דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קפה נטול קפאין - האמנם? 

מאת    [ 12/06/2010 ]

מילים במאמר: 591   [ נצפה 3152 פעמים ]

כדאי לדעת:

גם קפה נטול קפאין למעשה מכיל כמות מזערית מאוד של קפאין. בעצם, "קפה נטול קפאין" הוא בד"כ קפה רגיל שכ-97% מכמות הקפאין שבו הורחקה ממנו, "ניטלה" ממנו (ולפיכך הוא נחשב "נטול").

 האם כל סוגי הקפה נטול הקפאין מכילים אותה כמות קפאין?

התשובה שלילית. ישנם מוצרים שונים בקטגורית הנטול כאשר ההבדל בניהם הוא אחוז הקפאין המורחק. על פי התקן (בארץ כמו ברוב המדינות בעולם) קפה נקרא "נטול" רק אם אחוז נטילת הקפאין ממנו היא 97% או יותר. יש מוצרים שאחוז הנטילה בהם קטן מ97% והם נקראים "מופחתי קפאין". אפשר למצוא בשוק מוצרים עם אחוז הרחקה של 20%, 40% ואף 60%.

איך "נוטלים" את הקפאין מהקפה?

ניתן לבצע את פעולת הרחקת הקפאין באמצעות המסת הקפה במים – זוהי אמנם פעולה טבעית, אך המים עלולים להרחיק גם חומרים אחרים מלבד הקפאין וכך לפגוע בטעמו ובאיכותו של הקפה. לפיכך, ניתן להשתמש בחומרים כימיים כגון אתילן כלוריד או מתיל אצטט, שאמנם לא נחשבים בריאים במיוחד אבל יעילים ביותר בהרחקת הקפאין והשארת החומרים האחרים בקפה. לאחר הפעולה מייבשים את הפולים ומוודאים שלא נותרו בהם שרידים כימיים (אגב, בכל מקרה אותם חומרים כימיים נבדקו ונמצא שאינם מסרטנים, בניגוד לדעה רווחת). דרך מקובלת נוספת להרחקת הקפאין היא שימוש בגז פחמן דו חמצני – הנחשבת לטבעית כמו המים ויעילה כמו החומרים הכימיים, אולם יקרה יותר.

מיד נפרט מעט על כל אחד מן התהליכים שלעיל:

הרחקת קפאין באמצעות מים

קפה ירוק (שעדיין לא מכיל את חומרי הטעם והריח האופייניים לקפה ולכן הרחקת הקפאין בשלב הזה אינה פוגעת באיכותו) עובר תהליך חימום והרטבה על מנת להרחיב את פול הקפה ולאפשר מיצוי מהיר של הקפאין. במגע בין המים לקפה הירוק, הקפאין עובר למים בתהליך של פעפוע. בשלב הבא, המים הרווים בקפאין עוברים תהליך הרחקת קפאין למשל על ידי פחם פעיל המרחיק ספציפית את הקפאין. לאחר הרחקת הקפאין המים חוזרים ובאים במגע עם קפה ירוק וכך חוזר חלילה. הקפאין מורחק מהפחם הפעיל בשיטות שונות כאשר הנפוצה בהם היא הרחקה על ידי קיטור. הקפאין המורחק "מזוקק" ונמכר לשימוש בתעשיית המזון והתרופות. הפולים הירוקים מיובשים על ידי חום.
יתרונות וחסרונות: תהליך טבעי, כמות החומרים האורגניים המורחקת מהקפה הירוק קטנה ביותר ופוגעת בצורה מזערית באיכות הקפה; החיסרון היחיד הוא שהרחקת הקפאין מהמים נעשית באמצעות פחם פעיל הדורש טיפול ופגיעה מסוימת באיכות הסביבה.

הרחקת קפאין באמצעות חומרים כימיים

התהליך דומה להרחקה באמצעות מים, אלא שאת המים מחליפים ממיסים אורגניים כגון מתילן כלוריד ואתיל אצטט, המאושרים לשימוש במזון ונחשבים כממצים מצוינים לקפאין. בסוף התהליך מורחקים שרידי הממיס מהקפה על ידי חימום וייבוש בתנאים מתאימים. תהליך הקלייה בו החום מגיע ל200 מעלות ואף יותר משמש שלב נוסף להרחקה סופית של שרידי ממיס אם נותרו כאלו לאחר הייבוש.
יתרונות וחסרונות: התהליך זול יחסית אך סובל מדימוי שלילי עקב השימוש בממיסים אורגניים.

הרחקת קפאין באמצעות גז דו תחמוצת הפחמן

דו תחמוצת הפחמן, כמו מים, הוא חומר טבעי שבשימוש האדם ואינו מזיק לבריאות בשום צורה או אופן ידועים. נמצא שגז זה בלחצים גבוהים מאד מתנהג כמו נוזל ומסוגל להרחיק קפאין מקפה ירוק. בתהליך זה, לאחר חימום והרטבת הקפה הירוק, הוא בא במגע עם הגז הדחוס בעמודת מיצוי. קפאין עובר מהפול הירוק לגז בתהליך פעפוע. הגז הרווי בקפאין עובר מעמודת המיצוי לעמודה אחרת שם הוא בא במגע עם רסס של טיפות מים. המים "מנקים" את הגז מהקפאין שבו. הגז הנקי מוזרם חזרה לעמודת המיצוי והקפאין מורחק מהמים בתהליכי ריכוז וייבוש. קפאין זה שהוא ברמת ניקיון גבוהה נמכר לתעשיית המזון והתרופות. הפולים הירוקים מיובשים על ידי חום.
יתרונות וחסרונות: התהליך יקר אך איכות המיצוי גבוהה, החומר הממצה הוא גז טבעי ובשימוש האדם מאז הבריאה; אין הרחקת חומרים מהקפה הירוק; ואין פגיעה באיכות הסביבה. 


קבוצת אספרסו בר איטליקו בע"מ הינה סניף הדגל הישראלי מקבוצת הקפה האיטלקי Italico, חברת הקפה האיטלקית החברה המשגשגת ביותר בשנים האחרונות באיטליה שאף התפתחה למדינות נוספות באירופה ומחוצה לה.בימים אלה, מתכוונת קבוצת אספרסו בר איטליקו בע"מ לפרוץ לשוק הישראלי ולהשתלב בשוק כשחקן מרכזי ומוביל בתחום הקפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב