סדנת תיפוף גוף, והפעלה לימי הולדת לילדים בקצב בתנועה וקול שילוב כובש של מוזיקה, קצב וריקוד
המאמר סוקר – מהי סדנת תיפוף גוף וקצב בתנועה, מה לומדים בהפעלת הגוף בקצב לילדים, וכן, למה כדאי להתנסות בסדנה מסוג זה
בסדנת תיפוף גוף, אנו חוזרים אל המקורות, אנו מתייחסים אל הגוף שלנו כמו אל כלי הקשה מורכב מאוד, כמו אל מערכת שלמה של תופים, בעלי גובה צליל מגוון. אנו לומדים להפעיל בעזרת תפיפות על הגוף - תבניות של קצב.
מה זה אומר? קחו לדוגמא שיר ילדים כמו – השפן הקטן, או עכביש טיפש לו על הקיר וכיוצא בזה...כששרים את יש למלים ניגון מסוים, גם אם רק אומרים אותן בקצב, בלי לשיר את המנגינה. את הקצב של המילים – אפשר להעביר, למחיאות כפיים, לרקיעות ברגליים, או לתופף עם בידיים על כל חלק אחר של הגוף.השפן הקטן או עכביש טיפס לו – זוהי דוגמא מאוד קלילה ופשוטה, כדי להעביר שיר – למקצב שניתן להניע בעזרת הגוף, אותו דבר, אפשר לעשות גם בתנועה, על אותן מילים באותו הקצב – אפשר לחבר משפט תנועתי, לדוגמא: אפשר לחבר תנועה לכל אות בשפה, או תנועה לכל עיצור או הברה.
כך מתקבלת שפה תנועתית חדשה, שבעצם, גם מי שכרגע חיבר אותה – לא ממש יודע אותה, וצריך ללמד את עצמו, לתרגל כמה פעמים על מנת ללמוד את המשפט התנועתי שהמציא. באותו העיקרון של הפעלה וסדנה לילדים בימי הולדת , והתייחסות אל הגוף כאל מערכת תופים, אנו יכולים לקחת כלקצב ומקצב מהמוזיקה הפופולארית שאנו מכירים, ולהעביר אותו אל תנועת הגוף..
בהנחיית קבוצות בקצב ובתיפוף גוף, של מבוגרים בני נוער או ילדים - העניין נעשה קצת יותר קשה ומורכב. אם ניקח תבניות קצב יותר מורכבות – ונחבר להן משפט תנועתי, כדי לעשות את זה, דרוש ידע במוזיקה, איך לפרק מקצבים וליצור אותם מתפיפות פשוטות, מה הם תפקידי התיפוף של כל מקצב – כמו רוק, פאנק, מוזיקה ערבית או לאטינית. איך ליצור גובה של צלילים שונים בהפקה קולית פשוטה עם הגוף, וכן איך להפעיל קבוצת אנשים שינועו וינגנו בגופם כתזמורת . דרוש גם ניסיון בהפעלה של אנשים, וכן בעקר ידע הנוגע לעבודה הקצבית – תנועתית בעזרת הגוף.
למה כדאי להתנסות בסדנה?
בסדנאות והפעלות לילדים בימי הולדת בתיפוף על גוף, תיפוף מיכלים, תופים וקול, אני משלבת את העקרונות שעליהם דיברתי במאמר, ומאפשרת חופש יצירה לילדים, לנוער ולמבוגרים. לאחר הנחייה, ולימוד השפה הבסיסית של הקצב, משתתפי הסדנה בתיפוף גוף מתבקשים ליצור משהו משלהם, וליישם את הכלי שכרגע למדו. עבודה זו מאפשרת הפנמה קצת יותר עמוקה של הכלי, תוך כדי הנאה, עבודה בקבוצה, שיתוף פעולה, העלאת תדרים של שמחה, והתלהבות הנוצרת באופן טבעי, מהפעלת הקצב בגוף ובחלל.
לסיכום
אפשר ליצור תבניות קצב בגוף לבד, זה כיף מהנה, ומפעיל את הגוף בתנועה. כדי ללמוד את שפת תיפוף גוף, או לעבור חוויה קבוצתית כדאי להביא איש מקצוע מדריך מיומן בעל ידע מעמיק במוזיקה ובתנועה - במקצבים, ובחלוקת תפקידי תיפוף לקבוצות, וכן אדם המבין איך ליישם תפקידי קצב שונים בתנועה של הגוף – לתנועה –נשמעת, לתנועה ששומעים את הקצב שנוצר דרכה. בסדנאות תיפוף הגוף, והתופים בהנחייתי – אני מלמדת גם את השפה הבסיסית והיישום שלה בקצב ובתנועה, מאפשרת חופש יצירתי, וכן מלמדת שכבות של קצב. בלימוד שכבות קצב אנו יוצרים הלכה למעשה תזמורת אנושית, של גופים אנושיים המדברים בקצב.
בברכה אוריה דהישראלי
אוריה דהישראלי – אמנית יוצרת רב תחומית, מוזיקאית, רקדנית ומתופפת, העוסקת בהיבטים התנועתיים והקוליים של קצב, ומפתחת דרך עבודה ייחודית לצמיחה והתפתחות אישית בקצב ותיפוף , המעלה נושאים של דימוי עצמי, והתמודדות במצבי חיים, תוך כדי עבודה עם קצב –בתיפוף גוף וקול,לילדים נוער ומבוגרים. אבני הדרך אשר הניחה ביסודות - כוללות נגינה, שירה, ריקוד,תיפוף אפריקאי, תיפוף גוף, וקצב על כל מרכיביו, והשפעותיו האתניות – תרבותיות, ממדינות העולם השונות.
אנא התקשרו לפרטים נוספים ותאום סדנה עוד היום
email: oryadi@gmail.com