דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אנחנו לקראת משבר נוסף, או ששוב מדובר בתיקון טכני ? וגם, כיווני השקעה שיכולים להתאים למצב 

מאת    [ 06/05/2010 ]

מילים במאמר: 847   [ נצפה 1755 פעמים ]

השאלה האם מדובר בתיקון טכני או במשבר ממשי, הינה בעלת חשיבות גדולה במיוחד, שהרי הפעולה בה יש לנקוט בכל אחד מן התרחישים הללו הפוכה לחלוטין. בתרחיש של משבר, הרי שהפעולה המתבקשת היא מכירה מהירה של התיק והמתנה בחוץ או אפילו כניסה לפעילות של שורט. תיקון טכני לעומת זאת, נותן סוף סוף הזדמנות נוחה לרכוש מניות במחיר נוח, לאחר תקופה ארוכה בה הבורסה פשוט לא עצרה. אבל לא באמת חשבתם שהשוק יעשה לכם חיים קלים, נכון - הנה המניות יורדות כבר מספר ימים, אבל גם אלו שחיכו בסבלנות לגל הירידות הזה, פתאום כשסוף סוף הוא מגיע חוששים להיכנס (ואולי בצדק - !).

 גל הירידות האחרון בבורסה בת"א נובע ככל הנראה בעיקר מן הגורמים הבאים:


    • הפחד הפסיכולוגי משיא כל הזמנים, אליו הגיעה הבורסה ממש לאחרונה.
    • המעבר של ישראל משוק מתפתח לשוק מפותח - גורם ליציאה טכנית של כספים מכמה מניות מרכזיות במעוף ויוצר לחץ על השוק כולו.
    • מחירים - לא ניתן להתעלם מן העובדה שבימים שקדמו לגל הירידות האחרון היה פשוט קשה למצוא ניירות אטרקטיביים בשוק. גם מי שחיפש במניות היתר התקשה למצוא מציאות.
    • הגורם האחרון והחשוב ביותר הינו המשבר באירופה.

 שלושת הגורמים הראשונים מתאימים למצב קלאסי של תיקון טכני. בכל תקופת גאות שעברנו הפחד הפסיכולוגי מהשיא נשבר בסופו של דבר והשוק המשיך הלאה. יציאת הכספים בעקבות המעבר למדד המדינות המפותחות היא בסה"כ עניין טכני חולף, שאינו מטריד אותי כלל. הגורם השלישי מעט מפריע כיוון שרמת מחירים גבוהה מקטינה מצד אחד את הרווח הפוטנציאלי ומגדילה מצד שני את הנזק הפוטנציאלי במקרה של האטה כלכלית, אבל גם מצב של מחירים שמתקרבים למלאים אינו יוצר לבדו משבר.

  הבעיה המרכזית הינה ללא ספק המשבר באירופה. היות שמודל הגוש האירופי הינו ייחודי ובעייתי, קשה לצפות מראש את התוצאות. החילוץ של יוון נראה אמנם כצעד משמעותי בכיוון הנכון, אולם השאלה המרכזית היא מה עומק הבור האמיתי. כמה עוד מדינות נמצאות בסכנה - עד כמה המדינות החזקות באירופה יכולות ו/או יהיו מוכנות לסייע לשכנותיהן (זו גם שאלה פוליטית ולא רק כלכלית)? אין ספק שתרחיש של משבר חריף באירופה, ישפיע גם על שווקים אחרים בעולם, בוודאי על זה של ישראל.

 בגלי הירידות הקודמים שחווינו בשנה האחרונה, הערכתי באופן חד משמעי כי מדובר היה בתיקון טכני. הפעם התשובה לא חד משמעית באותה מידה. המקרה הנוכחי מורכב יותר משום שהניסיון מלמד שכאשר צצות בעיות, מתחילים לבדוק יותר ויותר לעומק ובדרך כלל מתגלות בעיות נוספות. משבר הסאב פריים למשל, התפרץ לאחר שבמשך תקופה לא קצרה המשקיעים הדחיקו את הסכנה והתעלמו ממנה. כאשר התחילו המחיקות, בכל רבעון הסתבר שלבנקים יש עוד ועוד מה למחוק.

 למרות החששות והבעיות באירופה, תרחיש של חזרה למשבר עולמי עמוק כפי שחווינו לפני שנתיים נראה כרגע פחות סביר, אבל לא כדאי לבטל אותו לחלוטין. היות שבשלב זה קשה עדיין להעריך כיצד יתפתחו הדברים כדאי לשמור על רמת ערנות מוגברת וכן להתמקד בהשקעה במניות של חברות יציבות בעלות עתיד בטוח שמסוגלות לעמוד גם בתרחיש של משבר. היתרון בסוג כזה של חברות הוא שהן נהנות כמו כל השוק בתקופות של גאות ומצד שני הרבה פחות מסוכנות בתקופות של שפל.

 אם אתם בטוחים בעתיד החברה שרכשתם, הרי שבעת משבר אם מניותיה ייפלו, תוכלו לישון בשקט ואולי אפילו להגדיל את ההשקעה. אם אינכם בטוחים בעתיד החברה שרכשתם, סביר להניח שברגע הלא נכון, הפחד יגרום לכם למכור את המניות. דוגמאות למניות מן הסוג הזה הן ברקשיר התאווי (סימול: BRK-B) של וורן באפט, וולגרין (סימול: WAG) עליה כתבתי בטור זה בעבר. גם מניית נייקי (סימול: NKE), עליה כתבתי כאן לפני שבועיים מתאימה לפרופיל, אם כי היא נסחרת בשיא כל הזמנים ולכן יש לשקול את עיתוי הכניסה אליה.

 

לסיכום

למרות החששות והבעיות באירופה, תרחיש של חזרה למשבר עולמי עמוק כפי שחווינו לפני שנתיים נראה כרגע פחות סביר, אבל לא כדאי לבטל אותו לחלוטין. בשלב הזה פשוט קשה להעריך את כיצד יתפתח המשבר האירופאי, הן משום שעומק הבור לא באמת ידוע והן משום שמודל הגוש האירופי הינו ייחודי, בעייתי וכולל בתוכו גם בעיות פוליטיות לא פשוטות. אין פתרון קסם. חשוב לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות ולשמור על זהירות. דרך אחת לעשות זאת, היא להתמקד בהשקעה במניות של חברות יציבות בעלות עתיד בטוח שמסוגלות לעמוד גם בתרחיש של משבר. היתרון בסוג כזה של חברות הוא שהן נהנות כמו כל השוק בתקופות של גאות ומצד שני הרבה פחות מסוכנות בתקופות של שפל. דוגמאות לחברות כאלו הצגתי בגוף הסקירה.

 

גילוי נאות

חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך של חברות המוזכרות בדו"ח זה לרבות ברקשיר התאווי (סימול: BRK-B), וולגרין (סימול: WAG), ונייקי (סימול: NKE), מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (4/5/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.

 

רן קבין
מנכ"ל
קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514
טל. 03-5616711
פקס. 03-5616710
rank@kabin-invest.co.il
www.kabin-invest.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב