דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליקוט פטריות כמהין בישראל 

מאת    [ 15/02/2007 ]

מילים במאמר: 762   [ נצפה 58672 פעמים ]

נתחיל מהסוף:
פטריות כמהין גדלות גם בישראל. בית הגידול הטבעי שלהם הוא באיזור הנגב המערבי, הפטריות הגדלות בארץ לא נופלות בטעמן מאילו הגדלות באירופה, רק הארומה ודומיננטיות הטעם חלשה מעט בהשוואה לאלו האירופאיות ועל כך ניתן לפצות בשימוש במינונים גדולים יותר.

שיא עונת הכמהין בארץ הוא בימים אלו ממש (פברואר) ובשילוב הפריחה המדהימה במדבר מדובר בחוויה אמיתית לכל המשפחה ולחובבי הטבע והקולינריה כאחד.

האם באמת גדלות פטריות כמהין בארץ?
התשובה היא חד משמעית כן. אני משאיר את הויכוח התיאולוגי איזו פטריה טעימה יותר ומוכן להתחייב לדבר אחד בלבד: יש פטריות כמהין בארץ, הם גדלות בטבע באיזור הנגב המערבי באופן בלעדי כמעט. הבדואים ובני עדות המזרח נוהגים לקרוא להן "תרפש" או "טירפש" והאמונה העממית גורסת כי פטריות אלו נוצרות לאחר סופות ברקים עזים הפוגעים באדמה. צורתם זהה לחלוטין ל truffles הצרפתיות או האיטלקיות וגם בארץ ניתן למצוא פטריות כמהין כהות או בהירות. הכהות קטנות יותר בגודלן ומעט מלוכלכות יותר בעפר בעוד הלבנות גדולות יותר באופן משמעותי וקלות יותר לניקוי, אין הבדל משמעותי בטעם ותוך הפטריה בהיר בשניהם.

מהי העונה לליקוט פטריות אלו?
העונה באופן כללי היא אמצע החורף תחילת האביב ונמשכת בדרך כלל בין החודשים פברואר עד מרץ בלבד. אם הייתה שנה שחונה בגשמים לא יצוצו פטריות אלו כלל והנבגים שלהם ימשיכו להיות רדומים עד לשנה הבאה. עונה גשומה יותר תניב יבול רב יותר ובמקביל פטריות גדולות יותר.

היכן גדלות פטריות כמהין בארץ?
פטריות הכמהין גדלות באיזור הנגב המערבי באיזורים פתוחים-מדבריים ושאינם מתועשים כגון חולות חלוצה, משאבי שדה, צאלים, גוש ישובי צוחר וכדומה. המיקום המדוייק נשמר בסוד על ידי יודעי דבר וממש כמו בסרטים מועבר בסוד מאב לבן. לקטיף ראשון כדאי לשכנע בעל ניסיון שידריך אתכם בנושא, קצת קשה להתחיל בזה לבד לגמרי, ולאחר שצופים בדוגמא חיה - קל יותר להמשיך ולחפש לבד אחר כך.

כיצד מאתרים פטריות כמהין?
פטריות הכמהין גדלות בסימביוזה שטיבה עדיין לא הוברר לחלוטין לצידו של צמח "נשא" אחר. באירופה מדובר בעצי אלון בדרך כלל ואילו בנגב הן גדלות לצד שיח השמשון המדברי. מי שרוצה למצוא פטריית כמהין חייב להיות מסוגל קודם כל לזהות את צמח השמשון המדברי מכיוון שפטריות כמהין בארץ גדלות בסמיכות לשורשי צמח זה בלבד.

פטריות כמהין גדלות מתחת לאדמה ויש צורך לחפור על מנת לחשוף אותן, אך בניגוד למלקטי פטריות הכמהין באירופה אין צורך להצטייד בכלב או חזיר גישוש - בארץ הן גדלות בעומק לא רב ולפיכך תמיד תהיה אינדיקציה קלה או משמעותית על פני השטח לגבי הפטריה החבויה באדמה.

בכדי לאתר את הכמהין יש לאתר מרבץ של שיחי שמשון מדברי הגדלים בדרך כלל באדמה חולית דקה, ולחפש סדקים באדמה ותפיחות קלות של פני השטח בסמוך לשיח השמשון. מצאתם תלולית או סדק שכזה? מתחילים לחפור ביד בלבד ובעדינות מרובה לעומק מקסימלי של 10-15 ס"מ בלבד ומסביב לאיזור התפיחהסדק. יש לוודא כי לא פוצעים את הפטריה המתפוררת בקלות, וכי לא פוגעים בשורשי צמח השמשון. מצאתם פטרית כמהין? בירכותי - זוהי הרגשה נעימה וממכרת כאחד, מעתה אתם מנויים במועדון האקסלוסיבי של מלקטי הכמהין.

חשוב לזכור:
אין לפגוע בשיח השמשון או בשורשיו בשום אופן, יש להוציא את הפטריה בלבד ולסתום את החור שנוצר בחזרה בחול בכדי למנוע פגיעה בשיח השמשון המדברי ולהבטיח את צמיחת הדור הבא של פטריות הכמהין מהנבגים שנותרו באדמה. אסור ללקט כמהין בשמורות טבע , ואם מלקטים בשטחי אש של צה"ל - אז בסופי השבוע בלבד!

כיצד מנקים את פטריות הכמהין הגדלות בארץ?
בניגוד לפטריות הכמהין האירופאיות את פטריות הכמהין הישראליות יש לשטוף היטב במים, ולקלף את קליפתם החיצונית המלוכלכת מאד. מכיוון שהכמהין גדלות בחול דק במיוחד כמעט בלתי אפשרי לנקותן במברשת עדינה בלבד ויש צורך להשרותם במים חמים מעט כ 5 דקות, לשטוף ולקלף בעדינות רבה מאד - הפטריות הללו נוטות להתפורר במהירות. כל שיטה אחרת תותיר חול רב על גבי הפטריה ובמקום לשפר טעמו של כל תבשיל תוסיף לו מנה הגונה של חול שיהרוס את התבשיל.

מהו אורך החיים של הפטריה?
פטריה טריה ניתנת לשימור במקרר לתקופה של עד 5 ימים כמות שהיא. יש לשמור את הפטריה בצורתה הטבעית, ולקלף ולנקות אותה רק לפני הבישול ממש.

האם ניתן לשמר פטריות אלו?
כן. ניתן לבצע זאת באמצעות תהליך עיקור מורכב, אך הדרך נפוצה ביותר בארץ היא ניקיון וקילוף הפטריה ושימורה בצנצנת של שמן זית משובח לצורך שימוש עתידי מחוץ לעונה.

האם ניתן לקנות פטריות כמהין ישראליות בארץ?
העונה קצרה מאד ונמשכת 3-4 שבועות בלבד שבמהלכן ניתן לעיתים למצוא פטריות אלו בשווקים הבדואים (ובעיקר בבאר-שבע) ולעיתים אף בשוק מחנה יהודה בירושלים.
מחירן של הפטריות משתנה בין מאות לאלפי שקלים לקילוגרם ותלוי בגודלם, איכותם, ונדירותן באותה העונה המסויימת - האם ירדו הרבה גשמים בנגב או לא.  

מה מבשלים עם פטריות כמהין?
פסטות, חביתות, ממרחים שונים, חזה עוף ובכלל - תוספת של פטריות כמהין משדרגת באופן משמעותי כל תבשיל והופכת אותו לתענוג של ממש.

מתכונים לפטריות כמהין?
זהו כבר נושא למאמר אחר ואני מבטיח לפרט בקרוב.

ליקוט נעים ובתיאבון!

יצחק מורנו הינו המנהל בפועל של חברת מורנו'ס - שיווק באינטרנט וקידום אתרים המתמחה בפתרונות שיווק כוללים ברשת האינטרנט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב