דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סידן 

מאת    [ 31/01/2007 ]

מילים במאמר: 572   [ נצפה 5045 פעמים ]

הסידן הוא המינרל לו זקוק הגוף בכמות הגדולה ביותר. הוא חיוני לתפקוד מערכת העצבים, השרירים ולקרישת הדם. אם הגוף לא מקבל מספיק ממנו הוא "ייקח" מהסידן שמצוי בעצמות, מה שיכול להוביל להתדלדלותן,לשברים ולמחלות עצם שונות; כמו אוסטיאופרוזיס.
הסידן דרוש לנו בכל שלבי החיים: בילדות, נבנית מסת העצם. זו ממשיכה להיבנות גם הרבה אחרי שאנו מפסיקים לצמוח ומגיעה לשיאה במהלך שנות העשרים לחיינו. ע"כ חשוב להקפיד על צריכת סידן נאותה לאורך כל השנים הללו. לאחר מכן ניתן רק לשמר את מסת העצם, אך לא לבנותה מחדש. להפך, נטייתה היא דווקא להיהרס ובכדי למנוע מצב זה יש להמשיך ולקבל סידן מהמזון. במיוחד חשוב הדבר לקראת, במהלך ואחרי גיל המעבר בו מפסיקים ההורמונים הנשיים להיווצר בגוף ויש סכנה להיווצרות אוסטיאופרוזיס. גם לגברים בגילאים אלה חשוב להקפיד על צריכת הסידן, זו אינה בעיה נשית בלבד.
מצבי הריון והנקה דורשים כמויות סידן נוספות, בגלל צרכי העובר/ תינוק.
דיאטות עשירות בחלבונים (במיוחד מהחי) יתר על המידה עלולות להוביל להפרשת סידן החוצה מהגוף, כדאי לשים לב לכך.
לספיגת הסידן בגוף חשובה נוכחות ויטמין D, אותו אנו מקבלים מהשמש (אין לנו בד"כ מה לדאוג לגביו בארץ) וכן נוכחות מינרלים נוספים ביחסים שונים; כמו מגנזיום, בורון ואבץ.
רובנו גדלנו על האמונה שמוצרי חלב עשירים מאד בסידן ויש להרבות בצריכתם, אך מסתבר שתהליך הפסטור הופך את הסידן בהם לאנאורגני, מה שמקשה יותר על ספיגתו בגוף. כמו כן הם גם עשירים בחלבונים, מה שיגרום להפרשת סידן מהגוף.
ישנם מזונות נוספים, מעולם הצומח, המכילים סידן בכמויות טובות; כמו מוצרי הסויה למיניהם (טופו, טמפה, קמח סויה, חלב סויה ויוגורט סויה), ירקות עלים ירוקים (חלקם מכילים חומצה אוקסאלית, שמעכבת חלק מספיגת מינרלים שונים, אך לא את כל הכמות), קטניות, אגוזים (במיוחד שקדים), שומשום ומוצריו (חלבה, טחינה, נבטי שומשום, שומשום מלא טחון, חמאת שומשום) וכן ירקות ופירות רבים כמו ברוקולי, נבטים שונים, במיה, תאנים (יבשות וטריות). הוא מצוי גם בכמות יפה במוצרי החרובים למיניהם (אבקה, דבש, ממרחים, משקאות, שוקולדים ובחרובים עצמם כמובן).
אפשר לשלב מזונות מכילי סידן לאורך כל היום בארוחות עיקריות ובנשנושים קטנים.
טחינה מועשרת
אני מערבבת בין הטחינה מהשומשום הרגיל, לבין זו מהשומשום המלא, כי המלא מר יותר וקשה לאכול אותו לבד. חוץ ממים, לימון, (הרבה) שום ופטרוזיליה אני מוסיפה גם שקדיה, שמרי בירה, כורכום, סומק, זעתר, פלפל שחור ולבן, כוסברה (גרגירים טחונים), מעט מוסקט, קצת קינמון, ציפורן וגם הרבה עלים ירוקים נוספים כמו כוסברה, עירית, בצל ירוק, אפשר גם רוקט ואפילו בזיליקום. ואז יוצאת טחינה צהובה- ירוקה, טעימה...
אצבעות טמפה (אפשר גם עם טופו)
מפשירים טמפה מהפריזר, אפשר לאדות למספר דקות. חותכים לאצבעות ומטגנים מעט בשמן זית / שומשום. טובלים במעט רוטב סויה (או במרינדה אחרת לפי הטעם) ואוכלים. אם בוחרים בטופו, משרים אותו קודם לכמה שעות במרינדה של רוטב סויה, שום, ג'ינג'ר ומעט יין אדום/ חומץ בלסמי ואז מטגנים קלות).
מוקפצים
מחממים מעט שמן זית/ שומשום בווק (אפשר גם במחבת רגיל), מוסיפים טבעות בצל, שום וג'ינג'ר. מטגנים עד להזהבה ומוסיפים קצת יין אדום/ לבן, סוכר חום, מעט פלפל חריף, גרעיני כוסברה טחונים וקוקוס טחון. מוסיפים טופו/ טמפה/ פתיתי שפע/ עוף/ בשר/ אורז מבושל / דגנים אחרים ומקפיצים למספר דקות. מוסיפים גם רצועות פלפל אדום, גזר, ברוקולי, כרובית, קישוא (לפי הטעם ) ומקפיצים עוד כמה דקות. בסוף סוחטים מעל הכל לימון וזה מוכן.
אפשר לאכול כמנה בפני עצמה/ להוסיף לאורז/להוסיף אטריות אורז/ להוסיף חלב קוקוס ולהפוך הכל לתבשיל טעים וכו'.
ישנם רעיוניות יצירתיים רבים כמו להוסיף טופו לממרח חומוס, להעשיר סלטים קרים וחמים בירקות ירוקים, להוסיף טחינה למרק להסמכתו, ליצור ממרחים מעניינים ע"ב טחינה גולמית /שקדיה/ חמאות אגוזים/ שעועיות שונות/ טופו וכו'.
שיהיו ניסיונות בכיף ובתיאבון, ורד לב- נטורופתית N.D.
04-6372906 / 052-8527755
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב