דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זיהוי וניהול נקודת האיזון שלך - שלב ראשון בדרך לצמיחה 

מאת    [ 06/06/2010 ]

מילים במאמר: 775   [ נצפה 2577 פעמים ]

בסדנאות שאנו מעבירים אנו נוהגים לבחון את התגובה הראשונית של המשתתפים למילה איזון, להלן מקצת מהתגובות : "משאת נפש", "מאזניים", "שלווה", "שיויון", "בלתי מושג", "שקט", "חרדה תמידית לאבד את זה", "תרופות", "טוב ורע", "מאזן",  "בין לבין", "דיאטה", "מסגרת"," אין דבר כזה", "גבולות" ועוד.  לרוב מלווה תגובה מילולית זו  באיזה חוסר שקט מהורהר המביע תחושת תסכול מהקושי להגיע אל אותה נקודה נכספת  בה אנו חשים ויודעים  איזון.

איזון הוא מצב דינמי, שההגעה אליו מאפשרת צמיחה. בכל תחום בחיים נקודת האיזון היא שונה ולפיכך כדי להגיע למצבי איזון ומעבר להם, דרוש לנו לפרק את מצבי חיינו לתחומים מובחנים ככל האפשר ולבחון בכל תחום את הרכיבים הדרושים לנו ומאפשרים לנו להגיע אל נקודת האיזון.

נקודת איזון "Break even point" הוא מונח שמקורו בתחום העסקי ומשמעותו מצב עסקי המאופיין בשיווי משקל בין תוצאת רווח להפסד, הווה אומר - העסק אומנם לא מרוויח אך איננו מפסיד. משמעות אותו שיווי משקל, הינה שוויון בין מכלול ההוצאות בעסק לבין מכלול ההכנסות בעסק. הכנסות נוספות (מעבר לאלו הקיימות לצורך הגעה אל נקודת האיזון) יעבירו אותנו ממצב של שיווי משקל / נקודת איזון אל מצב של רווח. לחילופין ירידה בהכנסות מתחת לרמה הדרושה לצורך נקודת איזון, תביא אותנו בו ברגע להפסד. מכאן ששליטה בנקודה זו ושמירה עליה כנקודת מפתח היא חיונית ובסיסית לבריאות העסק ולצמיחתו. כל תהליך של הבראה עסקית מתחיל בבדיקה נקודת האיזון הקיימת של העסק וקביעת נקודת איזון חדשה, הדרכים להגיע אליה ובבניית כלים ניהוליים למדידת התוצאות. האבחון, התכנון המוקדם, קביעת נקודת האיזון, הדרכים להגיע אליה, לוח הזמנים, האמצעים הדרושים והכלים הניהוליים לביצוע ולמדידה הם אבני דרך בפעילות הנדרשת.
השימוש במונח העסקי "נקודת איזון" ובכלים אופרטיביים הנגזרים ממנו בכל תחומי החיים מאפשר נקודת מוצא טובה להגברת השליטה שלנו, להגברת השקט הנפשי, ליכולת להגדיר סדר עדיפויות משתנה, ומתוך כך לממש שאיפות בכל תחומי החיים.
"להסתכל לנקודת האיזון בעיניים", להישיר בה מבט ולהבין אותה, זו הנקודה ממנה תתאפשר צמיחה. כמובן שנהיה חייבים להלחם על נקודת האיזון שלנו, להגיע אליה, לשהות בה זמן מה (גם בשביל לאגור כוחות, לשנות טקטיקה ועוד) ולפרוץ קדימה.

רבים מאיתנו מגדירים איזון כמטרה וצודקים. זוהי מטרה לכל דבר ועניין, אך מדובר במטרת ביניים. נקודת איזון הינה שלב הכרחי בדרך למימוש מטרות ולהשגת היעדים שנקבע.  אמר זאת הרבה לפנינו ארכימדס אחרי שגילה את חוק המנוף:  "תנו לי נקודת משען ואזיז את העולם ממקומו." נקודת האיזון היא הנקודה המעגנת אותנו ונותנת לנו את העוצמה להניע ולמנף  את בחירותינו, ובכך חשיבותה.
נקודות האיזון שלנו מלוות אותנו בכל תחום. בתחום העסקי, בתחום המקצועי, בתחום האישי, בתחום המשפחתי ועוד.
נזכיר שוב כי נקודת איזון הינה דינמית ובל נשכח זאת. לכן חשוב מאוד לזהות מה מפר אותה, לבנות כלים ועזרים המאפשרים לנו לזהות איומים בזמן אמיתי, להגיב מוקדם ככל האפשר, לשלוט במשתנים ובזמן - להבדיל מתגובה מאוחרת המשולה לכיבוי שריפה.
בטבע קיימת שאיפה מובנית לאיזון ושיווי משקל מערכות רבות כולל מערכות בגוף האדם, הבנויות על תהליכים של השוואת לחצים ומניעת מצבים של חוסר איזון.
תכנון מוקדם וטכניקות שנוצרו בידי אדם שומרים על נקודות איזון בסכרים וגשרים ומאפשרים פיקוח על איזון אל מול מצבי טבע. תרופות שונות מאפשרות החזרת איזון במקום שמחלה הפרה אותו. סמלים וטקסים תרבותיים בנויים על השאיפה לאיזון בין קצוות, הסמל המפורסם המאזן בין הין לינג בתרבות הסינית, טקסים תרבותיים המאזנים בין חושך לאור, בין טוב לרע. מערכות פוליטיות וניהוליות מתוות נורמות וחוקים שיהוו בלמים להפרת איזונים, כמו גם מערכות של פתרון קונפליקטים וסכסוכים. מערכות ניהוליות רבות בנויות על צוותים בעלי יכולות מנוגדות  / משלימות שהשילוב ביניהם יוצר מערכת מאוזנת.
הגעה לנקודות האיזון ושמירה עליהן, דורשת פעילות עקבית, מתוכננת, נשלטת, תוך מודעות גבוהה לשינויים אפשריים (צפי) בשילוב חשיבה סיסטמתית עם מידה רבה של יצירתיות.
ברמה של ההתנהלות והניהול האישי שלנו איבדנו פעמים רבות את היכולת הטבעית לשמור על נקודות האיזון, ואנו מוצאים עצמנו יותר ויותר במצבי חוסר איזון כתוצאה מעומס המשימות, הרצונות, המחויבויות והסתירה ביניהם.
כדי להימנע ממצבים של חוסר איזון או למתנם מומלץ להיכנס להליך קבוע של ניהול עצמי שראשיתו פירוק תחומי חיינו לרכיבי היסוד ומציאת נקודות האיזון לניהול כל אחד מהם.  מומלץ בשלב ראשון  להכין רשימה של הנושאים הקשים לנו לשליטה (הוצאות) והמוציאים אותנו מאיזון ולאחר אבחונם ללמוד לטפל בהם או לנטרל השפעותיהם במידת האפשר, זאת מול המשאבים (הכנסות) אשר מעניקים לנו את משקל הנגד הדרוש לנו כדי להגיע אל נקודת האיזון ומעבר לה. אחת הדרכים המומלצות להגברת המודעות להתנהלות מאוזנת היא התחברות לנושא דרך הפעלת הגוף ולימוד מערכות האיזון שלו. אימון שיטתי בשמירה על נקודות האיזון הגופניות ליציבה נכונה, מאפשרת פיתוח מודעות עמוקה למערכות איזון בתחומים נוספים.

ככל שנהיה מודעים למערכות אלו ונאמן את הכלים האישיים שלנו ליצירת איזונים נוכל לבנות בזמן אמיתי פתרונות, ולהימנע מלהגיע למצבי חוסר איזון קיצוניים מחד ונוכל לחוות יותר ויותר תהליכי צמיחה יציבים מאידך, זאת בכל תחום בחיינו.

מחבר המאמר:   עודד מנס, יועץ עסקי מאמן אישי ומנטור המתמחה בייעוץ עסקי וארגוני, באימון מנהלים ובנחיית סדנאות ניהול ייחודיות ויצירתיות.  

עודד מנס יועץ עסקי ומאמן אישי מוביל בירושלים, בעלים של חברת הייעוץ העסקי טי.אם.טי (TMT)   וחברת אימון מנהלים BE9 מאמנים ניהול. www.be9.co.il


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב