דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם השוק בארץ פחות אטרקטיבי ? וגם מניית נייקי בשיא כל הזמנים- האם עדיין אטרקטיבית? 

מאת    [ 21/04/2010 ]

מילים במאמר: 1314   [ נצפה 2058 פעמים ]

בסקירה הקודמת לפני פסח הערכתי שהמהלך העיקרי בשוק אגרות החוב הגיע פחות או יותר למיצוי ושהאפסייד בהן מוגבל. בינתיים נראה כי אפיק זה מראה סימנים של חולשה קלה. שוק המניות המקומי לעומת זאת, אמנם מתעכב כבר זמן מה על רמות שיא כל הזמנים, אבל נראה כי ברגע שהרמה הפסיכולוגית תשבר סופית, מגמת העליות תמשך. צריך להבין שלציבור יש קושי פסיכולוגי אמיתי לרכוש מניות ברמת השיא, לאחר טראומה כה כואבת שהתרחשה כאן לא לפני זמן רב.

 בשבועות האחרונים, נשמעים קולות רבים הטוענים כי העובדה ששוק המניות בישראל הגיע שוב לשיא כל הזמנים, הופכת אותו לפחות אטרקטיבי משווקים אחרים כגון ארה"ב, שם השיא הקודם עדיין דיי רחוק. אני חייב לציין שבעוד שאני בהחלט חושב שיש מניות מעניינות גם בשווקים אחרים, אשר ראוי לשלב אותן בתיק ההשקעות, הרי שהטענה הכללית כאילו השוק בישראל פחות אטרקטיבי אינה בהכרח נכונה.

ראשית, עד כמה שאנחנו הישראלים אוהבים לקטר ולבכות על מצבנו, הרי שדווקא בישראל הנתונים הכלכליים של המשק טובים יותר ומצדיקים התאוששות מהירה יותר בהשוואה למקומות אחרים בעולם. המשק הישראלי לא סובל מגירעונות גדולים, האבטלה בארץ במצב הרבה פחות גרוע מזו של ארה"ב, הריבית בסה"כ נמוכה, המשק צומח והכנסות המדינה ממיסים נמצאות במגמת שיפור. לנו אין (בינתיים לפחות) בעיות קשות כפי שיש בארה"ב ולכן אפשר להבין גם את ההתאוששות היותר מהירה.

 בכל זאת, ממש לא כדאי להתעלם ממגוון ההשקעות העצום הנפרש לפנינו בשווקים הבינלאומיים. בכלל, מי שמחפש חברות ערך אמתיות עם הנהלה טובה, רקורד חיובי ארוך ומוכח, היקפי מחסר גדולים, חוסן פיננסי ורצון ליצור ערך למשקיעים לטווח ארוך (ולא רק לנצל אותם כפי שקורה בחלק מן החברות בארץ), חייב לבחון גם שווקים בינלאומיים.

חברה אחת כזו שתכננתי להציג כאן כבר לפני מספר חודשים היא נייקי (סימול: NKE), בה אנחנו מושקעים כבר תקופה ארוכה. הסיבה שעד כה המתנתי עם הטור על נייקי, נובעת מכך שבכל פעם שאני מתכנן להוציא את הסקירה, המניה שוברת שיא נוסף. לכן אני מסייג מראש: לא בטוח שזהו העיתוי הטוב ביותר לרכוש את המניה, אבל מי שמסתכל לטווחים ארוכים, נייקי היא פשוט מניית ערך קלאסית.

את נייקי (סימול NKE) אין ממש צורך להציג, אבל מי שעקב אחרי החברה בשנים האחרונות יודע שנייקי היא לא רק יצרנית נעליים והלבשת ספורט ענקית, אלא גם יצרנית ערך לא קטנה. אסטרטגיית השיווק של נייקי מתבססת מזה שנים רבות על מותג חזק במיוחד, על מתן חסות לספורטאים מובילים ועל איכות מוצר גבוהה ופיתוחים טכנולוגיים חדשניים. כמה כבר אפשר לחדש בנעליים ובביגוד ספורט - מסתבר שהרבה. נייקי, לדוגמה, הייתה החברה הראשונה שהציגה נעליים עם כריות אויר, אבל החדשנות של נייקי ממשיכה במגוון רחב של מוצרים הן מתחום הנעליים והן מתחום הביגוד.

 המותג של נייקי הוא נכס אדיר לחברה ונייקי דואגת לטפח אותו ולהשקיע בו ללא הפסקה. ניהול המותג והחברה מצליחים ללא ספק לספק את הסחורה. את התוצאות אפשר לראות בקלות במספרים של נייקי, אשר מדברים בעד עצמם. ב- 10 השנים האחרונות (לא כולל השנה האחרונה), גדלו מכירות החברה בכ- 9% בממוצע, הרווח למניה צמח בקרוב ל- 13% בממוצע כל שנה, התשואה להון עמדה סביב ה- 19% וההון העצמי צמח בקצב ממוצע של כ- 13%. גם בשנה שעברה, למרות המיתון העולמי מכירות החברה המשיכו לצמוח (אם כי בקצב איטי), והפגיעה הייתה מתונה יחסית.

לחברה יש כ- 4 מליארד דולר במזומן ובשנה האחרונה, תוך כדי המיתון היא אף הגדילה את הדיבידנד שהיא נוהגת לחלק למשקיעים. במהלך השנה האחרונה פעלה נייקי לייעול מערך המלאים ולשיפור תזרים המזומנים שלה והמשיכה ללא הרף לפתח את העסק.

 בנייקי ניתן למצוא את כל התכונות הרלוונטיות לחברה מנצחת: הנהלה מצויינת, מותג חזק בצורה יוצאת דופן, חדשנות, צמיחה ארוכת שנים בהכנסות, ברווח למניה ובהון העצמי ופוטנציאל גדול להמשך התרחבות בעולם (במיוחד בסין ובשווקים מתפתחים) וכן פוטנציאל גידול והתרחבות באמצעות חנויות קונספט של החברה (כן, גם בארץ ניתן לבקר בחנות כזו של נייקי). ולמי שרוצה עוד אסמכתא בלתי מעורערת לאיכות החברה: מבין רשימת מחזיקי המניות בנייקי, תוכלו למצוא גם את ברקשיר התאווי של באפט.

 למרות כל השבחים על נייקי, לא ניתן להתעלם מכך שמניית החברה נסחרת כיום ברמות של שיא כל הזמנים. מכפיל הרווח של החברה עומד על כ- 21.5 ואילו מכפיל רווח צפוי (עתידי) עומד על כ- 17.5. למי שמחפש רווחים מהירים של עשרות רבות של אחוזים בשנה, זו כנראה לא המניה המתאימה ביותר, אבל למי שמעוניין בחברה יציבה, איכותית, שמספקת את הסחורה לאורך שנים כדאי להכניס את נייקי לרשימת המעקב.

  לסיכום

העובדה ששיא כל הזמנים בבורסה המקומית נפרץ איננה צריכה להטריד יתר על המידה. בסה"כ מדובר על נקודה פסיכולוגית שמעוררת אצל חלק מהציבור פחדים וחששות מן העבר הלא רחוק. העליות נסמכות על נתונים כלכליים חיוביים אמיתיים ועל שיפור בתוצאות החברות. בלי קשר, מידי פעם, כדאי להעיף מבט גם למקומות אחרים בעולם ולחפש חברות איכותיות, שמסוגלות לייצר ערך למשך שנים רבות. אז תכניסו גם את נייקי  לרשימת המעקב.


הנכם מוזמנים לקרוא סקירות נוספות באתר שלנו!


גילוי נאות
חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך של חברות המוזכרות בדו"ח זה, לרבות נייקי (סימול: NKE) מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (15/4/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.

 

 

ניתוח הכלול  בדוח זה הנו למטרת אינפורמציה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בדוח. הניתוח  מתפרסם בהתבסס על מידע אשר פורסם לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שפורסם על ידי החברה נשואת דוח זה, ואשר קבין בית השקעות בע"מ מניחה שהינו מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. המידע המופיע בדוח זה אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. ניתוח זה משקף את הבנתנו ביום עריכת דוח זה. הערכת השווי שבדוח זה הנה יחסית והיא נעשית על בסיס פרמטרים ונוסחאות כלכליות המקובלים בשוק ההון בארץ ובעולם, נכון למועד כתיבת הדוח. שיטות שונות להערכת שווי עשויות להוביל למסקנות שונות בדבר שווי כלכלי. דוח זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברת קבין בית השקעות בע"מ, חברות בשליטתה וכך בעלי מניותיה ועובדיהן, לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרם משימוש בדוח זה, אם ייגרמו, וכן אינם יכולים לערוב או להיות אחראים למהימנות המידע המפורט בדוח זה. קבין בית השקעות בע"מ אינה מתחייבת כי שימוש במידע שבדוח זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. הקבוצה עליה נמנית קבין בית השקעות בע"מ הנה קבוצה העוסקת בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, ביצוע פעולות בבורסה, ומתן שירותי ניהול השקעות לקרנות נאמנות. חברות בשליטתה ובעלי מניותיה, או גורמים אחרים הקשורים עמה באופן זה או אחר מחזיקים במישרין ו/או בעקיפין בניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים נשואי דוח זה, הן לפני פרסומו, הן בזמן פרסומו והן לאחר פרסומו. כמו כן, מתוקף היות קבין בית השקעות, חברות בשליטה, בעלי מניותיה או גורמים אחרים הקשורים עמה, גופים העוסקים בחיתום, עשויים גופים אלה לשמש כחתמים של ניירות ערך של החברה נשואת דוח זה, וכן עשויים להיות קשורים עמה בקשרים עסקיים. דוח זה מיועד אך ורק לנמען ששמו מופיע לעיל, והעברת חלקים מתוכנו לאחרים, או פרסומם בכל דרך שהיא, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מקבין בית השקעות בע"מ וללא ציון הערה זו בגוף הטקסט, במקום הבולט לעין, הנה אסורה, אם לא צוין אחרת, המידע בדוח זה מעודכן למועד פרסומו לראשונה.

 

 

רן קבין
מנכ"ל
קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514
טל. 03-5616711
פקס. 03-5616710
rank@kabin-invest.co.il
www.kabin-invest.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב