דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חמשת האלמנטים על פי הרפואה הסינית 

מאת    [ 19/06/2010 ]

מילים במאמר: 1278   [ נצפה 2774 פעמים ]

רובנו שמענו על הרפואה הסינית ונפלאותיה, אך מעטנו מבינים מה עומד מאחוריה.

מרכיב חשוב מאוד המהווה בסיס לרפואה סינית - בסיס להבנה, אבחנה וטיפול באדם -היא תאוריית חמשת האלמנטים, אשר על-פיה קל להבין את ההתנהגויות השונות בין אדם לאדם וכן את נטייתו של כל אדם למחלות שונות ומשונות. ע"פ הרפואה הסינית, בדומה לאסטרולוגיה, האדם מושפע מהאלמנט השולט בו. ע"פ הרפואה הסינית, ישנם חמישה אלמנטים, והם – עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. למטפל ברפואה הסינית יש תפקיד חשוב בזיהוי האלמנט הדומיננטי של המטופל, וכל שנדרש ממנו לאחר מכן הוא החזרתו של האלמנט לתפקוד תקין ומאוזן. ברגע שנעשה כן, הדרך אל האושר קצרה ביותר. כעת, תוסבר  חשיבותה של ההתייחסות של המטפל לאלמנט השולט במטופל שיושב מולו. חמשת האלמנטים הם יסודות הטבע הבסיסיים המרכיבים את העולם, וכך גם מרכיבים אלמנטים אלה את האדם. בהתאם לזאת, האלמנטים חייבים לפעול בגוף האדם בתיאום מושלם ובהרמוניה כפי שהם מפעילים את העולם. ברגע שיש פגיעה בהרמוניית האלמנטים בגוף האדם, התוצאה תהיה שינויים בהתנהגות האדם, ברגשותיו ובמצבו הפיזיולוגי.

אמנם, חמשת האלמנטים כולם מתקיימים בכל אדם, אך לרוב יש אלמנט דומיננטי הנותן את הטון. אלמנט זה ישפיע על מבנה גופו של האדם, התנהגותו, רגשותיו, תחביביו, חולשותיו הפיזיות ועוד.

כל אלמנט מייצג שני איברים פנימיים מסויימים בגוף האדם, כשלהם יש, מחד - תפקיד פיזיולוגי, ומאידך - תפקיד מנטאלי. מכאן, באה ההנחה של הרפואה הסינית שלא ניתן להפריד בין גוף לנפש, כך שכאשר איבר מסוים נמצא במצוקה פיזיולוגית מסיבה כלשהי, אזי בהכרח האדם יהיה אף במצוקה מנטאלית הקשורה באופן ישיר לתפקוד האיבר. באותו אופן בדיוק, כאשר אדם נמצא במצוקה מנטאלית מסיבות שונות, אזי בהכרח תפקודו הפיזיולוגי של האיבר הקשור לאותו רגש מסוים שאותו האדם חווה, ייפגע. מכאן, שעל המטפל להתמקד בשני האיברים הספציפיים המייצגים את האלמנט המסויים השולט במטופל, להחזיר את תפקודם התקין ולחזקם, וזאת כבסיס ראשוני לטיפול.

 

זיהוי האלמנט הדומיננטי נעשה ע"י התבוננות על מבנה גופו של המטופל, תשאול המטופל על דפוסי התנהגותו וניתוחם, בדיקת הדופק והלשון ומישוש הגוף.

במאמר זה, נלך ע"פ סדר האלמנטים וניגע בקצרה בדפוסי ההתנהגות הנפוצים של של כל אלמנט ואלמנט מהאלמנטים השונים, וזאת על מנת לאפשר לכם, הקוראים, להבין את ייחודה של הרפואה הסינית, בכך שמאתרת את האלמנט השולט במטופל ובהתאם לזאת מטפלת בכל אדם בצורה אינדיווידואלית המתאימה ספציפית לצרכיו, וזאת בניגוד גמור לרפואה הקונבנציונאלית.

 

אלמנט העץ  אלמנט העץ מיוצג על ידי הכבד וכיס המרה. טיפוס העץ לרוב יהיה מאוד מאורגן ומסודר, יקפיד להגיע בזמן לכל מקום, רמת אסתטיקה גבוהה מאוד, ביתו תמיד יהיה מסודר. אופיו, לרוב, מתנשא. יאתר דרכי התייעלות בכל מעשיו היומיומיים ובעל מטרות ברורות בחייו. לרוב, שתלטן ומתקשה לקבל מרות. הרגש הדומיננטי של אלמנט העץ הוא כעס. כאשר תפקודם של האיברים המייצגים אותו לקוי, נוצר חוסר איזון של אלמנט העץ והכעס מחריף ויכול אף להגיע עד כדי התקפי זעם ואלימות. כמו כן, לרוב, טיפוס אלמנט העץ ייראה כעוס גם אם הוא כלל לא. בעל נטייה לגוון עור ירקרק סביב העיניים, לרוב רזה ובעל כתפיים רחבות. סימפטומים נפוצים המעידים על חוסר איזון של האלמנט – כאבי ראש, סחרחורות, עצירות ובעיות עיכול, מחלות עיניים, מחלות של איברי הרבייה והשתן, לחץ דם ונטייה לשבץ.

 

אלמנט האשאלמנט האש מיוצג על ידי הלב, מעטפת הלב והמעי הדק. לטיפוסי האש נטייה להסמיק בקלות כמעט מכל דבר ובשעת לחץ כפות ידיהם יזיעו. שנתם תהיה מופרעת ועמוסת חלומות. תהיה להם נטייה לצמא ולכן נמצא אותם לעתים קרובות עם בקבוק מים לידם. מייחסים חשיבות רבה להיתפסותם בעיני החברה ולכן בקניותיהם ייטו לרכוש את המוצרים היקרים ביותר עבור עצמם, גם אם הם סובלים מחסרון כיס. הרגש הדומיננטי אצל אלמנט האש הוא שמחה, ולכן לרוב ייראו צוחקים או מחייכים. ההומור מסייע להם להשתלב  בכל סביבה ולהפכם ל"מרכז העניינים". מאוד מוחצנים ומאוד חברותיים ולכן קשה להם להיות לבד. רגישים מאוד. כאשר תפקודם של האיברים המייצגים לקוי, נוצר חוסר איזון של אלמנט האש, ומאנשים שמחים הופכים לאנשים מדוכאים. לאנשי אלמנט האש תהיה נטייה לגוון עור אדמדם סביב העיניים.

סימפטומים נפוצים המעידים על חוסר איזון של האלמנט – בעיות שינה, חרדות ומחלות נפש שונות, הזעות מרובות [בעיקר בידיים], גלי חום , והרגשה מואצת של דפיקות לב.

 

אלמנט האדמה - אלמנט האדמה מיוצג על ידי הקיבה והטחול. לטיפוסי אלמנט האדמה תהיה נטייה להיות נחמדים תמיד, גם אם פוגעים בהם. מתקשים להביע סירוב לבקשות/הצעות. מדברים ללא הפסקה, לא מפסיקים להתלונן, לחשוב ולהיות מוטרדים. הרגש הדומיננטי של האדמה הוא דאגה וכל חייהם מתנהלים סביבה, כך שגם כאשר אין כלל סיבה לדאגה הם יחפשו בכוח ותמיד תהיה להם סיבה לדאגה. הדבר שהכי פוגע באנשים אלה הוא התעלמות מקיומם. מאוד אוהבים לאכול ובעיקר מתוק, ולרוב, חייהם מתנהלים סביב האוכל ותמיד יחשבו על הארוחה הבאה. בטנם תהיה נפוחה ומלאה ולפניהם תהיה נטייה לצהבהבות כמו פנים המשוחות שעווה. סימפטומים נפוצים המעידים על חוסר איזון של אלמנט האדמה – עייפות, כבדות וחולשה של הגוף, דלקות פרקים, כיווצי שרירים, כאבים בכפות רגליים, נפיחות בטנית, שלשולים ובעיות עיכול שונות ונטייה לסוכרת.

 

אלמנט המתכתאלמנט המתכת מיוצג על ידי הריאות והמעי הגס. לטיפוסי המתכת תהיה נטייה לנגטיביות מוחלטת בחיים והם בעלי מעט מאוד שמחת חיים. מתקשים לשמוח וגם כשהם מחייכים הם מיד ידאגו להעלים החיוך. אלה אנשים שבדרך כלל נמצא אותם עובדים במשרדי ממשלה, אוהבי מסגרות וחשוב להם שיעריכו אותם. אנשים חכמים מאוד, עקשניים מאוד ובעלי הומור ציני. גופם יהיה רזה, כתפיים דקות ואזור החזה מכונס פנימה. הם יהיו נחמדים יותר לאחר מספר חודשים של הכרות. קושי עם פרידות. הרגש הדומיננטי של אלמנט המתכת הוא עצב ופניהם, לרוב, יראו כאילו הם עצובים גם אם הם לא באמת עצובים. לאנשי אלמנט המתכת תהיה נטייה לגוון עור לבן סביב העיניים ולחיוורון של הפנים.

סימפטומים נפוצים המעידים על חוסר איזון של אלמנט המתכת – עור יבש וסדוק, מחלות עור, מערכת חיסון ירודה, התקררויות חוזרות, נטייה למחלות מעיים, אלרגיות ובעיות נשימה שונות.

 

אלמנט המיםאלמנט המים מיוצג על ידי הכליות ושלפוחית השתן. הרגש הדומיננטי של אלמנט המים הוא הפחד ולכן חייהם יתנהלו סביב הפחד. מפחדים על ילדיהם, מפחדים על כספם ולכן לעולם לא יהמרו עליו, ועוד הרבה פחדים נוספים. מפחדים מסיכונים ולכן לחלקם יהיה קשה מאוד עם ספורט אתגרי. כמו כן, ייטו להשקיע סכומי כסף לא מבוטלים על ביטוחי חיים ובריאות. לרוב, מדובר בטיפוסים שקטים ומופנמים שאוהבים להתבודד. שיערם יהיה דליל מאוד. לא אוהבים את החורף. מסתגלים בקלות למצבים, מתאימים עצמם לסביבה, שלווים וסבלניים מאוד. אמביציוזיים ונחושים בדעתם.

לאנשי המים תהיה נטייה לגוון עור אפרורי סביב ומתחת לעיניים.

סימפטומים נפוצים המעידים על חוסר איזון של אלמנט המים – רגליים קרות, נטייה לבצקות, מחלות שיניים וחניכיים, פיהוקים רבים, תשישות, כאבי גב, בעיות נשימה, ירידה בחשק מיני, צפצופי אוזניים וסחרחורות בשינוי תנוחה.

 

אז איזה אלמנט אתה?

 

 

ליאור שיינזינגר רפואה סינית ויפנית - דיקור צמחי מרפא ותזונה. http://www.shain-clinic.com/about/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב