דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מגמת העליות כבר לא שולטת בשווקים. ממה כדאי להיזהר והיכן ניתן להרוויח כעת ? 

מאת    [ 16/05/2010 ]

מילים במאמר: 1406   [ נצפה 1789 פעמים ]

מזה תקופה ארוכה, שאני משתף אתכם בהערכות אופטימיות למדי לגבי כיוון השוק. כל זה היה נכון עד לפני שבועות ספורים. בסקירה האחרונה שפרסמתי לפני מספר שבועות כתבתי שמגמת העליות כבר לא חד משמעית, אבל קשה היה לקבוע אם מדובר בתיקון טכני כואב או בשינוי מגמה של ממש. בשל החששות הללו ומתוך זהירות, ביצענו במהלך השבועיים האחרונים מימושי רווחים ללקוחותינו. תוך כדי הפעילות הזו ותוך כדי ניתוח חוזר של המצב שוב ושוב וצפייה במסחר, מתקבלת להערכתי תמונה בעייתית לגבי עתיד השווקים בטווח הקצר והבינוני.

ראשית, אציין שמי שעוקב אחר התנהלות המסחר בתקופה האחרונה בוודאי יכול להרגיש שהקונים בשוק ממש לא נחושים. ההיפך, הם מאד מהוססים. גם ביום שני האחרון תוך כדי העליות החדות, ניתן היה לראות כי הקונים לא מספיק אגרסיביים והיה קשה למכור את כל מה שרצינו. הנפילות החדות בבורסה בארה"ב אולי נבעו בחלקן מטעות של סוחרים או מכדור שלג של מכונות שסוחרות לפי אלגוריתמים מסוימים, אבל בשורה התחתונה, לא ניתן להתעלם מכך שהנפילות אירעו ביום קשה על רקע חששות כבדים לכלכלת אירופה, שעשויה להשפיע על העולם כולו ותוך כדי מסחר עצבני שהסתיים בכל זאת בירידות חדות. התנהגות עצבנית שכזו בוודאי אינה מבשרת טובות.
בסופו של דבר גם המשבר הזה ייגמר, אבל כדאי לקחת בחשבון כמה נקודות מהותיות. ראשית, אף אחד עדיין לא יודע מהו העומק האמיתי של הבור. האם טריליון דולר יפתרו את הבעיה - וגם, מהיכן יגיעו אותם טריליון דולר וכיצד הם יוחזרו - כדי להחזיר את החוב, יידרשו תוכניות כואבות במדינות שונות, דבר שיפגע בצמיחה, ברמת החיים, ברמת ההוצאות של הצרכנים וכו'.

נקודה נוספת למחשבה היא שבארה"ב הממשל חילץ את הבנקים בדרך קצת שונה - הוא קנה מניות של הבנקים בזול ובנוסף הלווה להם כמות עצומה של כסף. כאשר השוק התאושש, הבנקים הנפיקו מניות, גייסו כספים והחזירו חלק מהחוב. בנוסף לכך, הממשל הרוויח כסף במניות, כך שבסוף התהליך חלק גדול מן ההלוואה הוחזר והנזק לכלכלה הצטמצם. לעומת זאת, באירופה המצב שונה. מדינות אינן מנפיקות מניות, אלא רק חובות - חובות כידוע, צריך להחזיר בקצב כזה או אחר. לכן, ההתאוששות כאן עשויה להיות איטית הרבה יותר וגם זה בהנחה שגוש היורו לא יתפרק והמדינות ימשיכו להיות נחושות בחילוץ. בדרך, יהיו גם סערות שבוודאי לא יוסיפו לאווירה. אגב, דרך נוספת בה ממשלה יכולה לגייס כסף (דרך שיותר דומה לגיוס אקוויטי) היא הפרטה, אבל ספק אם יש מספיק מה להפריט ואם בכלל זה הזמן.

בדרך כלל, תקופות של גאות בשווקים נמשכות זמן ארוך יותר ממה שחווינו עד כה. יחד עם זאת, העובדה שהגאות הזו נמשכת בינתיים זמן קצר יחסית, כשלעצמה אינה מספיקה. השווקים הפכו בשנים האחרונות למהירים יותר, אגרסיביים יותר ותנודתיים יותר.

משקיע נבון
חייב לנווט בהיגיון בתוך סבך אי הוודאות והטירוף בשווקים. וורן באפט אמר פעם שיש רק שני חוקים. החוק הראשון הוא: "אל תפסידו כסף". החוק השני הוא: "אל תשכחו את החוק הראשון". יציאה מהשוק בעת הנוכחית, היא עדיין רווחית לרובנו, מאחר שבשנה וחצי האחרונות כמעט כולם הרוויחו כסף. אם כבר לצאת, עדיף בשלבים הראשונים של המשבר עם רווחים גדולים. מצד שני, אם יתברר שהכיוון עדיין חיובי, הרי שתחמיצו את הרווח הגדול הצפוי בשל המחירים הנוכחיים לאחר הירידות. אני אישית, מעדיף להחמיץ את הרווחים, ובלבד שלא להפסיד את כל מה שהרווחתי עד כה.

היכן מסוכן להיות כעת ?
הסכנה הגדולה בסיטואציה הנוכחית נמצאת באופן כללי כמו תמיד במניות היתר ובאגרות החוב הבלתי מדורגות. גל פדיונות בקרנות הנאמנות, אם יתרחש (וכנראה שהוא כבר מתחיל להתרחש), יגרום ללחץ כבד בניירות הללו ולא יהיה מי שיקלוט אותם. התוצאה במקרה כזה תהיה ירידות חדות עם ובלי קשר לערכם הכלכלי של הניירות.

היכן ניתן להרוויח ?
מי שמשוכנע בהמשך הירידות יכול לפנות למכשירי השורט למיניהם. גם אנחנו כמנהלי תיקים משתמשים בהם בעת הצורך, למרות שבמרבית בתי ההשקעות זה פחות מקובל. תעודות שורט על מניות היתר, ישיגו ככל הנראה, במקרה כזה את התוצאה הטובה ביותר, אבל חשוב תמיד לבדוק את המינוף של כל תעודה כזו. תעודות שורט קיימות כמעט על כל מדדי המניות והתל בונד, כך שניתן בקלות יחסית לנצל את הירידות בבורסה כדי להקטין הפסדים או לחילופין כדי לייצר רווחים. יחד עם זאת, חשוב לזכור. שורט הוא מכשיר "לא טבעי", שמתאים לתקופות קצרות בדרך כלל, שכן בטווח הארוך השווקים עולים. לכן כדאי מאד להיזהר ולא להפוך אותו להשקעה לטווח ארוך. מי שמשתמש במכשירים הללו, כדאי לו להגדיר נקודת סטופ לוס, לכל מקרה שהשוק חוזר לעלות. בהחלט ניתן לבצע שורט על מדדים שונים ובמקביל לנצל את הירידות כדי לרכוש מניות נבחרות בעלות ערך כלכלי אמיתי, אשר סובלות מן הירידות רק מסיבות של נזילות בשווקים (אסטרטגיה הקרויה מן הסתם: "Long Short Strategy").

לסיכום - מה יותר מסוכן: למכור או לא למכור ?
לצערי, הירידות בשווקים מתחילות להיראות יותר כמו שינוי מגמה מאשר כמו תיקון טכני. הפחד של המשקיעים, אופי התנהלות המסחר, החובות העצומים באירופה ובמקומות שונים בעולם מחזקים מאד את הסיכויים להתרחבות המשבר. אמנם קשה לשלול לחלוטין את האפשרות כי מדובר בתיקון טכני, אבל אם אכן זהו תיקון, הרי שהוא מאד משכנע וחורג במאפייניו מתיקון רגיל כמעט בכל ההיבטים. נשיא הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן-קלוד טרישה, העריך כי כלכלת אירופה נמצאת בעיצומו של המשבר החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה או אולי אפילו מלחמת העולם הראשונה. אולי הוא מגזים, אבל בכל זאת כדאי להקשיב לדבריו.
הסיכון ב"לא למכור" הינו אובדן הרווחים של השנה האחרונה ואולי יותר. הסיכון ב"למכור" כעת הוא להישאר עם רווח נאה, אבל להחמיץ את המשך העליות ולהצטרף בהמשך במחירים גבוהים יותר. בסיטואציה הנוכחית, אנחנו, העדפנו בשבועות האחרונים לקחת כמה צעדים אחורה, לשמור על לקוחותינו ולממש את הרווחים הגדולים מן השנה וחצי האחרונות וגם להשתמש במידה סבירה במכשירי השורט.

 

גילוי נאות

חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך של חברות המוזכרות בדו"ח זה מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (16/5/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.

ניתוח הכלול  בדוח זה הנו למטרת אינפורמציה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בדוח. הניתוח  מתפרסם בהתבסס על מידע אשר פורסם לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שפורסם על ידי החברה נשואת דוח זה, ואשר קבין בית השקעות בע"מ מניחה שהינו מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. המידע המופיע בדוח זה אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. ניתוח זה משקף את הבנתנו ביום עריכת דוח זה. הערכת השווי שבדוח זה הנה יחסית והיא נעשית על בסיס פרמטרים ונוסחאות כלכליות המקובלים בשוק ההון בארץ ובעולם, נכון למועד כתיבת הדוח. שיטות שונות להערכת שווי עשויות להוביל למסקנות שונות בדבר שווי כלכלי. דוח זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברת קבין בית השקעות בע"מ, חברות בשליטתה וכך בעלי מניותיה ועובדיהן, לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרם משימוש בדוח זה, אם ייגרמו, וכן אינם יכולים לערוב או להיות אחראים למהימנות המידע המפורט בדוח זה. קבין בית השקעות בע"מ אינה מתחייבת כי שימוש במידע שבדוח זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. הקבוצה עליה נמנית קבין בית השקעות בע"מ הנה קבוצה העוסקת בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, ביצוע פעולות בבורסה, וצפויה לעסוק גם במתן שירותי ניהול השקעות לקרנות נאמנות. חברות בשליטתה ובעלי מניותיה, או גורמים אחרים הקשורים עמה באופן זה או אחר מחזיקים במישרין ו/או בעקיפין בניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים נשואי דוח זה, הן לפני פרסומו, הן בזמן פרסומו והן לאחר פרסומו. כמו כן, מתוקף היות קבין בית השקעות, חברות בשליטה, בעלי מניותיה או גורמים אחרים הקשורים עמה, גופים העוסקים בחיתום, עשויים גופים אלה לשמש כחתמים של ניירות ערך של החברה נשואת דוח זה, וכן עשויים להיות קשורים עמה בקשרים עסקיים. דוח זה מיועד אך ורק לנמען ששמו מופיע לעיל, והעברת חלקים מתוכנו לאחרים, או פרסומם בכל דרך שהיא, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מקבין בית השקעות בע"מ וללא ציון הערה זו בגוף הטקסט, במקום הבולט לעין, הנה אסורה, אם לא צוין אחרת, המידע בדוח זה מעודכן למועד פרסומו לראשונה.

 

 

רן קבין
מנכ"ל
קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514
טל. 03-5616711
פקס. 03-5616710
rank@kabin-invest.co.il
www.kabin-invest.co.il


פרופיל חברת קבין בית השקעות בע"מ


קבין בית השקעות בע"מ הוקמה ומנוהלת ע"י מר רן קבין, לשעבר אנליסט בכיר בחברת כלל פיננסים בטוחה, מגופי ההשקעה הגדולים במשק. קבין בית השקעות בע"מ מתמחה בניהול תיקים אישי ללקוחות פרימיום תוך שימת דגש על זהירות ומזעור סיכונים בהתאם לדרישות הספציפיות של כל לקוח ותוך יכולת לניצול הזדמנויות השקעה איכותיות בשוק. קבין בית השקעות מנהלת תיקי השקעות עבור לקוחות המעוניינים בניהול מקצועי ואישי של כספם ולא בשירות ניהול תיקים המוני סטנדרטי אותו ניתן להשיג אצל מרבית הגופים הגדולים. הלקוח נהנה מקשר ישיר עם מנהל ההשקעות, מיכולת תגובה מהירה לאירועים, תוך השפעה מינימלית על השוק ומגמישות מרבית בהתאמת התיק לצרכיו. ההיכרות הטובה עם החברות בהן אנו משקיעים בשילוב עם יכולות הניתוח מקנה לחברה יתרון בעל ערך רב בזיהוי הזדמנויות ובבחירת מניות ואג"ח מתוך הבנה מעמיקה של פעילות הפירמות השונות, כמו גם של הסביבה המאקרו כלכלית.





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב