דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עולם שלם במשבר והפיתרון יכאב לכולנו. וגם, המצב הביטחוני ישפיע חזק. 

מאת    [ 29/06/2010 ]

מילים במאמר: 856   [ נצפה 1757 פעמים ]

המתיחות הגוברת בגזרה הביטחונית והגיאופוליטית תמשיך ככל הנראה לבלוט בהשפעתה על הבורסה בתל אביב, לפחות בשבועות הקרובים. ניתן לחוש את הדאגה של המשקיעים מהמצב וכדאי מאד לעקוב אחר ההתפתחויות, כיוון שלאירועים כעת יכולה להיות השפעה משמעותית. אם עד לפני כמה שבועות, מניות הגז היו מנותקות מהבורסה, הרי שהפעם כמה מניות גז רלוונטיות (בעיקר אלו שקשורות למבנה לווייתן ובניהן: רציו, אבנר ודלק קידוחים) עלולות לסבול אף הן כתוצאה מדרישות לבנון לקבלת זכויות בגז הישראלי, גם תחת ההנחה שהדרישות הללו מופרכות לחלוטין. על המשבר באירופה כבר דיברנו. אמנם הוא קצת ירד מן הכותרות, אבל אל תטעו - הוא עדיין רחוק מלהסתיים. ואם כל זה לא מספיק, הנה מתחילים כמה סימנים לא כל כך טובים מכלכלת ארה"ב ומכלכלות נוספות בעולם. עולם שלם נמצא במשבר, אבל יש גם פיתרון. רק שאיך שלא מסתכלים על זה. הפיתרון יכאב - לפחות קצת.

מה גרם לעליות במחצית הראשונה של חודש יוני ?
המחצית הראשונה של חודש יוני התאפיינה בעליות שערים בבורסות השונות, אבל הבעיה העיקרית של העליות הללו הייתה שלא היה להם שוב בסיס או אחיזה בנתונים כלכליים אמיתיים. גם מחזורי המסחר הנמוכים בימי העליות חיזקו את ההערכה הזו. כמה התבטאויות חיוביות של אנשי כלכלה בעלי שם, בניהם, נגידי בנקים מרכזיים חשובים וראשי מדינות באירופה, הצליחו לעורר סנטימנט חיובי בקרב המשקיעים. אבל, הנתונים שבאו לאחר מכן אומרים אחרת. הנתונים בארה"ב מאכזבים, הגירעונות באירופה לא נעלמו, עומק הבור עדיין לא ידוע והעולם עדיין לא מוכן עם תוכנית מגובשת לפיתרון המשבר.

ביטחון בבורסה - אצלנו הבורסה מודאגת מהביטחון...
נראה שהמשקיעים בבורסה המקומית חוששים מן ההסלמה הביטחונית, הידרדרות היחסים עם תורכיה והחרמת מוצרים וחברות ישראליות בעולם. המציאות הביטחונית בישראל מטרידה את המשקיעים הפעם ללא ספק יותר מבעבר. לא מדובר בעוד אירוע ביטחוני חד פעמי. לכן, במקביל להתפתחויות המשבר בעולם, כדאי מאד בשבועות הקרובים לעקוב בדריכות אחר המתרחש בגזרה הביטחונית והגיאופוליטית שלנו.

המשבר מתרחב - כבר לא רק אירופה
אם עד לאחרונה היה נדמה כי אירופה קלקלה את מגמת ההתאוששות בארה"ב ובעולם, כעת נראה שארה"ב מצליחה לעשות את העבודה יפה מאד גם בעצמה. הנתונים שהתפרסמו בימים האחרונים בארה"ב היו מאד מאכזבים ומעידים למעשה, על כך שארה"ב עדיין לא מתאוששת מן המשבר בקצב מהיר מספיק. מה שעוד מטריד את האמריקאים זה שנתוני הדיור הגרועים שפורסמו היו למרות תוכניות העידוד של הממשל והתוכניות הללו עומדות להסתיים, כך שבפועל המצב אפילו יותר גרוע. גם מי שמחפש את הישועה בסין לא קיבל הבוקר חדשות טובות.

הפיתרון למשבר
לפני שתאשימו אותי בדיכוי מצב הרוח ובפסימיות יתר, רק אזכיר שהחל ממאי 2009 ועד לפני כחודשיים - לאורך כל תקופת העליות הייתי מהאופטימיים ביותר לגבי כיוון השוק, שאכן זינק בעשרות רבות של אחוזים בתקופה הזו, אבל לצערי המצב מאז פשוט השתנה לרעה. יחד עם זאת, העולם לא נחרב וגם למשבר הזה קיים פיתרון הולם. הבעיה היא, שלצערי (שוב...) הפיתרון למשבר הנוכחי יכאב הרבה יותר מזה של המשבר הקודם. אין פיתרון קסם. הדפסת כספים אינסופית לא תפתור את הבעיה לבדה, נשק הריבית הנמוכה כבר נוצל עד תום, האינטגריטי של הכלכלות החשובות בעולם כבר לא יספיק למשקיעים, שיבחנו כל מדינה לגופה לפני שילוו לה כסף.

אז מה בכל זאת הפיתרון ?

הפיתרון ביסודו פשוט מאד וצריך להתחיל מכמה צעדים עיקריים שתכליתם למזער את החובות הכבדים במדינות הבעייתיות מבלי לגרום לזעזועים. איך עושים זאת - תיאורטית זה פשוט:


    • יש לקצץ בתקציבי המדינות.
    • יש לדאוג להלוואות גישור נוחות למדינות הבעייתיות, על מנת שהריבית על החוב לא תחסל את ניסיונות ההתאוששות (למשל, הקרן שהוקמה בגוש האירו תוכל לענות על הצורך הזה בגוש האירו).
    • יש להגדיל הכנסות באמצעות הפרטה. מדינות בעלות נכסים יוכלו בדרך הזו להקטין חובות במהירות גדולה יותר (ביוון כבר עלו רעיונות כגון הפרטת איים).
    • העלאות מיסים מסוגים מסוימים בחלק מן המדינות על מנת להגדיל הכנסות.
    • קיצוץ בקצבאות - הן על מנת להקטין הוצאות והן על מנת לעודד אוכלוסיות מסוימות לעבוד במקום לקבל קצבאות.
    • עידוד האוכלוסייה ללכת לעבוד.
    • תאומים שונים בין מדינות העולם, שיוכלו להקל על ביצוע המהלכים.

אם הצעדים הללו נשמעים לכם מוכרים, אולי זה בגלל שמדינה אחת כבר מימשה אותם (או לפחות את חלקם) בהצלחה בעבר - מדינת ישראל בשנים 2003-2004. רק שכדאי להוסיף כאן הסתייגות מוסרית אחת מהניסיון שלנו כאן בארץ: לקצץ קצת פחות על חשבון החלשים וקצת יותר על חשבון החזקים. האם העולם ילמד הפעם מאיתנו ?

חשוב להבין שלפתרון הזה יש גם תופעות לוואי. ראשית, מדובר בצעדים מאד לא פופולאריים מבחינה פוליטית ולא כל מנהיג יוכל להעביר אותם. הבעיה השנייה היא שבטווח הקצר, הצמיחה העולמית תיפגע, רמת החיים תרד, החברות ירוויחו פחות והשווקים עשויים להיחלש.

אבל מה האלטרנטיבה - להדפיס עוד כסף - להגדיל חובות ולתמרץ את הצרכנים לבזבז יותר כסף - לשמור על ריבית נמוכה ולנפח עוד בועות - העולם ניסה הכל כדי לחמוק מן המיתון, אבל נגמרו השפנים והפיתרון הפעם חייב להיות יסודי ואמיתי.

לסיכום
בשבועות הקרובים כדאי לעקוב גם אחר ההתפתחויות במצב הביטחוני והגיאופוליטי. אין ספק שלהתפתחויות בגזרה זו תהיינה השפעות על השוק המקומי. אבל זו רק תמונה חלקית מאד. המשבר בעולם ממשיך להתרחב וכדי לפתור אותו נדרשים צעדים קשים ואמיתיים, מתוך הסתכלות על הטווח הארוך, גם אם המשמעות שלהם בטווח הקצר הינה ירידה ברמת החיים, פגיעה בצמיחה וחולשה בשווקים. לכן, נראה שכל עוד לא ידוע לנו מה עומק הבור האמיתי באירופה ובארה"ב וכל עוד אין תוכנית מספיק משכנעת ונחושה לפתרון הבעיות הללו, הסיכוי להמשך הירידות בשווקים או לחילופין, לדשדוש במקרה הטוב, גדול יותר מן הסיכוי לעליות.

בהצלחה!

 

רן קבין
מנכ"ל קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514 טל. 03-5616711 פקס. 03-5616710


rank@kabin-invest.co.il www.kabin-invest.co.il

גילוי נאות
חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך המוזכרים בדו"ח זה לרבות תעודות שורט על מדד יתר 50, מדד ת"א 100, מדד תל בונד 60, מדד תל בונד 40, מניות אבנר מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (29/6/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב