דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרבות של הצלחה 

מאת    [ 28/03/2010 ]

מילים במאמר: 1204   [ נצפה 2718 פעמים ]

 

אנו יודעים שההצלחה במקום העבודה תלויה בעיקרה באנשים העמלים שעות רבות כדי להפיק מלוא ההישגים .התפוקות הטובות והיעילות מוסיפות תוצרים איכותיים ויצירתיים יותר.

ברור לנו ללא ספק כי עובדים אלה יגבירו חשיבה ויוזמות "רק" אם המנהל הוא מנהיג אמיתי.

ידוע לנו שהישגי המפעלים והמחקר המדעי בארץ הם מהטובים בעולם. המנהל- המנהיג מטפח בעובדיו מוטיבציה והמה מוכנים להשקיע מוחם הטוב ובעיקר זמן- שעות נוספות רבות כדי להרקיע שחקים.

במפעלים רבים מאוד בעולם כולו, אין עובדים כל כך קשה- בודאי אין הם עובדים עד שעות מאוחרות בלילה.

מה יוצר את הנחישות והרצון להתקדם, לנוע קדימה להגיע לפסגה, להצליח? ברור לנו היטב כי הצלחה בתעשייה ובחינוך תלויים בעיקר בעבודה רבה בהקצאת שעות רבות כדי להשיג את היעדים והמטרות.

אינני מכיר מוסדות חינוך המגיעים להישגים לימודיים וחינוכיים מיטביים אם הם אינם משקיעים זמן רב ושעות רבות מאוד כדי להצליח.

מנהלי בית הספר שבשעות אחר הצהריים המוקדמים " נעלמים" מבית הספר, לעולם אינם מגיעים להצטיינות. ה"זמן" הוא הגורם הראשוני והדומיננטי המאפשר להפעיל חשיבה, תכנון , רוגע שקט ויצירתיות, באשר הפתגם "אין קיצור דרך בחינוך"  תקף מאז ומתמיד. בודאי אפשר לצמצם זמן מבוזבז ולהופכו לזמן יעיל וחכם.

מדובר על יעילות בניצול הזמן ולא בהעלמת הזמן.

כאשר מנהל "מבלה" בבית הספר שעות רבות, הרי הוא מוצא זמן לטיפול בכל בעיה,או דילמה, יש לו זמן לתכנן, לחשוב, ליצור ולבנות, הזמן מאפשר לו להיענות לכל בקשה שלהורים ותלמידים, ולנסות כל הזמן לפתח יוזמות ובעיקר לטפח אנשים- מורים ולהעצימם.

אי אפשר לחשוב ולהעצים מורים בזמן קצוב ומועט, הרמב"ם טוען שהתרגול- השינון הוא הכלל הראשון בחינוך. כדי שחומר , רעיון יוזמה וחשיבה יצירתית תתחולל הרי יש צורך בהקצאת זמן לחשיבה ולתרגול בהפעלת המוח כדי שכל מה שנלמד יוטמע במוחנו.

מה הופך את עמנו לאחת מהטובים בעולם בהתפתחות המדעית שבה, אין לי ספק שפעילותה היעילה והנמרצת של המוח היהודי וניצולו המחשבתי והיצירתי מהווה גורם חשוב להעפיל על כל הר ולכובשו .לעיתים אני שואל את עצמי מדוע בארצנו יש עובדים במפעלים ואף אנשי חינוך רבים המקדישים זמן רב מאוד בעבודתם ואף מנצלים הזמן הפנוי בביתם לחשיבה הקשורה בעבודתם.

האכפתיות – תכונה אופיינית לעובדים רציניים ובעלי אמביציה להצליח. האכפתיות-נובעת לעיתים קרובות בגלל מעורבות העובדים בעמלם בו הם מזדהים עם משימתם, רואים בזאת "שליחות", נטועים במוטיבציה גבוהה מאוד ורצון עז להצליח ולהוכיח יכולת אישית, תחום נוסף חשוב ועקרוני יצירת חיי חברה המאוד אופיינית לארצנו. החברה- החברים יוצרים זקיפות קומה, פרגון ואהבת אדם., החברים בונים רצון עז לנסות עוד ועוד כדי למצוא כל נתיב המביא להצלחה. החברים- החברה הפתוחה מאפשרת דו שיח אנושי, מגבירה את הויכוחיים המחלוקות ושאילת השאלות המהווים את הגורם העיקרי והחשוב ביותר לפיתוח מוח יצירתי וחכם,

חבורה מלוכדת זוקפת קומתם של כל המשתתפים ומאפשרת מיצוי היכולת האישית של כל פרט בקבוצה. הפתיחות הקיימת בקבוצה- בחבורה, הנובעת מאכפתיות או מרצון לסייע אחד לשני פותחת צוער החבוי בכל אחד מאיתנו להביע דעתו גם אם הוא שונה מחברו ובכך לטפח החשיבה יצירתית שלו, שהרי בורא עולם- ברא כל אחד מאיתנו אחר ושונה, החוכמה התבונה הכישורים והיצירתיות אופיינית לכל אחד, החבורה הפתוחה והמטופחת מאפשרת ביטוי מיטבי של הכישורים, הדיבור הוא צינור המחשבה, בחיי חברה נורמאליים- מוח האדם יצירתי והפה מבטא בדבריו את מחשבתו.

השרות הצבאי- במשך שלוש השנים יצרו אחוות לוחמים, נתינה, אהבת אדם והעמיקו בנו פתיחות מירבית המאפשרת חשיבה יצירתיות, חיי החברה יצרו בנו "אחריות" אחד כלפי השני ,אחריות לשמירת המדינה, אחריות לקיום העם היהודי, אחריות לנצח ולנצח.

אין ספק שהלימודים הטובים בבתי הספר בהם ממקדים חינוך חברתי ומנהיגות נוער ובהמשך החיים בצוותא בצבא, הנבנים היטב מתוך חוויה המהווה אף היא סיבה איכותית המגבירה הרצון להפעיל המוח ולהצליח.

האכפתיות ההזדהות עם מקום העבודה, החוויה, אהבת אדם, הנתינה, הכבוד לכל אחד, הקשבה לדעות שונות ומגוונות. הומור מתוך כבוד ויחס אנושי לכל אחד מגביר בכולנו את המוח להיות יותר ויותר יצירתי ואז אנו משקיעים זמן רב יותר כדי להצליח. מילת המפתח בהצלחה היא "אחריות", בארצנו מי שלוקה אחריות כדי להתקדם, לנוע כל הזמן קדימה, לכבוש כל יעד גם אם יש קשיים ובעיות בדרך, הרי הנושא על גבו "האחריות" יאתר כל דרך וכל רעיון יצירתי כדי להצליח יותר ויותר.

האחריות יוצרת בנו תרבות של הצלחה. תרבות זו מהווה את הגורם המדרבן להתקדם יותר ויותר, התרבות המוטמעת באופי האנשים, מגבירה כל הזמן את המוטיבציה למצוא רעיונות חדשניים כדי לפתח תמיד מוצר טוב ואיכותי יותר ולחנך ביתר עוצמה את תלמידינו.

אנו יודעים שהכלים המתודות והרעיונות זהים בחינוך ילדים, ברור לנו שההצלחה- תלויה בבניית תרבות של הצלחה. במפעלי תעשיה רבים התרבות בנויה בעיקרה על אנשים יוזמים ויצירתיים, רק דרכים דרך האנשים ניתן להפעיל מוח פורה ויעיל.

כך בחינוך ככל שנפתח כל ילד, ככל שנאפשר מתן ביטוי לכל ילד בכל גיל לבטא עצמו, להכין לו תשתית- קרקע בשלה שיוכל לבטא רעיונות, כן נזכה להעפיל למרומים, אך ראוי מאוד שכל הסביבה- המורים ההורים והתלמידים יקשיבו לנאמר ויתייחסו בכבוד בהערכה ובהערצה- לכל תכנית ולכל רעיון, כך המוח יהא יותר יצירתי,

הכול תלוי בבניית חיי חברה איכותית , עלינו מורים ומנהלים לבנות כל הזמן תשתית של תרבות למידה, חשיבה ויצירתיות כדי להצליח.

עלינו לבנות כל מסלול כדי לפתח האדם ולהאמין בו. להחדיר בתוכנו, בכולנו חשיבות הקניית חכמה ודעת, תבונה ועוצמה מוחית.

 היינו, לדאוג ליצירת קרקע בשלה לקידומו והעצמתו של כל תלמיד ותלמיד, אך חשוב לזכור שהכול חייב להיות מבוסס על "תרבות", המשולבת באווירה, חוויה, אהבה, כבוד ויחס, באשר התרבות מגבירה תחושת שייכות ומטפחת בכל נימי נפשנו את השיתופיות.

כאשר אני חש שייך ושותף לקבוצה לחברה, לכיתה, לחדר מורים, לבית הספר, הרי אני מוכן להשקיע חשיבה אינטלקטואלית יצירתית מעל ומעבר.

חובה עלינו ליצור תרבות של חשיבה, תרבות של הצלחה.

תרבות אינה נבנית מעצמה, המנהיגים- המורים ובעיקר המנהל שהוא המנהיג המוביל צריכים כל הזמן לעמול על בניית תרבות של הצלחה.

כמו שבמפעלי תעשייה מתקדמים יש בהם מו"פ= מחקר ופיתוח.

חובה עלינו- במערכת החינוך, לבנות צוות מורים מדריכים ואף הורים ותלמידים שיהיו צוות המפעיל מוח יצירתי יעיל ובונה כל הזמן תהליכי שינוי, אך בעיקר על צוות זה לבנות תרבות של הצלחה, כדי לעודד את כל המורים להיות שותפים בחשיבה ובעשייה.

חשוב מאוד בבניית תרבות זו- להקפיד על מתן זמן וסבלנות והקשבה. התפוקות לאורך זמן תלויות בחשיבה מעמיקה לפני... לא לפסוח על תהליכים חכמים ויעילים בקביעת היעדים והמטרות, הראייה חייבת להיות לטווח ארוך ולא על רווח ופתרונות מיידיים, בניית חזון עתידי ארוך, בניית אופי תכונות ועיצוב דמות איתנה וחכמה- הכל לוקח זמן ותרגול. חובה לבנות תרבות אופטימית- המאפשרת לעודד גם מקרים של טעויות, לראות בהם אתגר לחשיבה נוספת ואחרת.

כמו במפעלי התעשייה גם בחינוך לבנות תרבות של עבודה אך- לשלב היטב בתרבות העבודה גם תרבות (של משפחה, של בית, האיזון בין ההשקעה בעבודה והבית חייבים להיות איתנים וחכמים.

אין חכמה באדם העובד שעות רבות בעמלו- וממשיך זאת גם בביתו, חובה לבנות כאמור גם תרבות של הצלחה בביתו של כל אדם עם בן הזוג והילדים.

המנהיגים המובילים חייבים לדעת לשלב הערכה, עידוד מחמאות ופרגון לכל העובדים המשקיעים בתרבות חשובה זו.

דרך זו מונעת שחיקה ומגבירה הרצון הנחישות והמוטיבציה כדי להצליח להיות הטובים ביותר.

צריך כל מנהל לבנות תרבות של הצלחה עם צוותו שלו, התרבות תלויה בצוותים השונים ובעיקר במנהיגים המובילים. בניית תרבות של הצלחה הוא יעד חשוב ביותר כדי לנוע כל הזמן קדימה ולכבוש כל יעד בעולמנו המשתנה והמרתק.כשהתרבות מעוגנת בכל חברי הצוות קל יותר לכבוש כל פסגה.

חייב כל מנהיג חינוכי לעגן כל העשיה החינוכית, הלימודית ,הערכית והחברתית בתרבות. 
 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב