שלו. יש לחזור על ההדרכה הנ"ל מידי תקופה, במסגרת פעילויות ההדרכה השנתיות הנערכות במפעל. אין להשתמש בחביות או במיכלים ריקים, ועל אחת כמה וכמה מלאים! כאמצעי תמיכה בעבודות ריתוך. מיכלים וחביות כוללים סיכונים לפיצוץ, בגלל אדי החומרים אשר עלולים להימצא בהם גם כשהם ריקים מנוזלים, לכן: עבודות ריתוך יש לבצע על שולחן עבודה עשוי מחומר עמיד באש, המותאם לגובהו של הרתך, אין לבצע עבודות ריתוך ישירות על רצפת בטון- החום הנפלט דרך הקשת נצבר בבטון ועלול לגרום ליצירת אדי קיטור, עד כדי פיצוץ, את כבלי החשמל של הרתכת יש למקם כך שיהיו מוגנים מפני ניצוצות וחלקי פלדה מותכת הנוצרים במהלך הריתוך. יש להגן על הכבלים ולמנוע את חשיפתם גם לגריז ולשמנים. רתכות חשמליות עלולות ליצור סיכוני חישמול, עד למוות. לכן, בריתוך של מתכות או חומרים מוליכים אחרים יש להקפיד לעמוד על משטח מבודד ו/או לחילופין, הרתך ילבש כפפות גומי לבידוד מתחת לכפפות המגן המיועדות לריתוך. המשטח המרותך צריך להיות נקי ממזהמים כדי למנוע פגיעה פיזית או כימית בעת העבודה. כאשר מתחילים בניקוי הסיגים ("שלקה") לאחר ביצוע של "זחל ריתוך" יש להקפיד ולהישמר מפגיעה כלשהי בעיניים או בגוף, מסיגים או שבבים מתעופפים בעת השימוש במברשת הפלדה, במכות פטיש וכדומה. אין להשליך על הקרקע אלקטרודות כדי למנוע סיכוני החלקה על המוטות העגולים. בהזזת הפריט המרותך יש להשתמש במלקחי פלדה. צינון פלדה חמה במים קרים- יש לבצע בזהירות, כדי להימנע מחשיפה לפרץ האדים המשתחרר מהמתכת. יש להציב שילוט מתאים לצד כל פריט מרותך שהונח לצינון. בתום יום העבודה יש להפסיק את הספקת החשמל לרתכת ולשחרר את האלקטרודה מידית האחיזה שלה. את מחזיק האלקטרודה יש להניח במקום שלא יאפשר מגע אקראי בו.

ציוד לעזרה ראשונה- באזור הריתוך צריכים להיות תמיד אמצעים מתאימים לטיפול ראשוני בכוויות. ערכת העזרה הראשונה צריכה לעבור "רענון" מידי תקופה, להשלמת ציוד ולהחלפת מוצרים שתוקפם פג. חשוב שאדם אחד לפחות יעבור הכשרה בהגשת עזרה ראשונה ויהיה מיומן בטיפול חירום כאשר יידרש. כל פגיעה קלה כחמורה עלולה להחמיר ללא טיפול מיידי נכון.

לסיכום, מדובר בסוגיות סבוכות ומורכבות שאין להקל בהן ראש. במידה ואתם נתקלים בסיטואציה שעניינה בטיחות בעבודה, הן בהתייחס לעובד והן בהתייחס למעביד, חשוב לפנות אל עורך דין בטיחות בעבודה המתמחה בתחום על מנת שיוכל לסייע לכם בהתמודדות נכונה על פי החוק ובהתבסס על הפסיקה העדכנית בתחום.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

© כל הזכויות שמורות לעו"ד אינג' עדי א. עציץ ואין לעשות בו שימוש כלשהו ללא קבלת רשותו הפורמאלית מראש.

אינג' עדי א. עציץ, עו"ד            הכותב הינו עורך דין ומהנדס המתמחה במשפט הנדסי טכנולוגי, בטיחות בעבודה, דיני עבודה ותאונות עבודה.                                                            למידע נוסף בקרו באתר הבית www.aadieng-law.co.il                                        לתיאום פגישה ניתן ליצור קשר בטלפון- 054-6354234




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב