דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עץ כחומר גלם שימושי בענף הנגרות - סקירת סוגי עצים 

מאת    [ 20/04/2010 ]

מילים במאמר: 1199   [ נצפה 22853 פעמים ]

עץ כחומר גלם שימושי בענף הנגרות – סקירת סוגי עצים , לאון בוהר *

 מיני העצים הייעודיים הם עדיין חומר הגלם העיקרי בתעשיית העץ, זאת למרות ההתפתחות המרשימה בשנים האחרונות בתחום החומרים המרוכבים והחידושים בענף פנלים ולוחות מתועשים. יצרני הרהיטים בוחרים לעיטים את מין העץ המתאים לייצור הזמנת העבודה שלהם, מבלי לתת את הדעת על תכונותיו לעומק. היצרנים עושים שימוש בעצים פופולריים מטעמי נוחות או מחיר לפעמים או, יבחרו בעץ בעל מירקם ייחודי בשל כמיהתו של המעצב לייחד את עבודתו. לא פעם יבחר מין העץ מטעמי זמינות שכן, בעיית הכחדות היערות בעולם, יוצרת אצל משווקי העצים לתעשייה, מחסור עונתי ותנודתי בסוגי עצים מסויימים והיצרנים, נאלצים להתאים עצמם לזמינות חומרי הגלם בשוק.  

הפאן העיצובי – מה שרואים מכאן...ללא ספק מראהו המעובד (התוצאה הסופית לאחר לכה או צביעה) של מין העץ הוא השיקול הראשון במעלה בבואנו לבחור את מין העץ המתאים. עצים יכולים להיות בעלי מרקם חלק (מייפל, בוק) או מחוספס (אלון), יכולים להיות רווי עיניים (עץ אורן) או בעלי מירקם של פסים נטולי קימורים כלל (וונגה, אלון שטרייפ), ישנם עצים בעלי צבע נטרלי המתאים לגיוון (מייפל, בוק, אלון) וישנם אלו אשר גווני הצבע הטבעי ייחודי רק להם (אגוז אמריקאי, אפריקאי, אמבוייה, מהגוני). בנוסף, עצים שונים יגיבו אחרת כל אחד לתהליכי צביעה. כך למשל תהליכי הלבנה אינם מתאימים לעצים כהים כגון מהגוני ואגוז, אך יכולים לחולל פלאים לריהוט עשוי עץ אלון, אורן או מייפל.

 הפאן המקצועי – תכונות חומר הגלם... ­למעצב והמתכנן חשוב מאוד להכיר את תכונות מין העץ הנבחר, על מנת להבטיח ללקוחו את התאמת המוצר הסופי לצרכיו. למשל, אם הייעוד הוא ריהוט חוץ, ראוי לבחור עץ עמיד לתנאי מזג אוויר וקרינת השמש, אם המדובר במשטח הדורש עמידות לשחיקה כגון משטח עבודה במטבח או שולחן, עץ בעל קושיות ועמידות לשיחקה תהיה הבחירה הנכונה, ואם בספת ישיבה סלונית יחפוץ לקוחו, הרי שעץ חזק העמיד לכפיפה יעשה את העבודה. בחירת מין העץ והתאמתו לסוג העבודה קשורה גם בהליכי העיבוד הנדרשים כיוון שיש מיני עצים המתאימים לתהליכי עיבוד מסויימים ואחרים שאינם. למשל, עץ אשר עתיד לעבור עיבוד שבבי ראוי שיהיה מקטגוריית העצים הקשים (ראה להלן) על מנת שיגיב נכון לסכיני הכרסום, כלומר: קישוטי עץ מכורסמים (עבור מטבחי פרובאנס למשל) או קרניזים מסוגננים רצוי לייצר מעץ בוק או מייפל הנחשבים לעצים קשים במיוחד. בתכנון חזיתות מטבח לדוגמא, ראוי לעשות שימוש בעץ שיהיה בעל דרגת יובש גבוהה ע"מ שעיוותים קלים בעץ, העשויים להיווצר בזמן שינויים בלחות הפנימית, לא ישפיעו על מישוריות חזיתות המטבח, לכן אין מייצרים חזיתות מטבחים מעץ איפאה, אורן וטיק, כיוון שאין בעצים אלו אפשרות לייבשם די הצורך. כמובן שישנן שיקולים נוספים בבוא איש המקצוע לבחור את סוג העץ המתאים, החל מאפציות ייצור הפורניר (פורניר= קילוף של גזע העץ לעובי של כ 1 מ"מ),

 סקירה של עצים פופולריים –

אלון Solid Oak –  עץ קשה, עמיד, בעל מירקם גס בשל סיבי העץ העמוקים הניכרים בו. מראהו ייחודי ולכן הינו מהמבוקשים על ידי מעצבי המטבחים והריהוט לבית. האלון הינו בעל פרח ("עיניים") רחבות עד רחבות מאוד כך שבייצור פורנירים מגזע עץ האלון, ניתן לבודד קטעים ללא פרח, פורניר זה מכונה: אלון שטרייף. קיימים שני סוגים של אלון- אלון אדום בעל גון אדמדם יותר וסיבים גסים יותר אשר מקורו בעיקר מיערות אמריקה התיכונית והצפונית, ואלון לבן – בעל גון בהיר יותר וסיבים צפופים אשר מקורו בארצות צפון מזרח אירופה. האלון מהווה בסיס טוב להלבנה ולגיוון באמצעות צבעי צריבה (בייץ), כך למשל יצרנים רבים משתמשים באלון השטרייפ בגיוון חום כהה מאוד כתחליף לעץ הוונגה הנדיר והמאוד יקר. כמו כן, לוחות הבוצ'רבלוק המוצרים מאלון לבן הינם מהמבוקשים והיפים בשוק וכך גם לוחות הפורניר למיניהם – אלון פרח, אלון שטרייפ, אלון מבוקע ואלון פראי. אלון הינו עץ זמין ולא יקר, מחירו כ 6000 עד 9500 ש"ח למ"ק (דומה למחיר במייפל או הספלי וכ פי 3 עד 5 מעץ האורן הפיני הזול)

 מייפל Maple – עץ קשה, חזק, בעל עמידות גבוהה לשחיקה. המייפל הינו בעל גווני רקע בהירים מאוד עם עיטורים רבים וייחודיים בגווני חום. המייפל ניתן להקצעה כך שמתקבל משטח חלק מאוד (להבדיל מהאלון) המאפשר ייצור משטחי עבודה, שולחנות ודלפקים חלקים.קיים מייפל המכונה "סופט" בעל כתמים אורכיים גדולים בגוון חום אפור, ייחודו במראהו. למעשה הסופט מייפל הינו עץ רגיש ורך וגם יקר יותר, לכן מבוקש פחות. המייפל ניתן לעיבוד שבבי נוח ומתאים לייצור קישוטי עץ, קריזים ועיטורים, ניתן לייצר ממנו פורנירים ובוצ'רבלוק, מחירו וזמינותו דומים לאלון. כמו האלון, ניתן להלבין ולגוון והכהות גם את המייפל באמצעות צבעי צריבה (בייץ).  

בוק –  כמו המייפל הבוק הינו עץ קשה ועמיד בעל גוון חום אדמדם קלסי, מבין העצים הקשים הינו הזמין והזול מכולם. הבוק מתאים לייצור רהיטים לפנים הבית (שולחנות, כסאות וכד'), מתאים גם לייצור עיטרוים, קרניזים וקישוטי עץ בעיבוד שבבי, כמו האלון, ניתן לקבל פורנירים ואף לבודד קטעים ללא עיניים על מנת לקבל פורניר שטרייפ וכן, מייצרים ממנו בוצ'רבלוק עמיד וזול. הבוק פחות מבוקש ע"י המעצבים בעל מראהו ה"משמעם" משהו אך תכונותיו הפכו אותו למבוקש אצל יצרני הכסאות והקרניזים למשל ומהווה תשתית טובה מאוד לייצור פריטים אשר צפויים לעבור צביעה אטומה ("שלייפלק"). הבוק זמין ביותר, זול יחסית – כ3500 עד 6000 ש"ח למ"ק ומגיע מיערות באזורים שונים בעולם. יש להבחין בין שני סוגים עיקריים – הבוק האדום ה"רגיל" שהינו הזמין והפופולרי יותר, לעומת הבוק הלבן הנדיר ויקר יותר. 

אורן – עץ רך בעל גוון צהבהב בהיר מאוד עם עיניים בולטות בקוטר של כ 3-4 ס"מ בגוון חום. האורן מתאים לענף נגרות הבניין, פרגולות, דקים וכד' בעיקר בשל מחירו הזול ונוחות חיתוכו. לעיטים, בשל ייחוד מראהו, יש המשתמשים בו לייצור ריהוט פנים ודלתות. חשוב לדעת שהאורן עשוי להפריש שרף גם לאחר ייבושו ועל כן בתכנון רהיטים יש לקחת בחשבון כי האורן אינו יציב כמו האלון או המייפל למשל.  

דובדבן – עץ קשה, פחות מהמייפל, האלון והבוק וחלש יותר. הדובדבן הינו בעל גון חום אדמדם יפה וייחודי ומיושם בעיקר בריהוט בהתאמה אישית בגווני העץ המקוריים. מחירו יקר בכ 30% מהמייפל ומייצרים ממנו גם פורנירים ובוצ'רבלוק. חשוב לקחת בחשבון שעץ הדובדבן מתכהה עם הזמן, עקב חשיפה לקרני אולטרסגול ומאבד עם השנים משהו מגווני האדמדם הייחודי כלכך לעץ זה, לכן לא פעם נראה נגרים אשר מקפידים לכסות את העץ המעובד מחשיפה לאור, עד לגמר וצאת העבודה לבית הלקוח.

 אגוז אמריקאי – כמו הדובדבן כינו בעל מירקם וגוונים ייחודיים ביותר של חום כהה ואפרפר. שימושו כמו האמור לגבי הדובדבן אך אינו נוטה לשנות מגווניו עם הזמן. מקורו ביערות צפון אמריקה בעיקר קנדה ואף זמינותו הינו עץ יקר מאוד.  

אגוז אפריקאי – עץ פראי בעל גוון רקע בהיר מאוד וכתמים דומיננטים ומשתנים של אפור ירוק כהים. עץ זה הינו רגיש במיוחד לתולעים. האגוז האפריקאי אינו יקר במיוחד (מעט יקר מהמייפל), זמין אך השונות בין גזע לגזע עשויים להוות מכשול בתכנון רהיטים ממנו – חשוב תמיד לראות בעיניים ולבחור (בין אם ע"י המתכנן ובין אם ע"י הנגר) את חומר הגלם לכל פרוייקט. מקורו באפריקה התיכונה או בארצות מזרח אסיה התיכונה. ניתן לייצר ממנו פורנירים בגוונים מענינים ואף לבודד קטעים לבנים לייצור פורניר לבן נקי.  

בנוסף קיימים עצים נדירים ויקרים נוספים , בעלי מירקמים ייחודיים ואהודים במיוחד אצל מעצבי הריהוט לפנים הבית לרבות חזיתות מטבח, דלתות, מזנונים וכד'.

מהגוני, אמבוייה, וונגה, אגס, זוברנו וטיק הם רק חלק ברשימת העצים שמעצבי הרהיטים היוקרתיים והיחודיים מחזיקים בדרך כלל בארסנל הדוגמאות שלהם.  

* הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של דונטלו – מטבחי מעצבים, אלכסנדר ינאי 5 סגולה פתח תקווה. 03-9794575. www.Donatello-com

 כל הזכויות שמורות C ללאון בוהר. ת.ד. 3986 שוהם 60850.

לאון בוהר - מעצב מטבחים ומנכ"ל דונטלו Donatello - מטבחי מעצבים -אלכסנדר ינאי 5 סגולה פתח תקווה 03-9794575 . href="mailto:donatello@donatello-k.comdonatello@donatello-k.com">">donatello@donatello-k.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב