דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התאבדויות ב - Foxconn 

מאת    [ 03/06/2010 ]

מילים במאמר: 787   [ נצפה 3544 פעמים ]

ל- Group Foxconn Technology Taiwan's שבסיסה בטאיוואן יש שני מפעלים בסין, האחד באזור שן- ג'ן והשני בלונג-הואה, שניהם בדרום סין מצפון להונג קונג. בשן-ג'ן ממוקם המפעל המהווה ספק מרכזי של HP, דל, נוקיה נינטנדו מיקרוסופט, סיסקו, מוטורולה, אמזון ואפל. הוא נמצא בתוך מתחם ענק, בשטח סגור הרמטית באזור מפעלים המייצרים מוצרים אלקטרוניים למותגים בינלאומיים, עובדי פוקסקון מונים כ-420,000 פועלים כ-300,000 פועלים בלונג-הואה ו-120,000 נוספים בשן-ג'ן. כדי להיכנס למתחם, חייבים לעבור אמצעי זיהוי קפדנים ביותר, מלבד החתמת כרטיס גם בדיקה ויזואלית עלי ידי שומרים, וסריקת טביעות אצבע.

פוקסקון משתדלת למנוע מעובדיה לצאת מהמתחם המבוצר, היא מספקים לעובדים את כל צרכיהם היומיומיים, מעבר למזון ומעונות לילדים, מוצאים שם גם בנקים, סניפי דואר מגרשי כדורסל מסעדות אולמות קולנוע, בתי חולים בריכות שחייה ומקומות בילוי נוספים. מניעת יציאת העובדים מהמתחם, מפחיתה סיכויי הדלפה על רכיבי מכשירי ה- iPad וה- iPhone ושאר מוצרי אפל המיוצרים שם טרם השקתם.

אפשר אולי היה לחשוב שמדובר במסגרת עבודה תומכת ומודרנית לעובדים, אולם לא כך הדבר תנאי ההעסקה במפעל קשים ביותר אינם עומדים בתקנים המינימליים. לעיתים נדרשים העובדים לעמוד במהלך העבודה במשך יום שלם ולעיתים אף במשך שמונה שעות רצופות ללא תזוזה יום עבודה בן עשר שעות הוא הנורמה הבסיסית והעובדים מחויבים לעבוד שעות נוספות לעיתים כ-80 שעות נוספות מדי חודש. ( חוקי העבודה המקומיים מתירים רק 36 שעות נוספות בחודש) על העובדים בפסי הייצור הפועלים בקצב מהיר מדי, מוטלת עבודה סיזיפית בלתי פוסקת. שמאלצת אותם לעבוד שעות רבות מעבר לשעות העבודה שלהם כדי לעמוד במכסות הייצור . השכר זעום המשכורת הבסיסית של עובד בפוקסקון נמוכה מאוד ועומדת על כ-900 יואן לחודש, שהם כ-500 שקלים כ- 131$ לחודש. הפסקות האוכל קצרות מדי והאוכל גרוע.

ניצול והתעללות של מנהלי העבודה במשך שעות עבודה הפכו לדבר שבשגרה היחס אל הפועלים דומה ליחס במשטר צבאי בגלל סגנון ניהול אוטוקראטי שכולל התערבות גם בחייהם הפרטיים מחוץ לשעות העבודה , העובדים המתגוררים במפעל לנים בחדרים קטנטנים וצפופים . המאכלסים כ-12 עובדים בכל חדר , נאסר עליהם לדבר ביניהם כל תקשורת במפעל אסורה העובדים אינם מכירים זה את זה, ובהעדר חיי קהילה אין להם דרך לפרוק מתח ולקבל תמיכה מהסביבה .

רבע מהעובדים במפעל לא מקבלים באופן סדיר אפילו את יום החופש השבועי שלהם. העובדים סיפרו שהם מקנאים בעובדים חולים - כי זו הדרך היחידה לקבל יום מנוחה. עובד אחר סיפר שהוא אוהב להפיל חפצים - כי אחרי שמונה שעות של עבודה בעמידה, התכופפות היא סוג של מנוחה. התוצאה היא, לעיתים קרובות, התאבדות או ניסיון התאבדות. הלחץ במפעלים קשה ונותן את אותותיו על העובדים, בניגוד מוחלט לפירמידת הצרכים של מאסלו לא ניתן לעובדים אפילו לא פרמטר אחד, לא צרכים פיזיולוגים בסיסיים, לא בטחון בקיום הפיזי, לא הרגשת שייכות, לא כבוד, הערכה או כל תחושת השגיות, ובטח לא מימוש עצמי.

בשנה שעברה התאבד בקפיצה עובד לאחר שאבטיפוס של אייפון שהיה באחריותו אבד, לאחר שנחקר על ידי נציגי החברה מחשש לגניבתו לשם ריגול תעשייתי. המכשיר החסר, אגב, מעולם לא נמצא. לפני מותו אמר כי המאבטחים בחברה התעללו בו בשל החשדות. וכי נעשה חיפוש בביתו.בשנה האחרונה,11 מעובדי המפעל התאבדו ושלושה נוספים נפצעו כתוצאה מניסיונות התאבדות כושלים. כל המתאבדים היו בני פחות מ-25 ולא עבדו שם זמן רב. לאחרונה עובד שנישא אך 3 חודשים לפני נמצא מת, אמנם הוא כנראה לא התאבד, אך לדברי קרובי משפחתו סיבת המוות נובעת מתשישות עקב שעות העבודה הארוכות במפעל. העובד נפטר לאחר שחש ברע בביתו אחרי משמרת בת 34 שעות רצופות. בניסיון להרגיע את סערת הרוחות שפרצה בעקבות גל ההתאבדויות במפעל פוקסקון, נשיא קבוצת פוקסקון, טרי גואו טס לשן-ג'ן כדי לטפל במשבר באופן אישי.גואו אף אפשר ל-200 עיתונאים לסייר בשטח המפעל. והתאבדותו של הקרבן האחרון שאירע ב-26 במאי,התרחשה רק שעות ספורות לאחר הגעתו. סטיב פול ג'ובס מנכ"ל אפל טען the company is "all over" the issue. Foxconn is not a sweatshop במפעל עצמו הציבו מאבטחים על הגגות כדי למנוע התאבדויות בקפיצה, ורשתות ביטחון הותקנו מתחת לבניינים גבוהים. החברה החליטה לדרוש מעובדיה לחתום על מסמך המצהיר כי לא ישימו קץ לחייהם והמשחרר את החברה מאחריות במקרה של התאבדות (גואו נשיא קבוצת פוקסקון הכחיש זאת). ואף מחייבת אותם לפנות לטיפול פסיכיאטרי אם יראו סימנים אובדניים ועד כדי אשפוז במוסדות לחולי נפש. אפל הודיעה שהיא מאמינה שגל ההתאבדויות נובע משכר נמוך של העובדים ולכן היא החליטה לסבסד תוספת שכר לעובדים בגובה 20% , בערך $26 לחודש, בסכום שאמור להיות כ-1%-2% מהרווחים של מכירות מוצריה שיוריד ברווחים אבל, מקווים באפל, יפתור את המצוקה הכלכלית ואולי יפסיק את גל ההתאבדויות.

לאחר כמה זמן הגדילה לעשות פוקסקון והודיעה שהעובדים יקבלו תוספת של 33%. עובדים שלהם שכר חודשי של 900 יואן (131.77 דולר), יקבלו 1,200 יואן באופן מיידי. אפל אף הודיעה שהיא תתחיל בחלוקת רווחים ישירה עם עובדי המפעל כדי להעלות את שכרם ולתת להם תמריצי שכר ואולי למנוע בכך את חוסר שביעות הרצון והאומללות של העובדים שמניע אותם למקרי התאבדות. למשפחות העובדים שהתאבדו במפעל תשלם החברה 110אלף יואן (כ-16 אלף דולר). מדובר בסכום המקביל למשכורת של כעשר שנות עבודה ( מחווה שאולי דווקא עלול לדרבן עובדים שמתקשים לפרנס את משפחותיהם להתאבד).

אילנה שקולניק-בקל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב