דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייקוב הדין את המדינה 

מאת    [ 05/03/2007 ]

מילים במאמר: 579   [ נצפה 3428 פעמים ]

מגישי העתירות לבג"ץ, אף שכוונתם טובה עושים לעיתים שרות דב לבית המשפט העליון שאותו הם מבקשים לחזק. פניות הדחף התכופות לבג"ץ פועלות כבומרנג ומחזקות נטיות בקרב אלה שמבקשים לכרסם במעמד הערכאה השיפוטית העליונה.


מאת: צבי גיל. המאמר מופיע באתר המחבר "זרקור" www.notes.co.il/zvi

שארל לואי מונסקייה (Montesquieu ) הוא ,כידוע, אבי השיטה של הפרדת הרשויות: המחוקקת,המבצעת והשופטת והיא שהיוותה בסיס לחוקת ארצות הברית ולרוב המשטרים הדמוקרטיים העכשוויים.שיטה זאת קובעת מה שנקרא checks and balances "בלמים ואיזונים" שעל פיהם מתנהל המשטר.לאמור שקיימת הפרדה בין הרשויות, וכל רשות עוסקת בתחומה שלה.

ברוב המדינות שפועלות ע"פ תורת מונטסקייה, השיטה עובדת.גם אצלנו,להלכה, אנו פועלים על פי השיטה הזאת.סמלית כול שלוש הרשויות שוכנות במעין משולש בגבעת רם בירושלים. הכנסת, הממשלה ובית המשפט העליון,אך ההפרדה ביניהם אמורה להיות מוחלטת.אלא שאצלנו בהרבה מקרים , סוגיות, חוקיות וביצועיות, מתגלגלות לקצה המשולש בגבעת רם- לבית המשפט העליון.

הסיבה היא פשוטה. ברשת הזאת החורים גדולים יותר מן החבל.הכנסת,נציג הריבון שמחוקקת את החוקים,לעתים לא מכבדת את החוקים שלה עצמה או שחברים בתוכה מפירים אותם. הממשלה,שהיא הקודקוד של הרשות המבצעת, לעתים אינה מממשת לא את החוקים של הרשות המחוקקת ולא את ההחלטות או התקנות שבהן היא מתחייבת.התוצאה היא שהכדור מתגלגל לאותה פינה ששמה בית המשפט העליון שהוא גם בית הדין הגבוה לצדק- בג"ץ.

אי עמידה במטלות של שתי הרשויות מזמינה לעיתים קרובות הגשת בג"צים של יחידים או קבוצות ובית הדין הגבוה לצדק חייב לדון בהם אף שאין מחובתו לקבל את העתירות.משום כך גם במקרה זה חלה האמירה של חז"ל : לא העכבר הוא הגנב אלא החור. במקום שאין חללים עכברושים פורקי עול לא חודרים אליו.

אולם כאשר בית המחוקים והממשלה אינם נוהגים לפי אמות מידה הנורמטיביות,זה לא אומר שהציבור חייב בכול מקרה לרוץ לבג"ץ. הריצות לבית הדין הגבוה לצדק,אינן מוסיפות לחוסן וליוקרה שמהם נהנית הערכאה השיפוטית אלא הן גורעות מן היוקרה וההוקרה שמהן נהנה בית המשפט העליון,בכך שהן מעוררות ניסיונות הולכים וגוברים לכרסם בסמכויותיו,בעיקר מצד שתי הרשויות האחרות ועוד גורמים אינטרסנטיים ביניהם גורמים פליליים.

הדוגמה האחרונה היא המינוי של רב גונדר יעקוב גנות למפכ"ל המשטרה.גנות הואשם ב- 1994 בלקיחת שוחד,במרמה ובהפרת אמונים.בית המשפט המחוזי זיכה אותו ובית המשפט העליון דחה את ערעור התביעה על הזיכוי.

כידוע קיימת וועדה שמופקדת על אישור קבלתם של אישים לתפקידים בכירים והיא וועדת בראשות השופט טירקל.וכדי להדגיש את תפקידה של וועדה זאת- בית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוהה לצדק,לא דן בעתירה נגד מינוי גנות אלא הפנה את העותרים לוועדת טירקל. העובדה שבין מותחי הביקורת על המינוי היה שופט בית המשפט העליון בדימוס,יצחק זמיר, אשר הופיע בכול במה אפשרית בכול אמצעי התקשורת, לרבות ריאיון ארוך במוסף "הארץ" ,אינה מוסיפה למשקל לעתירה אלא גורעת ממעמדו של השופט זמיר.אף שהוא עשה זאת כאזרח רגיל, כמשפטן בר אוריין וכמי שמכיר מקרוב את הסוגיה,הוא נתן דוגמה שלילית.

יש עוד פן אחד לנושא והוא הפן של רחמים.צדק ורחמים הם צמודים.הסופר יהודה לייב פרץ אמר כי "אין העולם יכול להתקיים אפילו שעה אחת על הדין.הוא צריך רחמים." בחפשי אחר הערך רחמים הגעתי בין היתר לאסופה של מאמרים של אדם ברוך ("סדר היום" - הוצאת כתר 2000 ) וכך הוא כותב :"אין בדין היהודי רחמים לחוד או מוסר לחוד ודין לחוד.הרחמים לא יושבים מחוץ לדין היהודי...הם בדין עצמו,אורגנית וקונסטיטוציונית."

לסיכום טוב יעשו שוחרי טובתה של הרשות השופטת אם יבלמו עצמם בעתירות לבג"ץ ויניחו תחילה למנגנוני בקרה ובלימה אחרים לעשות את שלהם.מגישי העתירות הם משפטנים ומכירים מקרוב את ההשפעה החיובית והשלילית שבהגשת בג"צים.בלמים ואיזונים חלים גם עליהם.וכאמור יש להביא בחשבון גם את מידת הרחמים,בהתחשב בכך שעברה מסוימת לא צורבת במצחו של הנאשם אות קין לנצח.מיגואל דה סרבנטס מנה בין "כול המידות של אלוהים,אף שכולן שוות,מידת הרחמים זוהרת יותר ממידת הדין".

מכאן שתבונה ורחמים הם המרשם הנכון.
צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב