דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות הציונות הדתית אינה מן הקיבוץ 

מאת    [ 24/03/2010 ]

מילים במאמר: 807   [ נצפה 2504 פעמים ]

 

הציונות הדתית במיטבה חרתה על דגלה תפיסת עולמו של הרב קוק:אהבת תורה, אהבת הארץ ואהבת העם. האם העוצמה והחשיבות של כל מרכיב הוא שליש מן השלם? או שהתורה ,תורת ישראל הנצחית היא העיקר, היא הבסיס והתשתית לקיומו של העם היהודי במשך אלפי שנים. הערכים החשובים של ארץ ועם מאוד חשובים,אך אם הם אינם נובעים מתוך תורת ישראל, יש להם משמעות כמו לכל אומה בעולם.

הריני מעריך מאוד את החלוצים הראשונים שהגיעו לארץ ליושבה גם אם לא היתה בהם אמונה בבורא עולם- הרי הגיעם לארץ ישראל דוקא נבעה מתוך התנ"ן שאם לא כן יכלו להגיע לאוגנדה.העם היודי כאן בארצנו בגלל היתנו יהודים ובזכות תורת ישראל.ככל שנחזק ונתחזק בתורתנו כן נצליח להתגבר על אויבים מבחוץ ועל מתנגדים למקורות היהדות מבפנים.

ד"ר אמנון שפירא היקר- חשוב לי שתדע כמה עובדות של הצלחה רבה בציונות הדתית שאינם נובעים מהקיבוץ הדתי ואולי,,,בניגוד לעמאת הקיבוץ הדתי-במהלך עשרות השנים האחרונות,לפחות לא היתה לכם השפעה כמעט על הצלחות אלה.

הציונת הדתית שעוצבה על ידי החינוך הדתי המדגיש תורה עם דרך ארץ תורה ומדע תורה ואהבת אדם וארץ, הצליחה להעפיל בשנים האחרונות מעלה מעלה וכבשה יעדים נפלאים ומרתקים בארץ.

הישגינו בבחינות הבגרות טובים ב6% מול האחרים, אף כי רוב הציבור שלנו אינו מן המבוססים.הציונות הדתית השכילה לפתח מוסדות מדהימים ללימוד תורה ולהאדרתה,ישיבות תיוניות תיכוניים דתיים ,אולפנות,ישיבות גבוהות, ישיבות הסדר,מכינות קדם צבאיות ומדרשות לנשים. כל אלה הצמיחו לנו בעשרים השנים האחרונות מאות ואולי אלפי רבני ציונות דתית אשר אנו גאים בהם ובעשייתם. המה רבנים ציונים  אלה מובילים  את המערך החינוכי  ,ערכי תורני דתי בארץ לרמות שמעולם,,,מעולם לא היו נחלת הכלל.

אינני חושב שלקיבוץ  הדתי  היתה השפעה כלשהי על המהלך הערכי המרתק הזה.

בהיותי מפקח במשרד החינוך במשך 25 שנה במחוזות מרכז ות"א כמחצית מאוכלוסיית המדינה העפלנו מעלה גם בערכים חינוכיים,חברתיים והתנהגותיים ומעולם לא נתקלתי בעזרתם של הקיבוץ הדתי.

הבוגרים שלנו מגן הילדים  ועד לצה"ל לא נפלו במאומה מכולם.במשך שנים רבות הם עלו עלינו בתחומים רבים בלימודים במוסיקה דרמה תקשורת ואומנות.לעיתים היינו מבקשים סליחה שאנו ,,,טובים.למחתי בדור זה ילדינו ובוגרי הציונות הדתית זקופי קומה באמונתם ,בהליכותם ובעיקר בתורתם ואמונתם.גאים אנו בתורת ישראל התנחה אותנו להתיישב בארץ ואתה הרי יודע ומציין כי הגוף המתנחל ,המיישב כל חלקה טובה בארץ היא בעיקר מהציונות הדתית.

כאיש אקדמיה אתה ודאי יודע ופוגש רבים רבים מבוגרינו ששמו פעמיהם להשכלה האקדמית ויודע אתה  כי בינהם המונים המשלבים תורה במדע ,קובעים עיתים לתורה בצד העמקה אקדמית גבוהה.תחושת גאווה דתית זו נבעה מהגברת תורה של הצחןנות הדתית.

לא אשכח כי לפני עשרות שנים ובמשך זמן רב הקיבוץ הדתי מנע מבוגריו ללמוד בישיבות הסדר.כאב לי הדבר,,,חבל לי על כי מעטים מהקיבוץ הדתי משמשים בקודש,הציונות הדתית   ש י   לבה בעוצמה רבה  תורה  וצבאיות שהרי 4  0%מקורסי  הקצינים ואחוז גבוה יותר בסיירות הם מקרב הציונות הדתית. החשוב מכל שהכל נעשה מתוך אמונה אידיאל  ומתוך תחושת שליחות

לידיעתך בתקופת מחקרו של פרופסור מוטי בר-לב ולפני כן למעלה מ-70% מהציבור  הדתי הסירו כיפותיהם מסכים עימך שאז בקיבוץ הדתיאחוז נמוך הרבה יותר פרש מהציונות הדתית

כיום עם הגברת תורה  הרי 80% נשארים דתיים ותורניים מאוד  ,אינני בטוח שזה המצב בקיבוץ הדתי.

למדתי בעבודתי החינוכית כי בכל מקום שהגברתי תורה ניצחתי.גם כשהורים ביקשו תוספת במתימטיקה ,מדעים או מוסיקה ואומנות הרי הצלחנו כאשר הוספנו תורה עם מדע ,תורה בשילוב מוסיקה ואומנות.גם כשהמשפחות היו פושרות מבחינה דתית.

בהנהלת החינוך הדתי לא היה דיון בהשתתפות הקיבוץ הדתי והשפעתו על הצביון הדתי בארץ.

מאז היותי חייל בנחל המוצנח פגשתי קיבוצניקים רבים מעולם לא הפגינו פתיחות לעשות או לחשוב על כלל הציונות הדתית הפגינו אנוכיות בשפע.

במהלך ארבעים שנות עבודתי בחינוך פקדתי רבות את הישיבות הגבוהות ההסדר המכינות והמדרשות.ממש לא ניכר כי הקיבוץ  הדתי מוביל מבחינה ציונית דתית.בהכירי עשרות מוסדות העוסקים במפעלי התנדבות וצדקה  למען הקהילה הקרובה והרחוקה ,מצאתי בהם אחוז גבוה מאוד של חובשי כיפות סרוגות ציציות ובנות בחצאיות ארוכות.האם גם הקיבוץ הדתי שותף למפעל זה?

משהו למחשבה-בדרישותינו הצודקות אל מול פקידים ועובדים במשרדים וברשויות הרי שהיחס הנוקשה ביותר כלפי החינוך הדתי היה דוקא  מצד ,,,,,הליכודניקים ו,,,חובשי הכיפות הסוגות כשהם במתרס הלאומי  הכללי. מדהים שיחס הוגן לחלוטין קיבלנו מאנשי העבודה ומרץ.מכאן הפחד והאימה האופפת אותי ממינויו של יונתן נשיא.

כמי שעמל כל חייו להעצמת החינוך הדתי אינני יודע על אילו עובדות אתה מתיחס בכותבך על מהי הדת האמיתית,ושהקיבוץ הדתי יצר בשעתו  מהפכה דתית ממדרגה ראשונה.ממש לא נכון.הקיבוץ הדתי לא הוביל לימוד תורני ישיבתי אולפני שמהם צמחה המנהיגות הדתית בקהילה וברשויות.רבים מאתנו קובעים עיתים לתורה .לומדים דף יומי בבתי הכנסת במפעלי הייטק .רובם מתפללים במנין בבית ובעבודה זו ממש לא השפעת הקיבוץ הדתי…

רוב המורות היום בכיםוי ראש רבים קובעים עיתים לתורה הולכים בציצית האם זה המצב בקיבוץ הדתי.

הערכתנו את הקיבוץ הדתי מבחינה כלכלית שמחתי לקרוא שהכל נובע מתוך תורה,מהמבם.מעורבות חברתית הוא דבר נפלא חשוב שיסמוך על תורה.שמחתי לקרוא כי הייתם שותפים לשרשרת האנושית הנפלאה והמרתקת.

כתושב השומרון וכמי שהיה מפקח על בתי הספר בשומרון כמעט מההתחלה ,אינני זוכר מעורבות הקיבוץ הדתי.היו אלה אנשים טובים ציונים דתיים בעלי אמונה עמוקה בתורת ישראל ובעם ישראל הנצחי..

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב