דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


'דיוקן עצמי' : מחקר-עצמי בתהליך של יצירת טכסט ויזואלי ופיענוחו ב 'שרשרת ההתבוננויות' 

מאת    [ 29/06/2010 ]

מילים במאמר: 574   [ נצפה 5878 פעמים ]

 

המחקר מציע מודל של חקר עצמי שמשלב בין שתי דיסציפלינות - אמנות ומחקר איכותני.

לצורך המחקר נבנה מודל תלת שלבי שהוגדר כ 'שרשרת ההתבוננות' שבו נקודת המוצא היא – מפגש של צייר מול מראה למטרת ציור דיוקן עצמי.  ציורי הדיוקן הופקו לצורך המחקר והם מייצגים צורה ייחודית של חקר העצמי. הפעילות האמנותית תוארה כשלב הביניים במבנה התלת שלבי והתוצרים הוגדרו כ'טכסט ויזואלי פרשני' – מפרש ומתפרש. 'שרשרת הפרשנות' נגזרת מ 'שרשרת ההתבוננות' ומייצגת דינאמיקה של מעברים מתחום לתחום, משפה לשפה מטכסט לטכסט ומחוקר לנחקר שהם אותו אחד.

התהליך הפרשני המתפתח והמשתנה מתאר תהליך יצירתי מתמשך שבו התשוקה האנושית למשמעות ולפשר מתממשים בעצם תהליך החקר וחיפוש. המפגש בין שני הצירים – עצמי וחקר מזינים ומפרים זה את זה מתארים גרף של התפתחות, צמיחה וגדילה.

המתודולוגיה היא החוליה שזוהתה כחסרה ברצף של 'שרשרת הפרשנות'. תפקידו של המחקר כאן הוא להשלים את 'שרשרת הפרשנות' ובכך הוא משרת את תהליך החקר העצמי. המחקר מחדש ומגיש שיטת מחקר שמקורה בחקירה הרמנויטית דו שלבית. שלב ראשון הוגדר כ 'אנליזה סטרוקטוראלית אינטרא טקסטואלית' ומציג ניתוח מדעי אובייקטיבי. שלב זה מניח את אבני היסוד לשלב השני שהוגדר כ 'סינתזה פרשנית אינטרטקסטואלית'. שלב זה מרחיב את אפשרות הניתוח ומייצר תהליך פרשני יצירתי – פרשנות כהתפתחות.

קריאה פרשנית זו חושפת את הרבדים העמוקים והנסתרים של הטכסט הוויזואלי, ומייצרת חומרים שמתוכם ניתן לעצב את הטכסט המילולי. המחקר מסמן זאת כתהליך אינסופי מתפתח שתורם לצמיחה אישית ומאפשר לאגו לקחת בעלות על חומרי חייו העובדתיים והגורליים ולעצב אותם כיצירת אמנות. יצירת האמנות כאן היא משל וכלי כאחד.

העצמי שנבחר במחקר זה לככב בריבוי תפקידים ובשינוי פנים, משמש כאן כמקרה מחקר שיכול להוות מודל לתהליך של התפתחות עצמית, גדילה וצמיחה שנתון בידיו של הסובייקט כצורה של תחזוקת העצמי וניהול המשק הנפשי. החיבור הייחודי במחקר זה בין אמנות ויצירה פעילה ובין מחקר איכותני ופרשנות אינטרטקסטואלית, הופכים להיות שילוב ייחודי ליצירת ידע, מותחים את גבולות המחקר האיכותני, שופכים אור חדש אל הז'אנר של ציור דיוקן עצמי ויוצרים קשר וחיבור בין שני המושגים הדיאלקטיים – לוגוס ומיתוס.

את המחקר בשלמותו ניתן למצוא במאגר שנמצא בספריה האלקטרונית של המרכז הישראל למחקר איכותני באוניברסיטת הנגב בן-גוריון

 

 

 

ד"ר נורית צדרבוים - יוצרת וחוקת בינתחומית


http://www.nuritart.co.il


http://cmsprod.bgu.ac.il/Centers/icqm/sifria.htm




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב