דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסטרטגיות לשימור הון אל מול יצירת הון 

מאת    [ 25/05/2010 ]

מילים במאמר: 839   [ נצפה 2854 פעמים ]

 

אנשים רבים מחפשים דרכים יצרתיות להרוויח בשוק ההון מבלי לסכן דבר, כאשר אחד הכוחות החזקים ביותר המשתקים אותם הוא הפחד להפסיד.
גישה שכזו, של השקעה ללא סיכון, היא מעט נאיבית ועלולה פעמים רבות להוביל את האדם המבקש אותה למקומות שאינם מתאימים לו כלל.
לכן כשבאים אליי אנשים ומתענינים בשירות ניהול ההשקעות שלי אני מתעקש ללבן איתם מספר הגדרות למונחי יסוד על מנת שנוכל לבנות דו שיח המבוסס על הבנה אמיתית.
המושגים החשובים לעניין זה הם שימור הון ויצירת הון.

שימור הון
אסטרטגיה לשימור הון הינה שיטת השקעה אשר שמה במרכז את הצורך למנוע כל הפסד ערך אפשרי של סכום ההשקעה המקורית. במילים אחרות, המטרה של משקיעים המחפשים לשמר את הונם איננה להרוויח אלא רק להפיק מספיק כסף שיכסה על עליית האינפלציה ושחיקת ערך הונם כתוצאה מכך.
הכלים הפיננסים העיקריים העומדים לרשותם של אלו המחפשים לשמר את הונם הם בעיקר אגרות חוב, ורצוי של מדינות או חברות איתנות שהאופק הפיננסי שלהן הוא אינסופי (לדוגמא ממשלת שוויץ או ארה"ב)
התפיסה הרווחת היא שאנשים הקרובים או נמצאים בתוך תקופת הפנסיה שלהם, רצוי ועדיף שישתמשו באסטרטגיית שימור הון שכזו ובכך יבטיחו לעצמם שהונם לא ישחק, אלא רק בעקבות המשיכות החודשיות שלהם, שישמשו לצרכי קיום סביר וכמענה לנחיצות רפואית. בהמשך אני אתייחס לאמיתותה של תפיסה זו ואנסה לדייק יותר באשר לשימוש בפועל באסטרטגיה לשימור הון.

יצירת הון
במקביל לגישת שימור ההון נמצאת אסטרטגיית יצירת הון. בגישה ליצירת הון המשקיע מוכן לקבל על עצמו סיכונים וזאת בתמורה לסיכוי להרוויח ולהגדיל בהרבה את בסיס ההון העומד לרשותו. כלומר שלמעשה, משקיע המחפש ליצור לעצמו הון, מודה שאין ברשותו כרגע את סכום הכסף המספיק לצרכיו ולמרות שהוא עלול אפילו להפסיד את מה שכבר יש לו הוא מקבל את הסיכון ומשקיע בכל זאת. הכלים הפיננסים העומדים לרשות משקיעים המחפשים להגדיל את הונם הם בעיקר מניות ונגזרים. ככל שהמשקיע מצפה להגדיל יותר את הונו עליו יהיה לקחת יותר סיכון ולהשקיע במניות של חברות קטנות ומסוכנות יותר ולעיתים אף להשתמש במינוף. כדי לקבל מושג כללי לגבי התשואה האפשרית מהשקעה במניות, ניתן להתבסס על מחקרים אמריקאיים שמצאו כי בהשקעה ארוכת טווח במניות של חברות גדולות ניתן לצפות לתשואה שנתית ממוצעת של 12% ובהשקעה במניות קטנות יותר ניתן להגיע גם לתשואה ממוצעת של 17% בשנה (זאת אל מול תשואה שנתית ממוצעת של 3% בהשקעה באג"ח פדרליות) 

מתי רצוי להשתמש באסטרטגיית שימור הון ומתי נחפש ליצור הון
 באסטרטגיית שימור הון נעדיף להשתמש בשני מצבים בלבד:
מקרה ראשון הוא כשעומד לרשותך סכום גדול של כסף – מצב זה מתרחש במקרה שירשת סכום רציני (ראה משפחת רוטשילד למשל) או במקרה שהצלחת והרווחת לבד סכום גדול. במקרה זה, אם יש ברשותך סכום מספיק גדול שתוכל לחיות רק מהריבית עליו, תוכל לפרוש מכל דאגותיך ולהתפנק על נפלאות הרכוש. כדי לכמת אפשרות זו אדגים עם סכום של 1 מליון ש"ח המניב תשואה של 5% שנתי,  כלומר 50 אלף ש"ח בשנה או 4200 ש"ח בחודש ללא שום מאמץ ודאגה . מקרה נוסף בו נעדיף להשתמש באסטרטגיית שימור הוא של אדם מעל גיל 75. במקרה זה, תחת ההנחה הראלית שקיים סיכוי יותר מסביר שהאדם יחיה עד לגיל 90 לפחות, נעדיף להגן על ההון ולפעול רק לשימורו. שים לב כי זה שאדם יצא לפנסיה איננה הופכת אוטומטית את העדפתו לשימור הון וזאת מכיוון שגם לאדם בן 65 עדיין נשאר אופק חיים סביר של 25 שנה לפחות. בכל מקרה אחר נעדיף להשתמש באסטרטגיה ליצירת הון, ואז נאלץ להתמודד מול האתגר האמיתי הכרוך בה – הפחד.


עיקרי האסטרטגיה ליצירת הון
כאמור, עיקר הבעיה בשימוש באסטרטגיה ליצירת הון נעוץ בהתמודדות מול הפחד. אותו חשש מהפסד מוביל, פעמים רבות, את המשקיע, לבצע טעויות הנובעות מלחץ. השיטות ההנדסיות להתמודדות מול הפחד הן מגוונות וכוללות, בין היתר, פיזור סיכונים, חשיבה חיובית (אמונה) והשקעה לאורך זמן ארוך.
פיזור סיכונים ניתן להשיג כיום באמצעות השקעה בתעודת סל.
אמונה בשווקים ניתן להשיג ע"י לימוד ושינון של הנתונים הסטטיסטיים המראים באופן מובהק כי לטווח ארוך הכלכלה צומחת וההשקעה בחברות משתלמת.
והמשאב החיוני והיקר ביותר ליצירת הון הוא הזמן. ככל שהמשקיע ידבוק באסטרטגיה שלו לטווח זמן ארוך יותר כך הסיכוי שלו להגיע לסכום הון מספק איתו יוכל לעבור לאסטרטגיה לשימור הון גדול יותר.

כדי להדגיש את חשיבות הזמן אתן דוגמא של השקעת 100 אלף ש"ח בתעודת סל מנייתית (כלומר, עם צפי לתשואה שנתית ממוצעת של 12%) לאחר 10 שנים בידי המשקיע עומד סכום של 310 אלף ש"ח. לאחר 20 שנה גדל הסכום ל- 964 אלף ש"ח (פי 2 זמן פי 3 כסף) והנה הוא גם הפך למיליונר. לאחר 30 שנה הופך הסכום ל- 2.99 מליון ש"ח (שים לב כי ב- 10 שנות ההשקעה האחרונות נוצר יותר מפי 2 כסף מכל 20 השנה הראשונות). וכן הלאה. נדגיש כי לבחור בן 35, שישקיע סכום של 100 אלף ש"ח עדיין יש 40 שנות השקעה ליצירת הון לפני שהוא יעבור לשלב שימור ההון בגיל 75. כלומר שבחישוב פשוט, בגיל 75 יעמוד לרשותו סכום נאה של 9.31 מליון ש"ח!


השכרת מניות כאסטרטגיה ליצירת הון
מודל השכרת מניות לוקח בחשבון את כל האמור לעיל ואף משפר וממקסם רווחים לאורך כל תקופת השקעה. המודל משקיע בתעודת סל על מדד ת"א 25 ובכך משתמש בכל כוחו של פיזור הסיכונים. 

בנוסף, מודל ההשכרה מניב תשואה חודשית שוטפת העוזרת למשקיע לדבוק בהשקעתו לאורך זמן ולייצר את הונו.


אז מה החלטת, לשמר את ההון (שאין לך) או להתחיל להשקיע, כבר היום, בעתידך?

 

שחף פרקש - השכרת מניות  הופך את המניות שלך לנכס מניב. למידע נוסף לחץ כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב