דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צעד חשוב קדימה לקראת חיסון רב-שנתי לשפעת 

מאת    [ 16/06/2010 ]

מילים במאמר: 349   [ נצפה 2194 פעמים ]

מי לא חלה בשפעת? לרוב, החולה מחלים אחרי מספר ימים, אולם בקבוצות מסויימות – חולים כרוניים, קשישים ותינוקות למשל – המחלה עלולה להיות קטלנית. כבר שנים רבות קיים חיסון יעיל נגד שפעת, אולם יש צורך לחסן כל שנה מחדש. הסיבה לכך נעוצה בכך שוירוס השפעת כל הזמן משנה את פניו, והחיסון לזנים שהתפשטו בעונה הקודמת לא בהכרח טוב לזנים של העונה הנוכחית. תופעה זו מחייבת מרוץ בהול לפתח, כל שנה, חיסון שיהיה יעיל כנגד הזנים הפעילים. הדבר התבטא בחורף 2009 בצורה קיצונית, כאשר החל להתפשט זן H1N1 ("שפעת החזירים" או "שפעת מקסיקו"), שלא נכלל בחיסון הרגיל, והיה צורך לחסן בשני חיסונים נפרדים – האחד החיסון השנתי הרגיל, והשני כנגד זן H1N1.

קבוצת חוקרים בבית-הספר לרפואה Mount Sinai שבניו-יורק בראשותו של פרופ' פיטר פאלזי (Prof. Peter Palese) חיפשו מולקולה (אפיטופ - ראה הסבר המונח בסוף הידיעה) של וירוס השפעת אשר מצד אחד תהווה מטרה טובה לפיתוח נוגדנים ע"י מערכת החיסון שלנו, ומצד שני תהיה יציבה ולא תשתנה בין זנים שונים של וירוס השפעת. ע"י אנליזה גנטית של הוירוס הם הצליחו לאתר אפיטופ כזה, ולפתח חיסון נסיוני המכיל את האפיטופ. לאחרונה הקבוצה השלימה בהצלחה ניסוי בעכברים של החיסון החדשני – קבוצה אחת של עכברים קיבלה את החיסון ואילו קבוצת הביקורת לא חוסנה. לאחר מכן שתי קבוצות העכברים הוזרקו בכמות גדולה של וירוס השפעת. כל העכברים שחוסנו שרדו, ואילו כל העכברים שלא חוסנו – מתו. קבוצת החוקרים הגישה בקשה לפטנט על סמך הממצאים שלהם.

האם הגיע הקץ לחיסון השנתי נגד שפעת? האם אפשר לחסן פעם אחת, בשיטת "זבנג וגמרנו"? אולי בעתיד, אבל עדיין לא. בשלב זה ההוכחה היא ברמה העקרונית – הוכח שחיסון כנגד אפיטופ אוניברסלי של וירוס השפעת עשוי להקנות (בעכברים!) חיסון נגד המחלה. יידרשו עוד סדרה של מחקרים עד שהחיסון יכנס לשימוש קליני, אולם המחקר של פרופ' פאלזי וחבריו מהווה ציון דרך חשוב מאוד בדרך לחיסון אוניברסלי נגד שפעת.

ד"ר מייק סגל הוא מומחה למחלות ריאה, רופא בכיר במכון למחלות ריאה בביה"ח ע"ש שיבא בתל-השומר ומנהל קהילת ריאות באתר "כמוני".

אפיטופ – מולקולה או חלק ממולקולה של פתוגן (למשל - וירוס או חיידק) המהווה מטרה לפיתוח נוגדנים או תגובה חיסונית ספציפית אחרת ע"י מערכת החיסון.

באדיבות אתר כמוני- חברים לבריאות הרשת החברתית הקהילתית הראשונה בעולם בשפה העברית המיועדת לחולים כרוניים, לבני המשפחה ואחרים. הרשת החברתית היחידה המשלבת מידע רפואי מקצועי עדכני ואיכותי. פורום בריאות


סוכרת|מחלות לב|כאב כרוני|השמנת יתר|שבץ מוחי|לחץ דם כליות|הפרעות אכילה|טרשת נפוצה|נפגעי חוט שדרה|ריאות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב