דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חומצה פולית 

מאת    [ 31/01/2007 ]

מילים במאמר: 510   [ נצפה 5523 פעמים ]

זהו ויטמין ממשפחת ויטמיני ה-B המסיסים במים.
חומצה פולית חשובה ביותר להיווצרות התאים בגופנו ובעיקר להיווצרות תאי הדם האדומים המרכיבים את הדם ומשמשים לנשיאת חמצן ומזון אל תאי הגוף השונים.
היא נמצאה כחשובה ביותר לאלו המתכננות להיכנס להריון ולנשים בשלב הראשוני של הריונן. אלו השלבים בהם חוסר בחומצה פולית עלול לגרום למומים קשים בעובר. ע"כ ממליצים כיום רוב הרופאים והמטפלים לכל אותן נשים המעונינות להיכנס להריון ליטול תוספת של חומצה פולית בכדורים. גם לאלו שגילו שהן בהריון כדאי להגביר את צריכת החומצה הפולית שלהן, כי לא ידוע ממש עד מתי היא חשובה.
חומצה פולית קל מאד להשיג מהמזון וע"כ לא תמיד כדאי לפנות ישר לכדורים. כמובן, שאלו שלא מקפידות על תזונתן יעשו בחוכמה אם ייטלו את ההשלמות, אך מעשה חכם יותר יהיה לשפר את תזונתן בשלב זה של ההריון. זוהי הזדמנות טובה לעשות כך.
את החומצה הפולית מוצאים במזונות כמו: שמרים, שמרי בירה, עלים ירוקים (תרד, מנגולד, כרובים, צמחי תבלין ועוד), קטניות, נבטים, אגוזים, בוטנים וכבד.
כדאי לנסות ולהקפיד לא לחמם יותר מדיי את המזונות הללו, כי החומצה הפולית נהרסת בחום.
חוסר של חומצה פולית עלול להביא לאנמיה מגלובלסטית בה תאי הדם האדומים משנים את גודלם וצורתם, יש חסר בתאי דם לבנים ובטסיות הדם. החוסר עלול לגרום להפרעות מנטליות וגם למומי לידה הקשורים לצינור העצבים בעובר.
חשוב במקביל לשים לב גם למצב ה-12B, מאחר ושניהם יכולים למסך האחד את השני, כך שגם אם לכאורה בבדיקות נראה שיש רמה תקינה של האחד, זה יכול לנבוע מחברו ולאו דווקא מזה שיש בגוף מספיק מהויטמין.

כדי לוודא שיש מספיק חומצה פולית במזון יש להקפיד לצרוך יום יום הרבה עלים ירוקים בסלטים, פשטידות, מרקים ותבשילים. יש להרבות באכילת קטניות לאחר הנבטתן, מה שמקל על עיכולן. יש לשלב אגוזים, זרעים ונבטים כחלק מהמזון וכארוחות ביניים ואלו שאוכלים מזון מהחי חשוב להקפיד על כבד ממקור אורגני בלבד, כי אלה שאינם אורגניים מלאים בחומרים מזיקים רבים, כך שבלתי אפשרי להפיק מהם תועלת ברמה של ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן.

סלט אספרגוס ותרד באגוזי קשיו:
שמים קוביות טופו מחבילה שלמה בתנור לכ-10 דקות עד שהן נעשות מעט קרנצ'יות ומוציאים. חותכים חבילת אספרגוס לחתיכות בגודל ½ אצבע משרים אותן במים רותחים לכ-5 דקות, עד שהן מתרככות מעט.
שמים בקערה את קוביות הטופו וחתיכות האספרגוס ויוצקים מעל את רוטב הקשיו המורכב מ: כ-200 גרם אגוזי קשיו שהושרו למספר שעות / לילה קצוצים דק דק (אפשר בבלנדר או מעבד מזון), מעט רוטב סויה, מעט מלח עשבים, 2 שיני שום כתושות, 2 בצל ירוק קצוצים דק, 2 כפות מיץ לימון סחוט וכף או שתיים של שמן זית.
מערבבים הכל ביחד, אפשר להוסיף מעל נבטי חילבה או אספסת. אפשר כמובן לגוון עם סוגי אגוזים שונים, ממרח טחינה / שקדיה במקום הקשיו.
דייסת פולנטה עם בטטה, עגבניות ומנגולד:
על ½ כוס פולנטה מוסיפים ככוס וחצי מים, או חלב סויה. ומביאים לרתיחה עם ¼ בטטה גדולה חתוכה לחתיכות קטנות ודקיקות (לבישול מהיר יותר). כשהבטטה כמעט רכה מוסיפים כמה עלי מנגולד קצוצים, בצל ירוק קצוץ, כוסברה ושום לפי הטעם, מעט מלח עשבים ועגבניה חתוכה.
זוהי דייסה מזינה וממלאה ביותר. טובה מאד לימי החורף הקרירים.
אפשר להוסיף או לגרוע לפי העדפותיכם האישיות. ניתן להעשירה בקוואקר, דוחן, אמרנט ואפילו עדשים אדומים.

ורד לב- נטורופתית N.D.
04-6372906 / 052-8527755
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב