דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחונות 

מאת    [ 31/01/2007 ]

מילים במאמר: 924   [ נצפה 5508 פעמים ]

ישנם סוגים רבים של צמחונים. יש כאלו שבחרו בכך מתוך אידיאולוגיה של אהבת החיים וחוסר הרצון להרוג בעלי חיים ולאוכלם. ישנם אלו הבאים מהכיוון האנרגטי של לא לאכול משהו עם אנרגיה שונה כ"כ, חיים שנלקחו באנרגיה של אלימות ואת זה אנו אוכלים. יש כאלו שבחרו בצמחונות מתוך השיקול הבריאותי, שכן ידוע כיום שהמוצרים מהחי מכילים הרבה חומרים מזיקים, מסרטנים, וגם אם הם אורגניים עדיין יש בהם את החלבונים הקשים לעיכול, את כמות הזרחן והנתרן הגדולה שמפריעה לספיחת מינרלים בגוף, את חוסר הסיבים וכו'. ישנם גם כאלו שפשוט אינם אוהבים בשר, או לא אוהבים להתעסק איתו ולכן אוכלים רק מדיי פעם, בחוץ. ישנם צמחונים שאינם אוכלים מוצרי חלב, או ביצים, או שניהם (אז הם נחשבים כבר לטבעונים).ודאי ישנן עוד סיבות נוספות.
מטרתי כאן היא לא להפוך אתכם לצמחונים, או להסביר לכם למה זה טוב יותר או פחות. מה שאני מעונינת להראות היא החשיבה של- איך להיות צמחוני מאוזן, איך להיות צמחוני חכם ולא רק כזה החי על ג'נק פוד (ללא מוצרים מהחי), או על מזון חסר.
למה הכוונה בחסר?
יתרונם של המוצרים מהחי הוא בכך שהם מכילים בתוכם, כיחידה אחת, הרבה חומרים בסיסיים החיוניים לנו, בעיקר מינרלים שונים וחלבון מלא. זאת אומרת, שאם אוכל מוצר מהחי, לא יהיה לי הצורך לדאוג לגבי אותם החומרים ולא אצטרך לחפשם במזונות אחרים- כך חושבים הרבה אנשים. זה נכון בחלקו, אך בגלל שיש בעיה של ספיגת חומרים מהחי ודלדול חומרים אחרים בעקבות כך, ובגלל שהרבה אנשים אוכלים בשר רק מדיי פעם, כדאי כן לדעת מהם אותם החומרים והיכן יש לחפשם.
מה הבעיה עם המזונות מהצומח? צריך להשקיע בהם קצת מחשבה, צריך לפתח קצת יותר מודעות וידע לגביהם, צריך קצת יותר להתאמץ.
היתרון הוא שאם מתאמצים רק קצת, אפשר להגיע לתוצאות איכותיות יותר אפילו מאלו שמצויות בעולם החי.
יש את נושא החלבון- כ"כ הרבה שואלים אותי 'מאיפה את משיגה חלבון?' ובכן, חלבון קיים בכל דבר בטבע, שהרי החלבון בונה את כל המבנים והרקמות, כך שגם במלפפון ובחסה יש חלבון. זה לא מה שצריך להדאיג אותנו. החלק החשוב הוא- איזה סוג של חלבון?
החלבונים נחלקים לאבני בניין הנקראות חומצות אמינו (ח.א.). ישנן 22 בטבע, כאשר 8 מהן הן חיוניות! למה הכוונה? הגוף יכול לייצר לו לבד חלק גדול מח.א. אלו ע"י ח.א. אחרות, אך את אותן 8 הוא לא יכול לייצר לבד, הוא צריך לקבל אותן מהמזון. למה הכוונה? כאשר אנו אוכלים, הגוף מפרק את המזון לחומרי בניין בסיסיים (חומצות אמינו, גלוקוז, חומצות שומן, ויטמינים ומינרלים), כאשר המזון מכיל בהרכבו את אותן 8 ח.א. אפשר לומר שזהו חלבון מלא. המזונות מהחי מכילים בהרכבם את 8 ח.א. אלו והמזונות מהצומח חסרים אחת או שתיים, תלוי במזון. בכדי להשיג את החלבון המלא יש לעשות שילוב של מזונות שונים מהצומח. שילובים נכונים הם קטניות ודגנים: אורז ועדשים, פיתה עם חומוס, תירס ושעועית וכו'. שילוב אחר הוא של קטניות ואגוזים: טחינה וחומוס, ממרח טופו- שקדים. עוד שילוב הוא של דגנים ואגוזים: לחם עם טחינה / שקדייה, גרנולה עם אגוזים, קינואה וגרעיני חמניות ודלעת.
הרעיון הוא שהשילובים הללו יוצרים גיוון מעניין וטעים, כך שלא צריך לאכול תמיד את אותו הדבר, אפשר לעשות שינויים רבים, וגם מתקבל כך חלבון בעל ערך איכותי יותר מזה של החלבון מהחי.
נושא נוסף הוא זה של המינרלים: סידן, אבץ, ברזל וכו'- אלו כולם מצויים גם הם בעולם הצומח, אך המבנה שלהם הוא כזה הקשה יותר להטמעה בגופנו וע"כ יש לפרוש את אכילתם ע"פ פעמים רבות יותר ובכמויות קטנות יותר ולהיעזר במקורות של ויטמין C לעזרה בספיגה (חשוב מאד לברזל). מקורות טובים למינרלים הם מוצרי הסויה למיניהם, אגוזים, זרעים וחמאותיהם השונות, קטניות, דגנים מלאים,עלים ירוקים, נבטים ופירות יבשים.
נושא ה- 12-B מדאיג צמחונים רבים. זהו ויטמין הנוצר ע"י מיקרואורגניזמים המצויים בד"כ במוצרים מהחי למיניהם, מוחמצים במלח ואפילו במעיים שלנו. מי שאוכל מעט בשר/ מעט מוצרי חלב/ מעט ביצים לא צריך לדאוג, כי אנו זקוקים לכמויות מזעריות של הויטמין. מי שאינו אוכל מזונות אלו יכול לקחת השלמות תזונתיות של הויטמין (עדיף הכדורים ע"פ הזריקות הניתנות למי שהגיע לחוסר רציני)
לגבי המזון בכללותו, יש להקפיד שיהיו כמה שפחות חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח וכו'. יש לנסות ולהקפיד שהמזון יהיה מלא ולא מעובד עד כמה שאפשר. זה לא אומר להפוך לפריקים של בריאות, אלא לנסות ולהעדיף לחם מקמח חיטה מלא, או משיפון על לחם לבן, או אורז מלא על אורז לבן, סוכר חום / מולסה / דבש / לתת דגנים ע"פ סוכר לבן וכו'.
כמובן שכדאי שיהיו כמה שיותר פירות וירקות טריים בתפריט, כי לאלו פוטנציאל חיים גבוה ביותר, הם מכילים אנזימים רבים המאפשרים ומקיימים פעולות חשובות ביותר בגוף.
אם קיימים המזונות הללו בתפריט שלכם, אין לכם מה לדאוג לגבי חוסרים. אם תשימו לב, זה מצריך גיוון במזון הנאכל, עם שינויים ותשומת לב למה שאוכלים. לא מדובר כאן בסתם להכניס אוכל לפה, יש צורך להבין למה המזון הזה חשוב לי? מה הוא מאפשר לי? אלו דברים שכדאי לכל אדם לדעת, שכן בתקופות חיים שונים ובסיטואציות רבות בחיינו יהיה לנו הצורך במזונות שונים.
ממרח טופו- שקדים (חלבון מלא): בבלנדר מערבלים 300 גרם טופו עם כוס שקדים קלופים ושבורים, 2 כפות רוטב סויה, 2 שיני שום קצוצות, כפית רוזמרין ואפשר גם עם מעט וורמוט / יין לבן. מערבלים לממרח אחיד ללא גושים. נשמר במקרר כשבוע. אפשר להשתמש כממרח על לחם, כרוטב לפסטה/ ירקות/ קטניות וכו.
סלט קוסקוס עם חומוסים: משרים כוס חומוסים ללילה (כדאי עם פס של אצת קומבו, לספיחת הגזים), מבשלים במים כשעה וחצי, עד שהחומוסים רכים, מסננים ושמים בשמן זית ומלח עשבים בצד. משרים קוסקוס מלא בכמות כפולה של מים רותחים ומכסים. בינתיים מכינים סלט מירקות לפי בחירתכם, כדאי להשתמש בהרבה עלים ירוקים. מוסיפים את החומוסים והקוסקוס, מתבלים בשמן זית, מלח עשבים, פלפל שחור גרוס, זעתר, אפשר להוסיף שום ובצל קצוצים ומעט לימון.
אפשר להחליף את הקוסקוס בקינואה, או דוחן מבושלים.

בתיאבון,
ורד לב- מטפלת בתזונה
לייעוץ תזונתי ולבישולים 6372906-04 / 527755-058
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב