דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי קריירה והמחשבה המעכבת 

מאת    [ 30/06/2010 ]

מילים במאמר: 1092   [ נצפה 2932 פעמים ]

שינוי קריירה באמצעות גישה להשגת מטרות –המחשבה המעכבת.

בחיפוש אחר קריירה חדשה לכל אחד סגנון שינוי משלו. יש כאלו שמגדירים תכנית מראש והם יתחילו את הדרך לא לפני שהם נפרדים מהפרק הנוכחי בחייהם. אחרים יעדיפו לפתוח פרק חדש בעודם מועסקים במקום העבודה הנוכחי. יש כאלו שייקחו תקופת צינון ויתרפקו על כספי הפיצויים.

לא משנה איזו דרך מאפיינת אתכם, גישת המחשבה המעכבת תסייע לכם בשלב שבו תתקשו לעשות צעד אחד קטן נוסף בשינוי.


בגישת המחשבה המעכבת מתייחסים ל 9 שלבים בשינוי קריירה מוצלח.

חני, סייעת לרופא שיניים ב 20 שנים האחרונות החליטה שדי לה. היא עזבה את מקום עבודתה והגיעה לאימון "למצוא כיוון תעסוקתי חדש שיביא לידי ביטוי את הכישורים שלי".

גם במקרה הזה השתמשנו בגישת המחשבה המעכבת כדי לייצר בהירות ולצאת לדרך,להגשמת המטרה

1. הקושי
הגדרנו את הקונפליקט או הקושי: "נמאס לי מהמקצוע שלי, אני רוצה מקצוע חדש"

בתחילת התהליך חשפנו ערכים שמנהלים את חני וחשובים לה ביומיום. בין הערכים הופיעו נתינה, למידה והדרכה. לאחר מיפוי הערכים, שוחחנו על חלומות ישנים שלא מומשו. בעבר, חני חלמה להיות מורה או אחות. מאחר וכישורי הניהול שלה באים לה בטבעיות היא חשבה לשלב אותם בלימודים לניהול בית אבות. אולם היום, לימודים מסוג זה נראו לה ארוכים ומייגעים והיא הכריזה שאין לה סבלנות ללמוד כל כך הרבה זמן.

כמו כן, עלתה סוגית הכסף. לימודים ארוכי טווח יצריכו ירידה בהכנסתה בשנים הקרובות והתחייבות כזו הייתה "כבדה" מדי. למרות כל מה שנאמר כאן יצאה חני לבדוק מהן העלויות של שכר לימוד ואיזו הלוואות תוכל לקבל מהבנק למימון הלימודים.

2. ההתנהגות
אלו התנהגויות נובעות מהקושי? מה חני עושה או נמנעת מלעשות שמעצים את הקושי?

חני מחפשת בעיתונים קורסים ומבררת עלויות. מתעניינת בעיסוקים של הסובבים אותה, מחפשת קורסים מקצועיים להסבה מקצועית.

פעמים רבות אנשים מתחילים את השינוי בהתנסות חיצונית, מבלי שהם חקרו מה הם רוצים. אנשים מחפשים משרות בלוחות דרושים, בוחנים אם ההכנסה מתאימה לצורכי המחייה שלהם, מבררים על קורסים באזור הקרוב למגוריהם ועוד. ואני מציעה: תתחילו מבפנים. השאלה החשובה ביותר היא מה אתם רוצים ורק לאחר שתהיה בידכם התשובה תצאו לחפש את הביטוי שלה בעולם החיצוני.

גם עם חני המצב היה דומה. במקום לחפש מה היא אוהבת, מה עושה לה טוב, מה גורם לה הנאה ומה קרוב לעולמה בעבר ובהווה, היא חיפשה קורס שייתן לה תעודה. זה לא רע, אלא שזה לא מקדם אותה למטרה: "כיוון תעסוקתי שיביא לידי ביטוי את כישוריי" הרבה קורסים יעניקו לה תעודה, השאלה היא האם "התעודה" מקדמת אותה למטרה שלה.


3. תחושות ורגשות
אלו תחושות ורגשות יוצר הקושי ?

חני דיווחה על שמחה, התרגשות מהתחלה חדשה, בלבול, תחושת דחיפות ופחד שיגמר הזמן. לעיתים היא חשה באי-נעימות  ואפילו כעס על עצמה, על השינוי שהיא מבקשת לעצמה במציאות קשה.  

בלבול ,שמחה ועצב מאפיינים כל שינוי.
בשלבים של שינוי, הבלבול, חוסר הידע ואי הוודאות מעיד על כך שאנו בתהליך של למידה וצמיחה. רוצה לומר, אין שינוי ללא בלבול. שאילת השאלות וחיפוש אחר תשובות מלמדים אותנו על "הליכה" למקום חדש. למרות הקושי וחוסר הנוחות ראו בתחושות המעורבות את ההוכחה לשינוי .

4. למי
כלפי מי מופנות התחושות. כלפי עצמכם? כלפי בן הזוג? ההורים? חבר? הכלכלה העולמית?. מדוע אתם חשים כלפיו כך? האם מקור התחושה היא האשמה? אכזבה? העלבה?

חני מפנה אצבע מאשימה כלפי עצמה – היא מתרגשת ומפחדת  מחוסר הודאות שבו היא מצויה: "פעלתי בניגוד לדרך האחראית שבה אני נוהגת". עוד היא מרגישה חוסר נעימות כלפי בן זוגה על שהחליטה לעזוב את עבודתה לפני שיצרה לעצמה תוכנית גיבוי. היא מוצאת את עצמה חסרת סבלנות כלפי ילדיה. ולבסוף, היא כועסת על חברותיה שלא תומכות במהלך שלה ואף מרגישה שהן מקנאות.

5. התמודדות עם הקושי
מה חני יכולה לעשות לשינוי המצב? אני מבקשת שתמנה 5 פתרונות אפשריים  והיא מוצאת 3:

  • להקדיש זמן לברר את העניין בנחת.יש לי חצי שנה להקדיש לנושא.
  • אני יכולה לחזור לעיסוק שלי אם תהיה בעיה כלכלית.
  • אני יכולה למצוא עבודה זמנית תוך כדי ואז להיות פחות לחוצה בנושא הכסף.

כעת אני מבקשת ממנה לבחור בפתרון אחד שמתאים לה.חני בחרה בפתרון הראשון.

 

6.ההתנגדות
אז למה לא ליישם את הפתרון שנראה מתאים לחני? 
רוב האנשים שולפים במהירות לפחות שלוש הצעות לקידום השינוי. אם כך, למה הם לא מצליחים לזוז? התשובה היא: חפשו את המחשבה הנסתרת שמכתיבה כיוון הפוך מזה שיקדם אתכם.

7. המחשבה המעכבת
כאן המחשבה המעכבת היא הרצון ב"פתרון מושלם שארוז כמתנה". כלומר, חני ,המתאמנת חיפשה פתרון מוכן. היא הייתה בטוחה ששם בחוץ יהיה "משהו " שאם היא תלמד אותו במשך תקופה מסויימת,הוא יעניק לה את התואר "העיסוק הבא שלי". החיפוש אחר פתרון ארוז לא איפשר לה להתבונן באומץ בערכים שלה שהיו: גיוון, למידה, עזרה לאנשים, הנחיה. כדי לרכוש את הידע המגוון היא הייתה צריכה להסכים שזה יתרחש בשלבים ואולי אף יקח יותר זמן, יותר מחצי שנה.

8. המחשבה המקדמת
בשלב הזה אנו יוצרות מחשבה אחרת, מחשבה שאינה בהכרח היפוכה של המחשבה הקודמת אולם מטרתה ליצור הקלה רגשית  לגבי הקונפליקט שלנו. המחשבה שהגדרתי עם  חני הייתה: "העיסוק החדש שלי הוא כמו סל מוצרים שאני אוספת, כל פעם אני אוסיף עוד מיומנות, קורס, ידע וכך אני אבנה את המוכנות שלי לעיסוק הבא". המחשבה הזו הביאה להרגשת הקלה אצל חני מפני שהיא מאפשרת לה להתבונן על העיסוק החדש שלה ממקום של תהליך ארוך טווח ולא בקורס אחד, שאולי כלל לא קיים.


9.צעדים קטנים ובונים
בשלב הזה אנחנו יוצרים לעצמנו רשימה של שלושה צעדים קטנים שהם פועל יוצא של המחשבה המקדמת. הנה לדוגמא כמה מההצעות שהעלתי יחד עם המתאמנת.

1 .לקרוא את המחשבה המקדמת לפחות שלוש פעמים ביום ולחדש את ההקלה שהיא יוצרת בתוכי, עד השלב שבו אני מרגישה שמחה כאשר אני קוראת אותה.

2. לעשות רשימה של כל הנושאים שמעניינים אותי והייתי רוצה לדעת עליהם יותר.

3. לדמיין יום עבודה אחד בעיסוק החדש שלי: מה אני עושה, איפה אני נמצאת, עם מי אני נפגשת, על מה אני מדברת וכד'.


ההתקדמות של חני

המחשבה המקדמת יצרה אצל חני אופציה חדשה לעיסוק שלא הייתה קיימת קודם. היא הצליחה להשתחרר ממיגבלת הזמן (יש לי חצי שנה להחליט!)ולכן הגיעה עם רעיון לפתוח עסק עצמאי משלה. היא התרגשה כל כך שבכלל העזה להעלות את הנושא בקול רם. הפעם היה ברור לה שזה יהיה תהליך שהיא הולכת לקראתו ,זאת אומרת העסק יפתח בעוד שלוש שנים, לפחות, אבל כל יום היא תצעד לקראתו גם אם בינתיים הפרנסה שלה תהיה ממשרה זמנית אחרת.

 

קטי טייב

מפתחת גישת המחשבה המעכבת .

מאמנת אישית ומנחת קבוצות  .

אתר:www.thegoal.co.il

קטי טייב, היא מאמנת לקריירה שניה לקראת פרישה מוקדמת. לחומרים מרתקים נוספים, לחץ כאן!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב