דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות ההתמדה בהנעה 

מאת    [ 03/05/2010 ]

מילים במאמר: 1314   [ נצפה 3260 פעמים ]

דר' יחיאל שרמן

עולמנו המרתק משתנה כל הזמן . התחדשות מתמדת מהווה מוקד חשוב ביותר בהצלחה. עלינו לבצע כל הזמן ...תהליכי שינוי . כפי שכתוב במסכת חגיגה "אין בית מדרש ללא חידוש"..שיפור מתמיד..

ההצלחה תלויה במוח יוזם ויצירתי של העובדים, החכמה קיימת בכל אדם, לכל אחד אסטרטגיה שונה של יוזמות ויצירתיות. מנהל שהוא מנהיג חייב להבין ש"האחריות" להוציא מן הכוח אל הפועל את החכמה הטמונה בכל עובד תלויה –רק בו. מנהיג איכותי חייב לאתר כלים ידידותיים ובעלי עוצמה כדי להפעיל כוח רוחני, נחישות, המון מוטיבציה, גירוי ורצון עז כדי להפעיל מוח פורח יעיל ומיטבי . מוח שהוא יוזם ויצירתי.

מנהיג חייב להחדיר בכל עובד את האמונה- בעצמו, ביכולתו ובכישוריו האישיים, כדי להפיק מלוא היוזמות הטמונות במוחו. חייבים למצוא כלים כדי להמריץ כל אחד לנוע קדימה, לכבוש כל הר ולהגיע לכל פסגה. ככל שמנהיג יגביר את הציפיות של כל עובד להיות יצירתי ובעל משמעות ברעיונותיו החדשניים כן יזכה לראות פרי נפלא בעמלו שלו ושל כל העובדים . חובה עלינו להחדיר בכל עובד "ציפיות" ככל שהציפייה חדורה היטב במוחנו , ככל שאנו מאמינים בציפייה, כן נזכה לראות תוצרים יעילים ופוריים בחשיבתו היצירתית.

לא בכדי ע"פ הגמרא – נאמר כי בבואנו לעולם הבא- נישאל 6 שאלות. אחת מהשאלות היא, "האם ציפית לישועה?" ככל שאנו במהלך חיינו מצפים לישועה דתית- מחד ומאידך מצפים למוח יצירתי ויוזם כן נזכה לתפוקות טובות יותר.

חובה עלינו להאמין בנו, בעצמנו , ביכולתנו, ה"אמונה" יעילה מאוד גם בהתגברות על כישלונות ואכזבות , "אש הציפייה" מוסיפה מוטיבציה ומוח פורח יותר.

בניית חיי חברה , אוירה חברתית חיובית וערכית גורמת לכל עובד להיות שמח ומאושר,העובד השמח חש שהוא חשוב יעיל וחלק מצוות מגובש המאפשר ביטוי לכל אחד ואחד.

היעד העיקרי של מנהל -מנהיג היא העצמת עובדיו, הנעת העובדים – עליו כל הזמן לבנות תשתית – קרקע יצוקה ומרתקת כדי לאפשר הנעת עובדים למעלה ההר. חובה על המנהיג להפעיל טכניקות יעילות כדי ליצור גירוי מוחי כדי להפעיל תהליכים שיניעו מוח פורה. כך נחוש כולנו שדה פורה של יעדים המתחדשים ע"י עובדים נמרצים ויוזמים.

אחת הדרכים המעולות להפעיל רעיונות חדשניים- היא להבעיר את "אש החלומות", לתת לכל מורה ולכל עובד אפשרות ביטוי של חלומותיו, מנהל – מנהיג יעביר מידי יום שישי לכל המורים ואף ההורים את סיכום רעיונות השבוע שבאו לידי מעשה וכן חלומותיו של המנהל ושל המורים , בהמשך מנסים להגשים החלומות באירועים ובקרקע בשלה הנותנת אופציה למיצוי החלומות של כל עובד. האמונה החדורה היטב בכל נימי נפשו של כל מורה מאפשרת מיצוי היכולת ,יישום כל חלום,התגשמות כל הציפיות, התפיסות והעמדות.

כאשר מנהיג מאפשר לכל מורה להביע רעיונותיו וליישמן .להחדיר בו האמונה – שיש בו כוחות נפש להצליח בכל רעיון ומשימה, שהוא ראוי ומסוגל להצליח או אז הוא יראה התקדמות מדהימה במגוון תחומים, כאשר כל אחד יוכל לבטא כישוריו שלו בדרך לפסגה.

כך מורה מוכשר במוסיקה או באומנות או בדרמה – יכול לנצל תחומים אלה להצלחה בכל מקצוע נלמד ובלבד שהמנהיג מעודד ומאפשר ביצוע נאות של כל משימה וכל חלום.העצמתו האישית של כל עובד תלויה במעורבותו של המנהיג , הנוהג לשוחח אישית עם כל עובד על חלומותיו על רעיונותיו על יוזמותיו ועל היצירתיות שבו. כך מפתחים הביטחון האישי של כל מורה ,החשיבה נעשית אפקטיבית ומיצוי יכולתו מגיעה לשחקים.

כאשר האווירה בין כל חברי הצוות נעימה, כאשר כולם מחבבים זה את זה, הרי הם חשים כי מותר להם להביע דעה שונה ואחרת, הקשבה לדעות שונות מאפשרת פיתוח מוחי נהדר. הקשבה מהווה מילת מפתח בפיתוח יוזמות ויצירתיות של כל פרט.

מותר ראוי ויעיל ליצור סדנאות למידה – להבעת רעיונות וליישומן. ראוי שהקבוצה בסדנא לא תעלה על 3 מורים . ע"פ מחקרו של דר' י. קליין מבר אילן , זה מס' האנשים היעיל והרצוי לקבלת החלטות מצוינות בסדנת עמיתים . הסדנא מאפשרת השמעת דעות של כל מורה אך גם מאפשרת דיון פורה ויכוחים ומחלוקות והשמעת דעות של אחרים.

לא בכדי המוח היהודי היה פורה חכם ונבון מאז ומתמיד בזכות הלימוד המעולה בישיבות. שהרי הלימוד בחברותא, מאפשר לכל אחד להביע דעותיו לשאול ולשאול שאלות ואף להקשיב לדעת החברותא.

מנהל שהוא מנהיג יוצר קרקע פוריה של "אמונה " בכל מורה, אמונה בעצמו וביכולתו של כל פרט , מעניק משמעות להקשבה ולשיווק נכון חכם ויעיל של כל רעיון חדשני של מורה יוזם. בדרך זו המנהיג מטפח גירוי המוטיבציה והרצון לעשות ..לחשוב..להיות יוזם ויצירתי.

בדרך זו מעודדים לחלום , מפתחים ציפיות ומעודדים חשיבה יצירתית ומגשימים אותם.

מילת המפתח בכל הצלחה וכמובן בעיקר בהצלחת העצמת אנשים לחשיבה יצירתית ולפיתוח יוזמות ומוח פורח היא "אחריות" , חייב כל מנהיג להבין שבכל מפעל תעשייתי ובודאי במערכת החינוך – הפיכתם של העובדים לחולמים..יצירתיים..יוזמים..וחושבים לעומק תלויה במנהל-מנהיג המבין כי "הכל" כל ההצלחה תלויה רק בו "באחריות" שהוא נושא על גבו.

חשוב שכל מנהיג המוביל ומשפיע על עובדיו יבדוק כל הזמן מה הסיבה להצלחה או כישלון?

*האם הסיבה קבועה?

*האם ניתנת לשינוי?

*האם הסיבה נשלטת?

*האם הסיבה זמנית?

*האם העובדים מודעים לסיבה?

*היש לחברים רעיונות לפתרון הסיבה?

*האם הסיבה פנימית או חיצונית?

*האם הכלים,הדרכים,התהליכים לא ראויים?

*האם לא מבצעים מאמצים לביצוע המשימה?

ראוי שכל מנהיג יחד עם צוות החשיבה יבנו אסטרטגיות חכמות ויעילות להפעלת אנשים- כדי להגיע להצלחה.

בונים יחדיו כלים תאורתיים ומעשיים כדי להצליח בטיפוס על כל הר – גם אם יש סלעים ומהמורות בדרך. מציבים יעדים ברורים שכולם.."כולם" שותפים בחזון וביעדים. חיזוק כל עובד ומיצוי יכולתו וכישוריו – חייבים להיות היעד החשוב של מנהיג.

כאשר ההצלחה תלויה באמונה בעצמנו וביכולתנו ובעיקר בהתמדה בהנעה, בעולמנו המשתנה כל הזמן, חייבים להיות יצירתיים בדרך,בחזון,בתהליכים ובקביעת יעדים המשתנים ומשתפרים כל הזמן- שהרי הדור משתנה כל הזמן. ככל שנאמין בעצמנו- נצליח להתגבר על כל בעיה ותקלה שבדרך.

ראוי להמריץ כל העובדים בעידוד,במחמאות ובדברי שבח לכל אורך הדרך. "השיווק" הנכון והחכם מוסיף המון מוטיבציה ורצון עז להיות יותר ויותר יוזמים ויצירתיים . השיווק החכם חייב לכלול עוצמתם וחכמתם של העובדים , כך יוצרים כך בונים תשתית איתנה של עובדים-מורים זקופי קומה שמחים ומאושרים, שהרי החכמה קיימת בכל אדם, הפוטנציאל קיים בכל עובד ובכל מורה. המנהל- מנהיג צריך לאתר את יכולתו של עובד, למצוא את הכלים הנכונים והרעיונות הנבונים כדי להפריח את הטמון במוחו בגופו של כל עובד.

עמל רב צריך לעבוד המנהיג כדי ליצור תשתית- קרקע יצוקה שעליה יש לבנות בנינים רבי קומות של חכמה,יוזמות ויצירתיות. כל הצלחה שאינה מוחזקת על יסודות איתנים לא תחזיק מעמד שנים רבות ובודאי לא בתנאי לחץ ושינויים.

חייבים ליצור קרקע יצוקה להפעלת מבנה דינמי ,חובה לבנות רוח חיובית, ערכית ואיתנה שתשלוט על האדם על עצמו ובעיקר על מוחו היצירתי.

התנועה קדימה משתנה בכל תקופה, המסלולים משתנים, הנתיבים מתרבים, הכבישים מתרחבים, התנועה זורמת לכיוונים רבים יותר.

מנהל שהוא מנהיג איכותי יפעל כל הזמן מוח פורח יחד..יחד..עם עובדים נוספים כדי להיות ערוך ומוכן לשינויים , לחדשנות ולשיפור מתמיד, ראוי שהמנהיג יבין כי עליו לדאוג ,ליצור תשתית יצוקה ואיתנה של רעיונות לתהליכים לגרום להתמדה בהנעה קדימה לכיוונים הנכונים והטובים .

ניתן להטיל לכל אחד או לכל צוות בסדנא (כאמור עד 3 עובדים) להגות רעיונות כדי להתגבר לנוע קדימה ולכבוש כל יעד . ניתן למשל להציב לכל צוות משימה עם כותרות מגוונות כדי לתת לכל צוות משימה ייחודית למשל:

1.כיצד הופכים מתלותיים לעצמאיים

2.מחנכים לציפיות

3.כיצד מעודדים מורים חולמים

4.מה הסיבות לכישלון או להצלחה

5.כשמאמינים בעצמנו – מצליחים

6.כיצד יוצרים אוירה חיובית

7.מדוע חשוב לבנות חיי חברה בצוות מורים

8.כיצד ניתן לכבוש כל פסגה

9.תדריכים לחיזוק כל עובד

10.דרכים לבניית "שליטה – בעשייה"

ראוי שנזכור כולנו – בעיקר אנשי חינוך – שעלינו להפעיל מוח פורה ויצירתי – כדי להתמודד עם נוער צעיר חכם ושונה בכל דור. כפי שמציין הרב קוק , הילדים משתנים כל הזמן , עלינו למצוא כלים נכונים וחכמים, כדי להתמודד עם שינויים אלה ולהצליח.

היצירתיות של המורים חייבת לבוא לידי ביטוי  מעשי במיוחד בדורנו המאופיין בצעירים דינמיים ויצירתיים, חובה עלינו אנשי החינוך להיות יצירתיים ולפתח יצירתיות הטמונה בכל ילד – בתחומים בהם הוא מוכשר .מתודה זו חייבת להיות יעילה ומעשית כל הזמן ובהתמדה.טיפוח היצירתיות אינה זמנית למועד מסויים, יש להמריץ את כולם כל הזמן להיות יצירתיים.

היצירתיות בכל פרט תבוא לידי ביטוי מעשי במועדים בהם המוח מוכן לכך-בכל אחד הזמן שונה ואחר,על כן עלינו להיות גמישים בתהליכי ההוראה והחינוך כדי לתת במה ליצירתיים במועד הראוי.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב