דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משחקים והפעלות לתינוקות בשנה הראשונה 

מאת    [ 16/02/2007 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 7839 פעמים ]

שלבי ההתפתחות של תינוקות בשנה הראשונה לחייהם מצריכים הפעלות, משחקים ואתגרים חדשים לפיתוח היכולות המוטוריות והקוגנטיביות, ביניהן, רכישת מיומנויות תקשורת וכישורי שפה. המשחקים וההפעלות המומלצים בכל שלב התפתחותי ומאפייניו מהווים גירוי לחושיו/ה של התינוק/ת ומציבים בפניו/ה אתגרים חווייתיים חדשים. באמצעות אותם צעצועים ומשחקים ובשילוב הפעלת דמיון ניתן להפעיל את אותן מיומנויות למידה והתנסות חווייתית יחד באופן מהנה.

לקראת ההפעלה והמשחק מומלץ לשים לב לנקודות שלהלן:

* מאפייני ומידות הצעצוע עומדים בסטנדרטים בטיחותיים - הצעצוע אינו חד ואינו קטן מדי (מחשש לסכנת בליעה וחנק), בד"כ מקובל להשוות גודלו לגודל אריזת סרט צילום/"פילם".

* התינוק/ת מגלה עניין וסקרנות במשחק - כפיית משחק על התינוק/ת או שידור (גלוי וסמוי) של מסרים המתמקדים בהדגשת חשיבות המשחק, תוך התעלמות מהפאן החוויתי שלו, עשויה להסתיים בכישלון.

* הצעצוע/משחק מותאם לגיל התינוק/ת:

הפעלות ומשחקים בחודשיים הראשונים

בחודשיים הראשונים מומלץ לחשוף את התינוקות לתמונות בשחור-לבן (ובשילוב אדום) המהווים קונטרסט אחד לשני ומשמשים גירוי וויזואלי לחוש הראייה, ולשימוש ברעשנים (רצוי שיהיו עשויים מבד או מכל חומר אחר עדין) המשמשים גירוי לחושים השמיעתי והוויזואלי (ובשלב מאוחר יותר ליתר החושים). בשלב מתקדם יותר (לאחר גיל חודשיים), מומלץ לעבור לתמונות צבעוניות. מובייל צבעוני (עם דמויות מחייכות) ומנגן משמש גם כן גירוי לחושים הוויזואלי והשמיעתי גם יחד. לא מומלץ לחשוף את התינוק למשחקים רבים בו זמנית - הדבר עשוי לגרום לגירוי יתר ולהפרעה בתהליך החקירה ובהנאה הרציפה הכרוכה בו. עוד בנוגע לחוש השמיעה, כבר מלידה מומלץ לחשוף את התינוק/ת למוסיקה קלאסית ולנעימות שונות, וישנם מחקרים המצביעים על כך, שמוסיקה שהושמעה לתינוק/ת עוד בהיותו/ה ברחם, עשויה לשמש אמצעי הרגעה בסיטואציות שונות לאחר הלידה, בין היתר לקראת הירדמות ושינה.

הפעלות ומשחקים לגילאים שלושה חודשים - שישה חודשים

בובות גדולות ורכות ובעלות פונקציות שונות, "אוניברסיטאות" (הכוללות מוקדי אטרקציה לראיה, שמיעה, תפיסה ומישוש כגון רעשנים, מראות, קוביות ועוד) ופעלולונים, קוביות רכות - להמחשת צורות גיאומטריות בעלות נפח, וכדורים רכים - לגלגול על משטח (ובשלב מתקדם יותר לזחילה לקראתו ולמשחקים של "מסירות") עשויים להתאים להפעלות בגיל שלושה חודשים (ויש ביניהם שמתאימים לגיל מוקדם יותר).

הפעלות ומשחקים לגילאים שישה חודשים והלאה

החל מגיל שישה חודשים ואילך, ניתן לחשוף את התינוקות למשחקים ה"מעודדים" זחילה ולצעצועים הדורשים מיומנויות מוטוריות מתקדמות יותר כגון חישוקים/טבעות, הצבת גביעים כמגדל או הכנסתם האחד בתוך השני בהתאם לגודלם, משחקי אקווריום/דלי/קופת חיסכון או כל כלי אחר שבאמצעותו ניתן להמחיש משמעויות של "בתוך" ו"מחוץ ל", בובות המשתייכות לקבוצות שונות כגון בעלי חיים וכלי רכב להמחשת מושגים של קבוצה ומשפחתיות, טלפון וכן הלאה.

פרט לצעצועים ולמשחקים המוזכרים לעיל (ושנרכשים בדרך כלל כמוצרי מדף), ניתן לפתח רעיונות יצירתיים וליצור משחקים באמצעות עזרים שונים (ובטיחותיים) הנמצאים בהישג יד, לדוגמא, בקבוקים ריקים (ניתן להוסיף אורז ולאטום היטב) בשילוב של כדור עשויים לשמש משחק באולינג משותף וחווייתי וכן הלאה. תינוקות נהנים לא פחות ממשחקים המייצרים תקשורת בינם לבין משתתף נוסף כגון: מחבואים, חיקוי הבעות פנים והברות מסוימות, כמו גם מהשלכת חפצים ובדיקת "היעלמותם", הפעלה ותגובה (לחיצה על כפתור וההפעלה שנוצרת בעקבותיה) ולמעשה כל חקירה של חפץ/סיטואציה חדשה עשויה לייצר עבורם מקור למשחק וללמידה. נקיטת משנה זהירות ושימוש באמצעי בטיחות ובעיקר, השגחה פיזית, חיוניים מאד בעיקר החל משלב הזחילה/התקדמות ממקום למקום, שכן, תינוקות מוצאים עניין לא מועט במכשירי חשמל, שלטים, נעליים בכלל ונעלי בית בפרט ועוד...

קריאת סיפורים

על פי מחקרים, מומלץ להתחיל בקריאת סיפורים לתינוקות כבר משלב מוקדם (באנגליה, לדוגמא, מומלץ כבר החל מגיל 3 חודשים). קריאת סיפורים כבר מגיל צעיר מסייעת לפיתוח ולשיפור מיומנויות קוגנטיביות וכישורי שפה ולהרחבת אוצר המילים. במהלך קריאת הסיפור, מומלץ להצביע על הדמויות המופיעות בספרים (רצוי להקריא מספרים עם תמונות גדולות וצבעוניות ועם איורים ברורים), תוך מתן התייחסות לכך, שהתעניינותם של תינוקות במתואר בספר מתפתחת מהתבוננות מרחבית כללית בעמודים ובדמויות המופיעות בהם להתמקדות בדמויות ספציפיות. עוד רצוי, בעיקר בשנה הראשונה, בה התינוק/ת חוקר/ת אובייקטים באמצעות הפה (ובהתייחסות לשלב האוראלי, עפ"י פרויד), לחשוף בפניו/ה את חוויית הקריאה והמשחק באמצעות ספרים בעלי עמודים עבים וקשיחים.

לסיום, חשוב לזכור כי יחד עם שימוש המשחק כמקור למידה עבור התינוק/ת, הוא משמש גם מקור להתנסות חווייתית ומהנה. כמו כן, כל תינוק/ת מתפתח/ת באופן אינדיבידואלי ועשוי/ה למצוא מוקד התעניינות, למידה והנאה במשחק זה או אחר בשלבי התפתחות שונים.


בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה חברתית (עבודת תיזה בנושא תרומתו של תהליך חונכות לחונך ולחניך: השפעתם של גורמים ארגוניים אישיים ואישיותיים על אפקטיביות התהליך), אוניברסיטת בר-אילן.
מתמחה בכתיבת מאמרים ובעריכת מחקרים עבור חברת Deveraux and Deloitte ומנהלת פורום "החיים כהורים" באתר "גוזלים".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב